غفلت کاندیداها از تحلیل بحران و آسیبهای اجتماعی

۱۶خردادماه،
ممتاز نیوز : رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: سلامت اجتماعی و تحلیلی از آسیبهای و موضوعات اجتماعی در برنامه های کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مورد غفلت واقع شده که این غفلت نیز در آینده عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

سیدحسن موسوی چلک در گفتگو با مهر در خصوص جای خالی برنامه های اجتماعی در برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری، گفت: یکی از انتظارات از کاندیداها در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی که در این خصوص هم نقدهایی انجام می دهند و هم آمار ارائه می کنند. اما در حوزه اجتماعی این کمبود احساس می گردد تاکنون هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری وارد بخش اجتماعی نشده اند و تحلیلی از وضعیت اجتماعی و آسیبهای ایران ارائه نداده اند.

وی گفت: این موضوع نشان دهنده این نیست که وضعیت اجتماعی و آسیبها بحرانی نیست و یا اینکه این اشخاص برنامه خاصی ندارند فقط نشانگر این مسئله است که اهمیتی برای مسائل اجتماعی قائل نیستند.

به گفته رئیس انجمن مددکاری علمی ایران، آنچه کشور ما را تهدید می کند مسائل سیاسی و اقتصادی نیست بلکه مسائل اجتماعی است که این موضوع را با بخشنامه و قانون نمی توان درست کرد.

موسوی در خصوص وضعیت آسیب اجتماعی در کشور گفت: آمارهای زنان سرپرست خانوار، پرونده های قضایی، مجرمان، کودکان بی سرپرست، اعتیاد، کشفیات در حوزه مواد مخدر، مشروبات الکلی، آسیبهای ناشی از فضای مجازی، آمار ازادواج و طلاق و… نشان دهنده این است که وضعیت آسیبهای اجتماعی در کشور بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه حتی صدا و سیما نیز در سئوالاتی که از کاندیداها مطرح می کند مسائل اجتماعی در آنها نیست گفت: درست است که حوزه سیاست و اقتصاد مهم است اما اشخاص درگیر در حوزه آسیبهای اجتماعی چگونه می توانند در جامعه پیشرفت و ایفای نقش کنند.

وی تاکید کرد: نمی توانیم در حوزه آسیبهای اجتماعی چشمان خود را بسته و فقط ناظر بر مسائل اجتماعی باشیم. در این شرایط اخلاق، نشاط و سلامت اجتماعی نادیده گرفته شده است.

رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: سلامت اجتماعی در برنامه های کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مورد غفلت واقع شده که این غفلت نیز در آینده عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

به گفته موسوی چلک، تمامی مسائل اجتماعی به بیمه تامین اجتماعی خلاصه نمی شود و امنیت اجتماعی، تقویت هویت فرهنگی، کاهش آمار زنان سرپرست خانوار، دفاع از حقوق اجتماعی و … از جمله مواردی است که کاندیداها در مقابل آنها سکوت کرده اند و این سکوت معنی دار است.

وی اظهار داشت: اینکه نمی خواهند و یا می ترسند کاندیداها وارد این قضایا شوند ناشی از پیچیدگی های مسائل اجتماعی است اما این را نباید فراموش کرد که خود کاندیداها باید مطالبه گر حقوق اشخاص باشند. قانون اساسی فقط بخش های سیاسی اقتصادی آن مطرح می گردد و به اصل ۱۰،۲۱،۲۹ و ۳۰ که مربوط به مولفه های اجتماعی است اهمیتی نشده و مورد غفلت واقع شده اند.

موسوی گفت: موردی که امروز بیش از هر چیزی دیگری در جامعه نیاز داریم تحلیلی از وضعیت نشاط و سلامت اجتماعی جامعه است و جامعه ای که مردم آن احساس نشاط نکنند قطعا پیشرفت نخواهند کرد و یکی از راههای رسیدن به پیشرفت و نشاط اجتماعی شاسته سالاری، جلب اعتماد و مشارکت اجتماعی است که باید مد نظر کاندیداها قرار گیرد.

وی گفت: وضعیتی که هم اکنون در کشور شاهد آن هستیم نتیجه غفلت گذشتگان ماست و البته غفلت امروز وضعیت آسیبها را در آینده بسیار بدتر و بیشتر خواهد کرد.

رئیس انجمن مددکاری ایران اظهار داشت: تحقق امنیت اجتماعی پایدار بدون نظارت، کنترل و مشارکت اجتماعی شدنی نیست به همین سبب کاندیداها باید به بخش اجتماعی و مسائل مرتبط با این حوزه توجه بیشتری کرده و برنامه های دقیقی در این حوزه ها در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی ارائه دهند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.