فانوس دریایی نامرئی برای پرنده‌ها

محیط زیست > حیوانات
یک فانوس دریایی را برای نجات جان پرنده‌های مهاجری که وارد جزیره هولی می‌شوند در یکی از ساختمان‌های دیده‌بانی این جزیره نصب کرده اند که در چشم انسان نامرئی به نظر می‌آید.

برج دیده‌بانی در منطقه لیندیزفارن جزیره هولی انگلیس شیشه‌های تارعنکبوتی جدیدی را نصب کرده تا از سرگردانی و برخورد صدها گونه پرنده مهاجر که وارد جزیره می‌شوند، جلوگیری کند.

شیشه لعابدار Ornilux می‌تواند نور فرابنفش را بازتاب دهد نوری که پرندگان قادر به دیدن آن هستند اما در چشم انسان نامرئی به نظر می‌آید. درواقع این شیشه ها مانند فانوس دریایی عمل کرده و از برخورد پرنده‌ها با ساختمان‌ها جلوگیری می‌کنند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند این ماده شیشه‌ای می‌تواند دو سوم از میزان برخورد پرنده‌ها با ساختمان‌ها جلوگیری کند.

شیشه Ornilux محصول شرکتی آلمانی به نام آرنولد گلس بوده و با الهام از تار عنکبوت‌های بافنده ساخته‌شده است. این تار‌ها از می‌توانند نور فرابنفش را بازتاب دهند تا به این شکل پرندگان بتوانند تارها را دیده و با پرواز از میان آنها منجر به تخریب تارهای عنکبوت نشوند. همین فرایند ایده اصلی ساخت شیشه‌هایی شد که پرنده‌ها می‌توانند نورفرابنفش را از آنها دریافت کرده و برای برخورد نکردن با آنها مسیر خود را تغییر دهند.

از آنجایی که در فصل‌هایی خاص از سال تعداد پرنده‌هایی که به این جزیره می‌آیند به بیش از ۳۰۰ گونه می‌رسد، استفاده از این شیشه‌ها می‌تواند از آسیب دیدگی این جانداران مهاجر جلوگیری کند.

این شیشه‌ها درحال حاضر در مرکز حیات وحشی در کانادا، باغ‌وحشی در آلمان، ساختمان راه‌آهنی در اطریش و مدرسه‌ای در آمریکا نصب شده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.