غرویان: احمدی‌نژاد مصداق یک «رجل سیاسی» است که «رجل مذهبی» نبود

۳۱فروردین۱۳،

حجت الاسلام محسن غرویان استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرآنلاین در تعریف شاخصه های رجل سیاسی – مذهبی، گفت: بحث بر سر کلمه «رجل» در فقه سیاسی بسیار بسیار است، بعضی معتقد به آن می باشند که رجل به مذکر و مونث بطور همزمان اشاره دارد و بعضی دیگر نیز می گویند منظور از رجل فردی سیاسی است که باید مذکر باشد.
وی با بیان اینکه ورود به مبانی فقهی این اصل در حیطه مسئولیت و تخصص فقها است، گفت: اما مراد از رجل سیاسی کسی است که سابقه کار سیاسی روشنی داشته باشد، بینش، درایت، مدیریت تدبیر سیاسی در امور داخلی و خارجی از مهمترین شاخصه های یک رجل سیاسی است.
این شاگرد سابق آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه تعریف مشخصی از کار اجرایی در این اصل وجود ندارد، گفت: در اصل رجل سیاسی به وضوح اشاره نشده است که چه ملاک و مولفه‌هایی را باید به عنوان شاخص‌های سوابق اجرایی کاندیداها مدنظر داشت. این نشان می دهد که باید تعاریف در این خصوص روشن شود. و نهادهای مسئول خصوصا شورای نگهبان و مجلس باید تعاریف ذیل این عناوین را مشخص سازند. هرچند بنا به تجربیات قبلی بعید است اجماع صددرصدی ایجاد شود اما می توان به اجماعی نسبی رسید.
غرویان در ادامه در تعریف رجل مذهبی، اظهار داشت: رجل مذهبی در معنای اصلی خود به شخصیت روحانی اطلاق می گردد ولی زمانی که در کنار رجل سیاسی قرار می گیرد دیگر منظور صرف روحانی بودن رجل مطرح نیست.
استاد موسسه جامعه المصطفی العالمیه  افزود:  روحانی در تعاریف عام خود یک عالم دین است که در حوزه و دروس دینی تحصیل کرده است و به اصول، عرفان و کلام تسلط دارد. بعد از انقلاب رجال مذهبی هم توانستند وارد سیاست شوند چرا که بنا به فرموده امام دیانت و سیاست ما از هم جدا نیست. مصداق روشن آن هم مقام رهبری می باشند که یک رجل سیاسی مذهبی محسوب می شوند. روسای جمهور قبلی هم، آقایان خاتمی ، هاشمی  همه رجل سیاسی مذهبی بودند.
وی ضمن یادآوری اینکه این به معنای این نیست که تنها روحانیون باید کاندیدای ریاست جمهوری شوند، گفت: تفکیک رجل سیاسی مذهبی کار راحتی نیست، بحث این است که در میان مسئولان فعلی هم اشخاصی می باشند که می توان آنها را رجل سیاسی دانست اما رجل مذهبی نبودند. آقای احمدی نزاد از جمله این اشخاص است که رجل سیاسی بود ولی رجل مذهبی نبود.
/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.