غیاثی: مجبور شوم ماجرای “صدهزار دلاری‌ها” و “کالدرون” را فاش می‌کنم

۰۱م آذر ،

10.jpg

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال با انتقاد شدید از چند تن از اعضای جامعه داوری گفت: مسائل بسیاری وجود دارد که اگر مجبور شوم آن‌ها را بازگو می‌کنم.

رضا غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ بحث و جدل اخیر جامعه داوری که آخرین نمونه‌اش در برنامه ۹۰ این هفته بین وی و دو تن از داوران قدیمی فوتبال ایران یعنی مسعود مرادی و خداداد افشاریان رخ داد گفت: آدم بعضی وقت‌ها چیزهایی را می‌بیند که حرف آقای عسگری را که گفته بود این حرف‌ها یک سناریوی دنباله‌دار است باور می‌کند. خوشبختانه برنامه ۹۰ هم که معتبرترین برنامه فوتبالی ایران است به بلندگویی برای آقایان تبدیل شده که هرچه می‌خواهند بگویند! کسانی مثل آقایان فنایی، مرادی، خسروی و افشاریان و چند نفر از دوستان دیگر به هر طریقی تریبون برنامه ۹۰ را در دست می‌گیرند و هرچه می‌خواهند بگویند.

وی ادامه داد: در برنامه این هفته ۹۰ وقتی گفتند گوشی آقای عسگری خاموش است، آقای یدالله سلیمانی که نایب رییس دپارتمان داوری است، با برنامه تماس گرفت تا پاسخ مرادی و افشاریان را بدهد اما به او گفتند که وقت نیست. در حالی که به کسان دیگر تا می‌شود وقت می‌دهند. متاسفانه کسانی هم که صحبت می‌کنند دروغ می‌گویند. من در برنامه این هفته هم گفتم که وقتی ما با آقایان کفاشیان، آیت‌اللهی و نبی در آکادمی فوتبال جلسه داشتیم کسی در آن جا نبود و اتاق ما هم طوری بود که صدا از آن خارج نمی‌رفت پس چطور می‌شود که علی خسروی درست فردای آن روز به خاطر حرف‌هایی که من در آن جلسه زده‌ام از من شکایت می‌کند؟ آیا کفاشیان یا آیت‌اللهی حرف من را به خارج درز داده‌اند یا اصفهانیان مفاد جلسه را فاش کرده است؟

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال همچنین گفت: من پیش از این دربارهٔ خسروی صحبت‌هایی کرده بودم که او به همان سبب از من شکایت کرد اما دادگاه بدوی و تجدید نظر شکواییه او را رد کرد و با اعلام برایت، برای من قرار منع تعقیب صادر کرد. این یعنی حرف‌هایی که من دربارهٔ او زده بودم صحت داشته است. خوشبختانه خودش هم در برنامه این هفته صراحتا گفت که خودش را “گاد فادر” داوری می‌داند.

غیاثی در ادامه به انتقادهای خداداد افشاریان اشاره و خاطرنشان کرد: افشاریانی که می‌گوید ۵ سال زودتر از موعد مقرر از داوری کنار رفته است، باید کمی هم انصاف را در نظر بگیرد. آقای افشاریان! شما در تست آمادگی جسمانی مردود شده‌اید و پس از آن هم دیگر نیامدید. آقای عسگری چه کار باید بکند؟ سه‌شنبه مصاحبه‌ای از یک کمک‌داور به اسم موغلی در یکی از خبرگزاری‌ها دیدم که مانند افشاریان گفته بود او را از داوری دور کرده‌اند. همین فرد در تست آمادگی جسمانی حالش بد شد و به زمین افتاد و کار به جایی کشید که کادر پزشکی حاضر در ورزشگاه مجبور شدند به گلویش نیشتر بزنند تا خون وارد ریه‌اش نشود. همه آن‌هایی که آنجا حاضر بودند دیدند که چگونه خون از گلویش فواره زد. این داور چگونه انتظار دارد که با این حالش و تستی که نگذرانده به او قضاوت بدهند؟

