فتحعلی واشقانی استاد خوشنویسی ایران درگذشت

یکشنبه ۱۴ آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

فتحعلی واشقانی فراهانی استاد خوشنویسی ایران جمعه شب در سن ۸۲ سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان درگذشت.

به گزارش تفسیری هنرآنلاین، فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۰۹ در قریه واشقان از توابع فراهان اراک در خانواده‌ای کشاورز چشم به جهان گشود.

او در مکتب خانه علاوه بر فراگیری قرآن کریم و آموزه های دینی و اخلاقی آن روز به تمرین خوشنویسی پرداخت. استاد اولین سرمشق را بر لوح چوبین با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم نمود.سپس در سال ۱۳۳۷ نزد شادروان استاد حسین میرخانی در کلاس‌های آزاد خوشنویسی به فراگیری خط نستعلیق مشغول شد.

واشقانی در سال ۱۳۴۵ به عنوان مدرس خط نستعلیق در کلاسهای انجمن خوشنویسان به تعلیم هنر پرداخت و در سال۱۳۵۸ به مقام استادی خوشنویسی دست یافت و پس از انقلاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کسب درجه یک هنری نایل شد.

واشقانی ضمن برگزاری کلاسهای آموزشی به تاسیس انجمن‌های خوشنویسان در شهرهای مختلف کشور (استان مرکزی) اراک، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، (استان فارس) لار و…اهتمام ورزید.

استاد در سال ۱۳۷۱ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و سال ۷۵ نیز به همین منظور به کشور جمهوری آذربایجان مسافرت نمود.

صلابت در عین سادگی و استواری در عین ظرافت از ویژگی‌های ممتاز خط استاد است. برپایی نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور و تربیت خوشنویسان بی‌شمار در طول سال‌های متمادی از دیگر فعالیت‌های این استاد خوشنویس است.
از مجموعه آثار ارزشمند ایشان می‌توان به کتاب‌های مانایی چون کلک مشکین ۱و۲، آیت مهر، چشمه خورشید، ترجمه کامل قرآن مجید، جلی قلم، دیوان حافظ شیرازی و مشق مشکین اشاره نمود. خانه صنایع دستی و نگارخانه مهمی در شهر اراک به نام استاد فتحعلی واشقانی فراهانی نامگذاری شده است.

مراسم تشییع پیکر پاک استاد ساعت ۹ صبح دوشنبه از مقابل انجمن خوشنویسان ایران برگزار می‌شود.
 

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.