فاکتورهای خطر پیشرفت زود هنگام دیابت بعد از زایمان

شنبه ۲۶ فروردین

فاکتورهای خطر پیشرفت زود هنگام دیابت بعد از زایمان

 فاکتورهای خطر پیشرفت زودهنگام دیابت بعد از زایمان

 حدود ۵۰% زنانی که به دیابت حاملگی(GDM) مبتلا می شوند طی ۵ سال اول بعد از زایمان دچار دیابت نوع ۲ می شوند. تشخیص زودهنگام پره دیابت و دیابت بعد از زایمان کمک به پیشگیری و تاخیردر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در این دسته از زنان خواهد کرد. لذا اصلاح ریسک فاکتورهای پیشرفت دیابت نوع ۲ بعد از زایمان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به تازگی در مطالعه ای که در مجله Nutritionبه چاپ رسیده است، محققین در پی تعیین فاکتورهای خطر قابل اصلاحِ پیشرفت زودهنگام دیابت نوع ۲ بعد از زایمان در زنان مبتلا به دیابت بارداری برآمده اند چراکه کمکی در جهت شکل گیری مداخلات تغذیه ای به منظور پیشگیری و یا تاخیر در شروع بیماری دیابت نوع ۲ در آینده خواهد بود.

در این مطالعه ۳۸۱ زن کره ای که در طول بارداری مبتلا به GDMشده بودند به منظور ارزیابی های زیر تحت بررسی قرار گرفتند:۱)اندازه های آنتروپومتریک قبل از تولد ۲)نتیجه بارداری ۳)تست تحمل گلوگز خوراکی در ۶ تا ۱۲ هفته پس از زایمان و ۴)اندازه گیری های تغذیه ای ، بیوشیمیایی و آنتروپومتریک بعد از تولد.

براساس تست تحمل گلوکز خوراکی بعد از تولد، افراد تحت مطالعه به ۳ گروه تقسیم شدند: گروه تحمل نرمال گلوکز (تعداد=۱۹۳نفر)، پره دیابت (تعداد=۱۶۱نفر) و دیابت (تعداد= ۲۷نفر).

وقوع دیابت و پره دیابت در هفته  ۶تا۱۲ پیگیری در زنان مبتلا به GDMبه ترتیب ۸/۴۴% و ۲/۵% بود. ریسک فاکتورهای قابل اصلاح برای پیشرفت دیابت نوع ۲ در آغازین روزهای بعد از زایمان عبارت بودند از نمایه توده بدن بالاتر، عملکرد ضعیف سلول های بتا و دوز انسولین در طول بارداری. ریسک فاکتورهای غیرقابل تغییر نیز تاریخچه خانوادگی ابتلا به دیابت بود.

فاکتورهای خطر بعد از زایمان عبارت بودند از نمایه توده بدن بالاتر، هموگلوبین A1Cبالا، دریافت بیشتر کالری و ظرفیت کمتر ترشح انسولین. دریافت چربی حیوانی در گروه های پره دیابت و دیابت نسبت به گروه نرمال، بالاتر بود. البته در این مطالعه، شیردهی تغییری در ریسک پیشرفت دیابت بعد از زایمان ایجاد نکرد.

نکته عملی: این مطالعه قویاً پیشنهاد می کند که ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان مبتلا به GDMقابل پیشگیری بوده و یا می توان ابتلا به آن را به تاخیر انداخت . این امر از طریق مداخلات تغذیه ای و سبک زندگی سالم در طول دوره قبل و بعد از زایمان میسر خواهد شد.

منبعVolume 27, Issues 7-8, July-August 2011, Pages 782-788  :  Nutrition

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.