وی دربارهٔ انتقادهای علی خسروی از دپارتمان داوری هم گفت: خدا را شاهد می‌گیرم که آقای عسگری بارها از خسروی خواهش کرد که در کلاس مدرسان آمادگی جسمانی در بنگلادش شرکت کند تا بتواند در ایران به عنوان مدرس فعالیت کند. اما او گفته بود که به سبب پادرد و کمردرد نمی‌خواهد این کار را انجام دهد و دلش می‌خواهد ناظر باشد. در نتیجه توسط آقای عسگری به کلاس نظارت AFC معرفی شد که متاسفانه مردود شد. کمیته داوران آسیا طی ایمیلی به کمیته داوران ایران اعلام کرده بود که او نه زبان انگلیسی بلد است و نه کار با کامپیوتر را می‌داند. همچنین اعلام کرده بودند که خسروی برداشت درستی از قوانین داوری ندارد و نمی‌تواند آن را آنالیز کند. حالا با این وضعیت آقای عسگری چه کار می‌توانست بکند؟ این اشخاص چرا دروغ می‌گویند؟ آن‌ها دنیای خود را خراب کرده‌اند و با این کار به آخرت خود نیز لطمه وارد می‌کنند.

افشاریان در برنامه هفته قبل ۹۰ مدعی شده بود که حسین عسگری با تیم فوتبال آلومینیوم هرمزگان همکاری دارد و در جشن صعود این تیم به لیگ برتر شرکت کرده است. غیاثی در این رابطه گفت: آقای عسگری اهل این حرف‌ها نیست. خودم در همین هفته که در بندرعباس بودم، این مسئله را سوال کردم و همه مسئولین باشگاه آلومینیوم گفتند که این حرف‌ها دروغ است و حسین عسگری در جشن آن‌ها شرکت نداشته است. متاسفانه آقایان یک باند تشکیل داده‌اند و حالا به تدریج همه داوران به ماهیت آن‌ها پی برده‌اند. دانه دانه داوران به ما زنگ می‌زنند و خواهش می‌کنند ما استعفا ندهیم تا کار دست این اشخاص نیفتد. ما بسیار حرف‌ها داریم که اگر آقایان به تهمت‌زنی‌هایشان ادامه دهند، مجبور می‌شویم آن‌ها را بازگو کنیم. سینه ما پر از خاطرات تلخی است که از این آقایان داریم. اگر مجبور شوم از جریان “صد هزار دلاری‌ها” و ماجرای “کالدرون” صحبت می‌کنم. کالدرون همان مربی‌ای است که قرار بود به پرسپولیس بیاید و بسیار‌ها داشتند از ترسشان سکته می‌کردند.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: از آقایان می‌خواهم که این رفتارشان را تمام کنند. کسی مثل فریدون اصفهانیان به کمیته داوران آمده که کار کند اما بنده خدا در این کار درمانده است. درست است که من و آقای صفیری در جلسه کمیته داوران شرکت نکردیم؛ تا وقتی هم که تکلیف این خبربری‌ها مشخص نشود، شرکت نخواهیم کرد. در برنامه این هفته ۹۰ مسعود مرادی قبل از اینکه صحبتی مطرح شود گفت از روسای کمیته داوران استان‌ها معذرت‌خواهی می‌کند که دو نفر از اعضای کمیته داوران در جلسه شرکت نکرده‌اند. اگر قرار بر معذرت‌خواهی است، چرا وی به سبب غیبت محمد فنایی عذرخواهی نکرد؟ خود فنایی گفته است که هنوز اصفهانیان استعفایش را قبول نکرده پس در اصل در جلسه کمیته سه نفر غایب بودند. پس معلوم است که پشت این صحبت‌ها برنامه‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در برنامه هفته قبل ۹۰ خداداد افشاریان گفت که به جز یک بار به او نظارت هیچ بازی‌ای را ندادند. او در همان حالی که این حرف را می‌زد، حکم نظارت یک بازی در اصفهان را در جیب داشت و فردای آن روز باید به این شهر می‌رفت. پس در برنامه ۹۰ دروغ می‌گفت. همچنین او گفت که او و مرادی داوران بزرگی می باشند که کمیته داوران با آن‌ها مشکل دارد. همه مسعود مرادی را می‌شناسند. او داور بزرگی بوده است. در کارنامه‌اش کسب عنوان بهترین داور آسیا و کاندیداتوری برای جام جهانی را داشته است. افشاریان انگشت کوچک مرادی هم نمی‌شود. سوال من از او این است که کدام بازی مهم آسیا را قضاوت کرده و چه زمانی جزو داوران الیت آسیا بوده است؟ دروغ گفتن کار پسندیده‌ای نیست.

