فراز و نشیب حضور هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز دبی/کیارستمی در کریستیز چهاردهم

۱۸فروردین۱۳،

در آستانه کریستیز چهاردهم دبی هنرآنلاین مرور می‌کند؛

در حالی در آستانه برگزاری حراج کریستیز دبی قرار گرفته‌ایم که در سال قبل شاهد نوساناتی در عملکرد هنرمندان ایرانی در حراج بودیم.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، چهاردهمین حراج هنر عرب، ترک و ایرانی کریستیز روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین با ارائه آثاری از چند هنرمند سرشناس ایرانی در هتل جمیرا امیریتز تاورز دوبی برگزار خواهد شد. این در حالیست که در دو دوره قبل که اردیبهشت ماه و آبان ماه سال قبل برگزار شد شاهد فراز و نشیب‌هایی در میزان فروش آثار هنرمندان کشورمان در این حراج بین‌المللی بودیم. نوسان قیمت دلار و حمایت نامناسب از هنرمندان از یک سو و حمایت‍‌های خصوصی و دولتی کشورهای عرب و ترک از هنرمندان‌شان از جمله دلایل بروز این جریان بود.

با مرور اتفاقات سال قبل و دو دوره‌ای که این حراج در سال ۹۱ برپا شد شاید بتوان گمانه‌هایی برای کریستیز چهاردهم پیش بینی کرد. هنرمندان ایرانی در شب دوم دوازدهمین حراج کریستیز که اردیبهشت سال قبل برگزار شد با فروش تمام آثارشان خوش درخشیدند. زنان نقاش جوان کشورمان همچون بیتا وکیلی و طاهره صمدی طاری رکورد‍‌های خود را شکستند و اما علی شیرازی با فروش اثرش به پنج برابر قیمت اولیه ،پدیده شب دوم حراج لقب گرفت و توانست چهارمین رکورد فروش این شب را به نام خود و هنر ایران ثبت کند ،در عین حال فرهاد مشیری حائز رتبه دوم شب ایرانی کریستیز شد.

بزرگان ایرانی حاضر در این شب هم فروش‌های خوبی داشتند تابلویی کوچک و نه چندان مطرح از سهراب سپهری به قیمت ۱۶ هزار دلار به فروش رسید . در حالی که تابلوی۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی متری ” ۱۳” افشین پیرهاشمی با قیمت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار ، نقاشی خطی از صداقت جباری ۴۳ هزار و ۷۵۰ دلار ، نقاشی از زنده یاد علیرضا اسپهبد ۲۷ هزار دلار، اثری از مسعود عربشاهی ۲۱ هزار دلار و نقاشی از محسن وزیری مقدم به قیمت ۱۵ هزار دلار به فروش رسیدند.

همچنین در این شب اثری از افروز عمیقی به قیمت ۴۷ هزار دلار ، تابلوی ۱۳۸ در ۳۰۰ سانتی متری رکنی حائری زاده به قیمت ۳۷ هزار ۵۰۰ دلار،اثری از رضا آرامش به قیمت ۳۰ هزار دلار ،اثری از افسون به قیمت ۲۷ هزار دلار ،نقاشی از منوچهر یکتایی هنرمند ایرانی ـ امریکایی ۹۰ ساله به قیمت ۱۶ هزار دلار ،مجسمه ای از کامبیز صبری به قیمت ۹ هزار دلار، اثری از محمود سبزی به قیمت ۱۲ هزار دلار ، اثری از فرهاد احرار نیا به قیمت ۱۵ هزار دلار و نقاشی خطی از سالار احمدیان به قیمت ۱۰ هزار دلار فروخته شد .

براساس اعلام دفتر کریستیز دوبی، شب دوم دوازدهمین دوره این حراج در مجموع نزدیک به ۵/۲ میلیون دلار اثر هنری به فروش رسید.

