فرار به جلو، تاکتیک قلعه‌نویی بعد از نمایش ضعیف استقلال

یک روز قبل از دربی تهران این امیر قلعه نویی بود که در کنفرانس مطبوعاتی روبروی خبرنگاران نشست و خطاب به آنها گفت:« تلاش می کنیم طوری بازی کنیم تا هواداران روز جمعه بهترین دربی تاریخ را ببینند.» شهامت قلعه نویی در گفتن این جمله اما کمتر از شهامتی بود که او در پایان بازی برای پنهان کردن بازی ضعیف تیمش داشت. سرمربی استقلال بدون در نظر گرفتن بازی ضعیف آبی ها اعلام کرد استقلال با این فوتبالی که مقابل پرسپولیس به نمایش گذاشت نوید قهرمانی در لیگ برتر را داد. اظهارات عجیب سرمربی استقلال در نهایت با این جمله به پایان رسید که سید مهدی رحمتی بی‌کارترین بازیکن دربی بود. حرف های قلعه نویی اما فقط به سخره گرفتن اهالی فوتبال، رسانه ها و هواداران استقلال بود که بعد از پایان مسابقه از آمدن به استادیوم و تماشای بازی ضعیف تیمشان پشیمان شده بودند.

«فوتبال با آدم حرف می زند.» این یکی از جملات تکراری و کلیشه ای قلعه نویی در طول دوران مربیگری اش بوده که گاهی بر زبان او جاری می شود. اتفاقا این جمله جالبی است که می تواند یک بیننده فوتبال را بعد از تماشای یک بازی ۹۰ دقیقه ای، وادار به تجزیه و تحلیل کند. سبک بازی استقلال هم در طول ۹۰ دقیقه به خوبی با بیننده حرف می زد، فوتبالی سردرگم، بدون تاکتیک و سنتی که فقط چشم به نباختن و اتفاقات غیر قابل پیش بینی داشت. تیم قلعه نویی در جریان بازی از لحاظ تاکتیکی به قدری مستاصل شده بود که او در نیمه دوم حنیف عمران زاده را به خط حمله برد تا استقلال برنده جنگ هوایی با سید جلال حسینی و محسن بنگر مدافعان بلندقامت پرسپولیس باشد. این همان شیوه ای بود که منصور پورحیدی ۱۲ سال قبل مقابل پرسپولیس استفاده کرد و مهدی هاشمی نسب را در آن دربی جنجالی از ابتدای بازی در خط حمله قرار داد.

قلعه نویی که در این سال ها خودش را پرچم دار فوتبال مدرن دانسته و همیشه کلاس های مربیگری لورکوزن را به رخ منتقدانش می کشد، دوباره استقلال را به عصر سنتی بازگرداند و تیم او روز جمعه طوری فوتبال بازی کرد که جای هیچ دفاعی باقی نمی ماند. قلعه نویی اما بیرون از چارچوب فنی مربی باهوشی است و بعد از پایان بازی طوری حرف زد تا اذهان عمومی را نسبت به بازی ضعیف استقلال منحرف کند. تیم او در طول ۹۰ دقیقه حتی یک موقعیت ۵۰ درصدی هم نداشت و حتی بعضی از بازیکنان استقلال هم بعد از پایان بازی تاکید کردند که این تیم فقط برای نباختن به زمین آمده بود.

استقلال در این ۶ هفته به هیچ عنوان در حد انتظار نبوده ولی قلعه نویی فعلا تمایلی برای نیمکت نشین کردن بازیکنان مورد علاقه اش ندارد. رسانه ها و کارشناسان بعد از هر بازی عملکرد بازیکنانی مثل جواد نکونام و هاشم بیک زاده را مورد انتقاد قرار می دهند ولی قلعه نویی بر خلاف این انتقادها، نکونام و بیک زاده را به عنوان بهترین بازیکنان تیمش معرفی می کند. او می خواهد بگوید که همه اشتباه می کنند ولی نکته تلخ و آزاردهنده این است که او با فوتبال صادق نیست. در اینکه قلعه نویی پرافتخارترین مربی لیگ برتر است شکی نیست ولی برای او شاید کمی سخت است که با واقعیت ها کنار بیاید و رفتار صادقانه ای داشته باشد.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.