فارن پالیسی: تهران با طرح موضوع «پارچین» غرب را بازی داده است

از چند ماه پیش و همزمان با اوج گرفتن مباحثات پیرامون برنامه هسته ای ایران، موضوع مرکز نظامی «پارچین» در شرق تهران و احتمال انجام آزمایش های هسته ای در این مکان، به یکی از مهمترین دستاویزهای غرب برای فشار بر ایران تبدیل شده است. اما نظر جدیدی نیز در این رابطه در غرب در حال شکل گیری است.

 نشریه «فارن پالیسی این فوکس»، وابسته به موسسه مطالعات سیاسی آمریکا، امروز مطلبی را در سایت اینترنتی خود منتشر کرده که بیانگر دیدگاه جدید نسبت به موضوع پارچین است.

در این مطلب، با اشاره به اینکه گزارش های نهادهای بین المللی طی ماه های اخیر، بر احتمال انجام فعالیت های پاکسازی هسته ای از سوی ایران در مرکز پارچین استوار است، اما به نظر می رسد این موضوع از پایه و اساسی واقعی برخوردار نیست و در عوض، بیانگر اقدامی از سوی تهران برای بازی دادن غرب است.

به عبارت دیگر، از دید این نشریه، اقدامات انجام شده از سوی ایران در پارچین، صرفاً به منظور تحریک غرب برای مطرح کردن درخواست بازدید از این مرکز انجام می گیرد. بر این اساس، آژانس حاضر خواهد بود برای رسیدن به این هدف، امتیازاتی به ایران بدهد و این در حالی است که ایران قصد دارد تا آخرین حد ممکن، از این کارت خود به منظور چانه زنی استفاده کند.

نشریه مذکور اشاره می کند که مطابق نظر کارشناسان هسته ای، فعالیت هایی از قبیل انتقال خاک و یا شست و شو مکان ها، نمی تواند اثرات آزمایش های هسته ای را از بین ببرد و ایران نیز به خوبی از این موضوع آگاه است. این امر به ویژه از آن جهت اهمیت می یابد که به عنوان مثال، خاکی که از نزدیکی اتاقک مشکوک در پارچین برداشته شده، تنها به ۱۰۰ متر آن طرف تر منتقل شده است (یعنی در عمل اصولاً جا به جایی انجام نشده).

به این ترتیب، ایران با انجام این گونه اقدامات، تنها سعی دارد نظر غرب را به موضوع پارچین جلب کند تا از این طریق بتواند حداکثر امتیاز مورد نظر خود را در این زمینه از آن ها کسب کند.

اما نکته جالب درباره فرضیه مورد اشاره این نشریه آن است که این مطلب نه تنها کمکی به روشن شدن ماجرای پارچین نمی کند، بلکه خود بر ابهامات و چالش ها در این رابطه می افزاید.

در این میان، مشخص نیست درخواست واقعی غرب از ایران چیست. زمانی که ایران اعلام می کند فعالیت مشکوکی در پارچین رخ نداده، غرب با طرح اتهام انجام این گونه فعالیت ها، ایران را به پنهان کاری متهم می کند و حال که ایران اعلام کرده در صورت حصول توافق با آژانس، اجازه دسترسی به پارچین را به بازرسان خواهد داد، اتهام حیله گری و فریبکاری متوجه ایران می شود!

/۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.