غنی سازی مواد غذایی با ویتامین ها فقط جنبه تبلیغاتی دارد

تعدادی از کارخانه های مواد غذایی با غنی سازی محصولات خود به ویتامین ها و املاح سعی در فروش محصولات خود دارند و به سلامت جامعه اهمیت نمی دهند.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص غنی سازی مواد غذایی با ویتامین ها و املاح گفت:
غنی سازی مواد غذایی باید با محاسبات و برنامه ریزی های کشوری و در زمینه هایی که جامعه دچار فقر یک ماده غذایی است، صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک از نمونه های این طرح است که در برخی از استان های کشور اجرایی و سپس متوقف شد و قرار است دوباره از سر گرفته شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: غنی سازی مواد غذایی باید در حوزه هایی باشد که فقر ماده باعث ناتوانی کاری یا کشندگی می شود و هم اکنون کمبود ویتامین D و A، آهن و کلسیم از نیازهای اصلی جامعه به شمار می روند.

کیمیاگر با اشاره به اینکه مواد غذایی غنی شده باید نوسان مصرف محدود داشته باشند، اظهار داشت: اگر نوسان مصرف ماده غنی شده بسیار متغیر باشد امکان اینکه ویتامین یا املاح به قسمتی از جامعه کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز برسد، وجود دارد و می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید.

وی افزود: غنی سازی نمک با ید از نمونه های موفق این طرح است که نوسان مصرف یکسانی در جامعه دارد و البته با کاهش میزان استفاده از آن در بین مردم، باید دوز ید موجود در نمک را افزایش داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از ویتامین ها و املاحی مانند B، نیاسین، تیامین در ماکارونی و غنی سازی آب با اکسیژن و نمونه های مشابه مورد نیاز جامعه ما نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی و بازاریابی دارد.

کیمیاگر خاطرنشان کرد: غنی سازی مواد غذایی باید با نظر متخصصان و در مناطق و گروه های سنی مختلف انجام گیرد نه اینکه به صورت کلی باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.