غفلت از تصویرسازی علمی را در جشنواره فجر جبران می‌کنیم

۵ م دیماه ،

دبیر بخش تصویرسازی پنجمین جشنوراه تجسمی فجر:

دبیر بخش تصویرسازی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر معتقد است با مد نظر قرار دادن تصویرسازی علمی و آموزشی در این دوره از جشنواره‌، کم کاری و غفلت قبل در این بخش جبران می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین؛ دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، با بیان این نکته که امسال بخش تصویرسازی در دو شاخه برگزار می گردد، گفت: هر دو شاخه بخش تصویرسازی جشنواره پنجم فجر، حوزه های مغفول تصویرسازی می باشند که با هدف ارتقای این حوزه‌ها طرح‌ریزی شده اند.

وی دربارهٔ این دو بخش افزود: یکی از بخش‌های جشنواره امسال بخش پیامبر اسلام (ص) است که به صورت سفارش به تصویرسازان برجسته برپا می‌شود. هر چند صرفا موضوع به این هنرمندان سفارش داده شده و آنها مختار می باشند از هر زاویه‌ای که مایل می باشند به این موضوع بپردازند.

دبیر بخش تصویرسازی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، اهمیت این موضوع را در این دانست که با برپایی آثار این هنرمندان در یک نمایشگاه می‌توان الگویی از تصویرسازی دینی به دست آورد.

وی در این‌باره گفت: یکی از مشکلاتی که طی این سال‌ها در حوزه تصویرسازی وجود داشته این است که هنرمندان و ناشران ما با چهارچوب‌های تصویرسازی دینی چندان آشنایی ندارند. چهارچوبی که هم آزادی عمل هنرمند را در بر دارد و هم با موازین دینی مغایر نباشد. جلسات متعددی در این باره تاکنون با هنرمندان و ناشران گذاشته شده است و مقالاتی هم نگاشته شده، اما یک الگوی عملیاتی در این باره دیده نشده است و برای همین تصویرسازی دینی مهجور مانده و ما امیدواریم با این حرکت‌ها تا حدودی این شرایط تغییر کند.

وی همچنین اعلام کرد که به ۲۱ هنرمند که با این حوزه آشنایی دارند، سفارش اثر داده شده است. او توضیح داد: این آثار قرار است در موزه هنرهای معاصر نمایش داده شود و هر از چندگاهی به نمایش در آید تا محل مراجعه دیگر هنرمندان باشد.

طلایی دربارهٔ بخش مسابقه تصویرسازی نیز گفت: برای بخش مسابقه موضوع داستان‌های انقلاب در نظر گرفته شده است و رویکرد ما به مسائلی است که مربوط به انقلاب باشد. در توضیح چرایی این موضوع هم باید بگویم که ما در تصویرسازی دو بخش عمده کاری داریم. یکی بخش تخیلی است و دیگری بخش تصویرسازی علمی و آموزشی. ما در بخش علمی و آموزشی بسیار کم کار کرده‌ایم و در حال حاضر کتاب‌های ما که با موضوع انقلاب منتشر می‌شوند ضعف تصویرسازی دارند. این بخش در جشنواره امسال شاید بتواند این حوزه را تقویت کند.

دبیر بخش تصویر سازی جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: کتاب های تاریخی ما نیاز به تصاویر رئالیستی و واقع بینانه دارد.

وی دربارهٔ این نکته که آیا موضوعی شدن جشنواره دست تصویرگران را نمی‌بندد گفت: ما برای این کار نیز راهکار اندیشیده‌ایم. در پایگاه اینترنتی جشنواره هم شعرهای شاعرانی که شعرهای انقلابی سروده‌اند و سرشار از تخیل می باشند را گذاشته‌ایم تا تصویرسازان به آنها مراجعه کنند. چون به واقع درست است که ما دربارهٔ رشد تصویرسازی رئالیستی صحبت می‌کنیم اما در این زمینه تصویرسازان محدودیت ندارند و می‌توانند آثار تخیلی که با موضوع مرتبط باشد ارسال کنند.

او معتقد است؛ در بخش انقلاب اسلامی عکس یارای بیان اتفاقهای آن دوره را به تمامی ندارد و تصویرسازان باید به کمک هنر خود، برای به تصویر کشیدن اتفاقهای مهم دوران انقلاب مانند دفاع مقدس، درگیری‌های روزهای انقلاب ، شهدا و… اقدام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد از نظر کمی و کیفی بخش تصویرسازی جشنواره امسال رو به رشد باشد و افزود: تاکید جشنواره امسال بر کیفیت است و برای ما مهم این است که نتیجه کار تاثیرگذار باشد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویر‌سازی، مجسمه‌سازی، پوستر، عکاسی و کاریکاتور و بخش مقالات علمی و فیلم های مستند هنرهای تجسمی ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هنرمندان برای شرکت در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ دی ماه از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir ارسال کنند.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استانها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.