اما این روند در سیزدهمین حراج بین‌المللی کریستیز به گونه‌ای متفاوت و ناموفق رقم خورد. سیزدهمین حراج کریستیز درحالی دوم آبان ماه دربرج هتل جمیرا دوبی آغاز به کار کرد که نسبت به دوره‌های قبل تعداد آثار و هنرمندان حاضر در این حراج نسبت به دوره‌های قبل کاهش داشت و عدم حضور بعضی هنرمندان ایرانی تاثیرگذار در این حراج از جمله افشین پیرهاشمی و علی شیرازی مشهود بود.

همان روزها در خبرها آمد که شنیده‌ها حاکی از این است که یکی از دلایل عمده عدم حضورگسترده هنرمندان ایرانی درسیزدهمین دوره حراج کریستیز نسبت به دوره‌های قبل به نتیجه نرسیدن گفت و گوی یک مجموعه‌دار بزرگ ایرانی با برگزار کنندگان این حراج در دقایق پایانی برگزاری این حراج است که قرار بود آثار هنرمندان به نامی را به این حراج ببرد. همین موضوع سبب شد که امکان حضور آثار بیشتر از هنرمندان ایرانی در سیزدهمین دوره حراج کریستیز فراهم نشود.

در اولین شب کریستیز سیزدهم، ۳۰ اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک روی میز حراج رفت که از این میان هشت اثر به هنرمند ایرانی تعلق داشت.

محمد احصایی با دواثر،فرهاد مشیری با سه اثر، نصرالله افجه‌ای، رضا درخشانی، سهراب سپهری، تیمو ناصری هر یک با یک اثر از حاضران شب اول بودند.

همچنین درشب دوم این حراج ۱۰۰ اثر چکش خورد که برای آثاری که در این شب چکش خوردند قیمت پایه‌ای در نظر گرفته نشده  بود. در چند دوره قبل که حرج کریستیز در دو بخش برگزار می‌شود شب دوم برای معرفی چهره‌های تازه هنرتجسمی منطقه ازاهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در شب دوم حراج کریستیز آثاری ازهنرمندان ایران، سوریه، لبنان، عربستان صعودی، ترکیه چکش خورد.

پرویز تناولی، مسعود عرب شاهی، غلامحسین نامی، رضا درخشانی، شجاع آذری، هدیه شفیع، علی بنی صدر، مهرداد محب علی، شیرازه هوشیاری، پویا آریان پور، یعقوب امدادیان، شادی قدیریان، نصرت الله مسلمیان، محمود سبزی، ابراهیم الفت، مسعود عرب شاهی، سعید احمد زاده، شیرین نزهت، شنطیا ذاکرعامری، غزاله آور زمانی، بیتا وکیلی، گلناز فتحی، کارلوس حسین زنده رودی، سارا رهبر، پوران جین چی، رضا آرامش، شیرین علی آبادی و رکنی حائری زاده تعدادی ازهنرمندان ایرانی حاضر درشب دوم حراج سیزدهم کریستیز بودند.

در این دوره (چهاردهم) اما در شب اول آثاری از هنرمندان ایرانی چون حسین زنده‌رودی (با دو اثر که یکی از آن‌ها به مجموعه میشل تاپی و دیگری به مجموعه رودولف ستدلر تعلق دارند)، پرویز تناولی، سهراب سپهری، فرامرز پیلارام، محمد احصایی و فرهاد مشیری با اثری با عنوان “باغ اسرار” (Secret Garden) که گران‌قیمت‌ترین اثر به نمایش گذاشته شده در این حراج به شمار می‌آید، در کنار آثاری از هنرمندان کشورهایی چون مصر، لبنان، سوریه، مراکش،… به نمایش گذاشته خواهند شد.

در شب دوم این اتفاق هم، آثاری از بنیان‌گذاران هنر عرب، ایرانی و ترک چون: مدرس، گیراگوسیان (هنرمند لبنانی)، زنده‌رودی ، عربشاهی و دیگران برای فروش به نمایش گذاشته می‌شوند. هنرمندان ایرانی دیگری که در دومین شب حراج کریستیز شرکت می‌کنند عبارت‌اند از: پرویز تناولی، ژازه طباطبایی، عباس کیارستمی، پوران جینچی و وای.زی کامی. در این شب آثاری از هنرمندان ترک، مصری، مراکشی و سوریه‌ای نیز به فروش گذاشته خواهند شد.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.