غیاثی ادامه داد: این‌ها دارند آبروی داوری را می‌برند. حرف من این است که اگر این اشخاص ما را قبول ندارند، دست کم اصفهانیان را که قبول دارند. بیایند و یک جلسه با حضور رییس کمیته داوران برگزار کنند تا ما و آن‌ها رو در روی هم بنشینیم و مشکلات را بررسی کنیم. آن‌ها هم اگر حرفی دارند، رو در رو بیان کنند. من همین جا اعلام می‌کنم که آقای اصفهانیان از طرف ما وکیل است.

پیشکسوت داوری فوتبال همچنین دربارهٔ سبب حضور تلفنی‌اش در برنامه ۹۰ این هفته گفت: آقای فاضلی از برنامه ۹۰ به من زنگ زدند و گفتند که مرادی و افشاریان حرف‌هایی علیه کمیته داوران زده‌اند و از من پرسیدند که با توجه به خاموش بودن تلفن آقای عسگری،‌ می‌خواهم پاسخی بدهم یا خیر؟ من هم قبول کردم که صحبت کنم. من مانند بعضی اشخاص مدام به این برنامه زنگ نمی‌زنم و التماس نمی‌کنم که به من وقت صحبت بدهند. وقتی هم که به آن‌ها زمان صحبت کردن می‌دهند وقت و بیت‌المال را هدر می‌دهند تا دروغ بگویند. من در برنامه این هفته گفتم که مسعود مرادی پیشنهاد کرد تا قهرمانی از لیست داوران بین‌المللی خط بخورد. اگر من دروغ گفته‌ام چرا مرادی در برنامه نگفت؟

در ادامه رضا غیاثی از مسئله‌ی ویژه‌ای صحبت کرد. او گفت فردی به تک تک داوران خط خورده از لیست بین‌المللی زنگ می‌زند و می‌گوید که اگر به جای آن‌ها بود، به کمیته داوران می‌آمد و آقای عسگری را با چاقو می‌زد! یکی از همین داوران این مسئله را به من گفت. همه این مسائل برای این است که دست‌های آقایان از بعضی منافع کوتاه شده است. داوری ما سخت‌ترین روزهایش را می‌گذراند.

وی همچنین در واکنش به اظهار نظر بعضی از مربیان و مدیران فوتبالی مبنی بر اینکه در لیگ برتر و لیگ آزادگان امتیاز، خرید و فروش می‌شود، گفت: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند اگر شرافت داشته باشند و بویی از انسانیت برده باشند داورانی را که چنین پیشنهاداتی می‌دهند معرفی می‌کنند. اگر چنین مسئله‌ای واقعا وجود دارد و این اشخاص از آن آگاهند ولی آن را افشا نمی‌کنند، پس حتما خودشان هم این کاره می باشند. اگر هم ما را قبول ندارند، می‌توانند این مسئله را به کفاشیان یا آیت‌اللهی اعلام کنند. ما که سرمان بالاست و از کسی ترسی نداریم. کسی می‌ترسد که فقط تهمت می‌زند.

وی در پایان گفت: داوری بود که هر گاه برای قضاوت به شهری می‌رفت، خانواده و دوستانش را با خود می برد و شب‌ها با قابلمه بزرگ از هتل به نام باشگاه غذا می‌گرفت و در پارک با آن‌ها می‌خورد! همه هم او را می‌شناسند. این تازه معمولی‌ترین اتفاقی است که می‌افتاد. اگر آقایان سریال تهمت‌هایشان را ادامه دهند، مجبور می‌شویم بعضی مسائل را بازگو کنیم. من اگر مجبور شوم راجع به “سلطان محمود بحرینی” و “ایاز ایرانی‌اش” هم صحبت می‌کنم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.