غلبه حاشیه بر متن

جام جم آنلاین: تا سوم خرداد که قرار است دور دوم مذاکرات جدید ایران و گروه ۱+۵ در بغداد برگزار شود، حدود دو هفته دیگر زمان باقی است اما حجم اخبار و اظهارنظرهایی که درباره این نشست از سوی چهره‌های سیاسی ایرانی و غربی بیان می‌شود، به قدری زیاد است که بی‌اغراق می‌توان مدعی شد بغداد را حداقل برای ما ایرانی‌ها به یکی از مهم‌ترین نقاط کره زمین تبدیل کرده است.

این نشست ادامه نشست ایران و کشورهای آمریکا، ‌فرانسه، ‌انگلیس، آلمان، چین و روسیه در استانبول است که ۲۶ فروردین گذشته برگزار شد.

هم تهران و هم تمام کشورهای مذاکره‌کننده با ایران از آن نشست راضی بوده و جلسه استانبول را مثبت دانستند، اما این رویکرد از اواخر هفته گذشته تلویحا در لحن برخی تغییر کرده است. در واقع این‌گونه به نظر می‌آید که حاشیه‌هایی که درخصوص نشست بغداد به راه افتاده، در حال غلبه بر متن است.

از یک سو خبرگزاری‌های خارجی نظیر رویترز از ارسال پالس‌های منفی اتحادیه اروپا به نشست سوم خرداد خبر می‌دهند که برگرفته از مطرح کردن احتمالی شروطی نظیر تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم است؛ شرطی که ایران بارها تاکید کرده حاضر به پذیرش آن نیست.

حتی پس از نشست استانبول هم این‌گونه بیان شد چنانچه اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد برای رآکتور تهران تامین شود، ایران ‌ترجیح می‌دهد آن را از بازار تهیه کند.

با وجود این در روزهای اخیر بحث بر سر شرط و شروطی که هیچ مقام رسمی از دو طرف حاضر نیست آنها را تایید یا تکذیب کند، بالا گرفته است. در داخل هم برخی تمایل دارند این‌گونه تلقی شود که غرب در بغداد برای ایران برنامه‌ریزی کرده و تهران با خطر مواجهه با دام روبه‌روست!

به باور این گروه، هر بار ایران با رویکردی مثبت، مسیر رسیدن به توافق را در پیش گرفته، این اقدام از سوی غرب تعبیر به ضعف شده و طرف غربی تلاش خود را به افزایش فشار بر ایران متمرکز کرده است.

تجربه نشان می‌دهد مطرح کردن این بحث‌ها مانع از توفیق دستیابی به نتایج ملموس می‌شود و تحت فشار قرار دادن مذاکره‌کنندگان با دامن زدن به این‌گونه فضاسازی‌ها باعث می‌شود تا انرژی آنها به جای آن که صرف اعتمادسازی و مذاکره روی مباحث اساسی شود، به توضیح و توجیه حواشی اختصاص یابد که از چند وقت قبل به راه افتاده بود لذا در این طور مواقع بهتر است همان‌طور که سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد همه تا سوم خرداد صبر کنند اگر که نیت خیرخواهانه دارند.

مریم جمشیدی – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.