فراخوان نخبگان ترکیه برای آتش بس در ماه رمضان

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این فراخوان از حزب غیر قانونی ‘کارگران کرد ترکیه’ (پ.ک.ک) و دولت آنکارا خواسته شده تا در ماه رمضان دست به سلاح نبرده و شرایط را برای حل مساله کردها از طریق مسالمت آمیز و گفت و گو بسترسازی کنند.

در بین امضا کنندگان این فراخوان؛ شخصیتهای مهمی از محافل سیاسی، دانشگاهی و نهادهای مدنی ترکیه از جمله ‘غالب انصاری اوغلو’ نماینده حزب حاکم ‘عدالت و توسعه’ از شهر کردنشین ‘دیاربکر’، پروفسور ‘محمد آلتان’ استاد دانشگاه، ‘اورحان میراوغلو’ نویسنده و روشنفکر کرد مشاهده می شود.

محمد آلتان که به عنوان نظریه پرداز ‘تفکر لیبرالی’ در ترکیه مشهور است و اخیرا با ادعای دوری حزب حاکم از دمکراسی در ردیف مهمترین منتقدان دولت ‘رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر ترکیه در آمده است ، گفت : با افشای مذاکرات پنهانی دولت ترکیه و ‘پ.ک.ک ‘ در اسلو، مردم اراده قویی برای حل مسالمت آمیز مساله کردها در ترکیه دارند؛ ولی متاسفانه لابی جنگ در آنکارا همواره می خواهد جلوی این اراده مردمی بایستد.

‘جواد اونش’ معاون پیشین سازمان اطلاعات ترکیه نیز که این بیانیه را امضا کرده در گفت و گو با روزنامه ‘طرف’ تاکید کرد: آتش بس مهمترین موضوعی است که ترکیه برای حل این مساله به آن نیاز دارد. باید راه را برای حل مساله هموار کرد و پویایی به آن داد که این صرفا با برقراری آتش بس مستمر امکان پذیر خواهد شد.

‘آلتان تان’ نماینده حزب ‘صلح و دمکراسی’ از دیگر امضا کنندگان این بیانیه، این فراخوان را بسیار با اهمیت خواند و گفت: احترام به ارزشهای دینی نقطه مشترک همه قشرهای اجتماعی و سیاسی در ترکیه است و معتقدم بر شمار امضا کنندگان این بیانیه هر روز افزوده خواهد شد.

این بیانیه در حالی صادر می شود که شهر دیاربکر در دو روز گذشته به دنبال برگزاری همایش حزب صلح و دمکراسی که مدعی دفاع از حقوق کردهای مخالف در مجلس ترکیه است، بسیار ملتهب شد و پلیس به در گیری با تظاهرکنندگان پرداخت و چند نفر از نمایندگان مجلس ترکیه نیز در این درگیریها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

نمایندگان کرد مجلس ترکیه روز گذشته به دنبال این رویداد دست به تحصن زده و دولت آنکارا را به اعلام جنگ علیه کردها متهم کردند.

نمایندگان دیاربکر در مجلس ترکیه نیز مداخله پلیس و خشونت علیه تظاهرکنندگان را ضربه به راه حل مسالمت آمیز در مساله کردها در این کشور ارزیابی کردند.

دولت آنکارا تاکید دارد که پ.ک.ک باید بدون قید و شرط سلاح خود را بر زمین بگذارد و با تروریستها مذاکره نخواهد کرد.

به رغم این ، دیدار غیرمترقبه خانم ‘لیلا زانان’ نماینده مستقل کردها از شهر دیاربکر در مجلس ترکیه با اردوغان و تاکید وی مبنی بر اینکه مساله کردها تنها با توسط اردوغان قابل حل و فصل است، بحث جدیدی را در محافل سیاسی این کشور ایجاد کرده است.

خاورم**۲۰۱۱**۲۳۰**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۳۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.