غیرت: جدا کردن مهریه از سایر دیون، امتیاز برای مردان است

یک کارشناس مسائل با بیان اینکه باید حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و این حق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود، گفت: اینکه مهریه را از بقیه دیون مجزّا کنیم، امتیازی است که برای مردان قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود.

فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص “بخشنامه چگونگی رسیدگی به دادخواست‌های مطالبه مهریه در محاکم” اظهار کرد: در این بخشنامه بحث مهریه مطرح است و چون مهریه هم یک دین است و در سند رسمی هم قید می‌شود، شخصی که عهده‌دار پرداخت آن شده مکلف به ادای دین خود است و باید آن را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه “متاسفانه معاذیری پیدا می‌شود که می‌خواهند مانع پرداخت مهریه شوند”، تصریح کرد: باید توجه کرد که مهریه در ازدواج مساله خاص اجتماعی است که متاسفانه این روزها به صورت یک معضل درآمده و ناشی از این است که زوجه -دختر یا خانمی- که می‌خواهد ازدواج کند چون تامینی برای زندگی‌اش ندارد در قبال حق طلاق مطلقی که مرد دارد به این دستاویز متوسل شده و مهریه سنگینی -خود یا خانواده‌اش- برای او قرار می‌دهند که فکر غلطی بوده و با مهریه‌های سنگین متاسفانه این روزها دچار مصیبت به اجرا گذاشتن آن و نتوانستن پرداخت و بعد هم زندان هستیم.

این حقوقدان ادامه داد: این کار غلط است. ما معتقدیم باید طوری باشد که حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و حق طلاق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود که اگر تشخیص داد شرایط زندگی زن و مردی به جایی رسیده که دیگر نمی‌توانند با هم ادامه دهند، او حکم طلاق را اجرا کند و این مساله در اختیارِ مطلقِ مرد نباشد تا زن مجبور شود در قبال آن چنین تضمینی را برای خود ایجاد کند، اما حال که ایجاد شده و مصیبت پیش آمده باید گفت که مهریه نیز دینی مانند باقی دیون است که اگر مدیون نتواند آن را پرداخت کند قانون محکومیت‌های مالی با فرد رفتار کرده و او را هم زندان می‌کنند و هم اینکه مجازات‌هایی که قانون در نظر گرفته اجرا می‌شود.

وی گفت: اینکه مهریه را از این مساله مجزّا کنیم، امتیازی است که برای این افراد قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود که البته باید این مساله ریشه‌یابی شود و مهرهای سنگین گذاشته نشود.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: در مورد مسایل اجتماعی نمی‌توان راجع به مسایل یک مقطع بحث کرد، بلکه باید ریشه یابی کرده و ریشه‌های آن را درمان کرد تا کار به آنجا کشیده نشود که بخواهند عده‌ای را محروم کنند.

انتهای پیام

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. مرتضی:

    همینجوری هم که طلاق حق مرده ولی طلاق ها به اوج خود رسیده دیگه چه برسه به اینکه بخوان این حق رو از مرد بگیرن این خیانت است به فرهنگ و اعتقادات و دین

  2. مرتضی:

    همینجوری هم که طلاق حق مرده ولی طلاق ها به اوج خود رسیده دیگه چه برسه به اینکه بخوان این حق رو از مرد بگیرن این خیانت است به فرهنگ و اعتقادات و دین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.