“فجر ۵” تازهترین شگفتی “مقاومت” برای صهیونیست‌ها +عکس و فیلم

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

تا پیش از این صهیونیستها تصور می کردند که خطرناک ترین تهدید از جناب نوار غزه برعلیه آنها راکتهای دست ساز سری قسام با بردی نزدیک iبه ۱۳ کیلومتر است. اما در جنگ اخیر غزه اشغالگران قدس با نمونه فلسطینی از راکت ایرانی فجر ۵ رو iبه رو شده اند.

به گزارش تفسیری مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، راکت ها نوعی از موشک های غیر هدایت شونده می باشند که در سیستم های نظامی iبه عنوان بخش از واحدهای توپخانه iبه عنوان ” توپخانه موشکی ” وارد عمل می شوند. یکی از اولین نمونه های موفق در این بخش راکتهای ۱۲۲ میلی متری سری کاتیوشا ساخت شوروی سابق بود که اولین بار در وقت جنگ دوم جهانی iبه کار گرفته شدند.

از آن تاریخ iبه بعد ارتش های مختلف در سرتاسر دنیا با پی بردن iبه اهمیت سامانه های راکتی از حیث سرعت، برد و دقت و همچنین قدرت تخریب بیشتر iبه تولید گونه های مختلفی از آنها پرداختند.

در کشور ما ایران نیز در دوره پس از پیروزی انقلاب و با درگیر شدن کشور در جنگ تحمیلی مسئولین دفاعی ایران iبه سرعت iبه پتانسیل های بالای این سامانه ها پی برده و iبه طراحی و ساخت گونه های مختلفی از این سیستم ها روی آوردند.


راکت انداز فجر

خانواده راکتهای فجر از جمله دستاوردهای صنایع دفاعی ایران است که در بخش ارائه شده و اخیرا در جریان تهاجم رژیم صهیونیستی iبه نوار غزه شهرت مضاعف پیدا کرده است. این راکتها در دو گونه در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی iبه صنایع دفاعی ایران تحویل شده اند.

اولین گونه از راکتهای خانواده فجر مدل ” فجر ۳ ” بوده است. این راکت با کالیبر ۲۴۰ میلی متر و بردی ۴۵ کیلومتر می تواند سر جنگی بین ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرمی را حمل کند. این گونه از راکت انداز معمولا بر روی خودرویی مثل کامیون بنز مدل ۹۱۱ حمل می گردد اما قابلیت حمل بر روی سایر خودروهای تاکتیکی سنگین وزن نیز را داراست. بر اساس گزارش تفسیریات موجود این سامانه در جریان جنگ ۳۳ روزه بین حزب الله و رژیم صهیونیستی مورد استفاده رزمندگان مقاومت قرار گرفت.


راکت انداز فجر

اما عضو بعدی خانواده راکتهای فجر مدل فجر ۵ است که اخیرا  گونه ساخته شده بر اساس آن در نوار غزه با هدف قرار دادن اهدافی در شهر تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی توانسته است شهرتی جهانی برای خود کسب کند. این سامانه راکتهایی با کالیبر ۳۳۳ میلی متر را iبه مسافتی در حدود ۸۰ کیلومتری پرتاب می کند.سر جنگی ۱۷۵ کیلوگرمی این راکت می تواند برای هر هدف خصوصا در نقاطی مثل شهر تل آویو بسیار مخرب باشد.

به صورت استاندارد این راکتهای iبه صورت ۴ تایی در کنار یک دیگر قرار گرفته و iبه وسیله یک کامیون حمل شده و از روی آن شلیک می گردد. البته این امکان وجود دارد که هر کدام از این پرتاب گرها iبه صورت تکی و یا دوتایی iبه منظور سبک تر شدن و در نهایت افزایش سهولت در تحرک مورد استفاده قرار گیرد.


راکت انداز فجر در حال شلیک

شایان ذکر است که یکی از مشکلات عدیده رزمندگان فلسطینی تا پیش از این، بحث عدم داشتن سامانه های با برد بلندتر و البته قدرت تخریب بیشتر بود. در حال حاضر بر اساس صحبتهای مقامات فلسطینی گروه حماس iبه گونه ای بومی از راکتهای فجر ۵ دست پیدا کرده است که می تواند با استفاده از آن اهدافی در پاتخت رژیم صهونیستی و یا حتی بخش های صهیونیست نشین در قدس از جمله پارلمان این رژیم را مورد اصابت قرار دهد. با توجه iبه ارتفاع پروازی و سرعت بالاتر این موشک ها نسبت iبه راکتهای موجود در زردخانه حماس مثل راکتهای سری قسام احتمال کارایی سامانه های دفاعی صهونیستها همچون ” گنبد آهنین ” نیز iبه حداقل می رسد.


راکت فجر ۳( جلویی) در کنار راکت فجر ۵ (راکت دوم)

برای درک اهیمت راکتی همچون فجر ۵ برای رزمندگان فلسطینی iبه این مشخصات توجه کنید، راکت دست ساز قسام که پیش از این iبه عنوان سلاح اصلی مقاومت فلسطین iبه کار می رفت حاوی بردی در حدود ۱۳ کیلومتر بوده و سر جنگی آن تنها ۱۰ کیلوگرم وزن دارد. حال می توانید با مقایسه این اعداد با ارقام مربوط iبه راکت فجر ۵ iبه توانایی بالاتری که در حاضر در دست رزمندگان مقاومت فلسطین قرار دارد پی ببرید.

فیلم مربوط iبه حمله موشکی مقاومت iبه تل آویو با راکت فجر۵


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.