فاصله بسیار نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در ایران

۲۹ آبان ،
ممتاز نیوز : رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: نسبت پرستاران به تختهای بیمارستانی کشور هم اکنون ۶ دهم نفر است که تا حد استاندارد جهانی فاصله بسیاری دارد.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ سید یعقوب جعفری در مراسم جشن بزرگ گرامیداشت روز جهانی اتاق عمل افزود: استاندارد جهانی به ازای هر تخت بیمارستانی یک و نیم پرستار است و مسئولان و تصمیم سازان کشوری باید با برنامه و راهکارهای مناسب زمینه جذب نیرو در این حوزه را مهیا کنند.

وی اظهار کرد: با تصویب قانون ارتقای بهره وری پرستاران مبنی بر کاهش ساعت کار تکلیف شده و با توجه به قانون بازنشستگی ۲۰ ساله زنان و ۲۵ ساله مردان پرستار، باید هرچه زودتر برای این حوزه فکری شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور بیان کرد: هم اکنون ۱۰۰ هزار نفر عضو نظام پرستاری کشور می باشند و قراراست عضویت در این نظام اجباری شود.وی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از قانون ارتقای بهره وری پرستاران با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرایی شده و در نشست اخیر با مسوولان نظارت و معاونان وزارت بهداشت قرار است محدودیتهای اجرایی این قانون جبران شود.

جعفری تصریح کرد: ۵۲۵ وظیفه پرستاران کشور در سازمان استاندارد ثبت ملی شده و نظام پرستاری کشور به دنبال کیفیت بخشی خدمات و بهبود وضعیت رفاهی و حرفه ای این قشر است.وی یادآور شد: رشته اتاق عمل یکی از زیرشاخه های پرستاری است که ارتقای مدارج تحصیلی این بخش و ایجاد جهش در مهارت های حرفه ای آن در دست پیگیری است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری عنوان کرد: دانشجویان و دانش آموختگان رشته اتاق عمل باید بیمه مسئولیت را به عنوان یک اصل مهم انجام دهند چرا که ماهیت کار و احتمال خطاهای انسانی همیشه در کمین است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقاء رشته اتاق عمل تا مقطع تحصیلات تکمیلی، بر ضرورت افزایش کیفیت آموزش در این عرصه تاکید کرد و توضیح داد: جایگاه و حساسیت شاغلان اتاق عمل در چرخه سلامت باید شناخته شود و به سبب ظرافت های خاص حرفه ای تقویت کار گروهی در رشته اتاق عمل بسیار اهمیت دارد.

جعفری با انتقاد از بعضی گروههای بالینی پزشکی و مانع تراشی در مسیر ارتقاء علمی بعضی رشته ها مانند هوشبری و اتاق عمل تا مقطع PHD اشاره کرد و گفت: در مسیر کسب علم هیچکس نباید مانع طالبان جویای علم شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.