فرافکنی غرب درباره خروج نخست وزیر سوریه

ریاض حجاب نخست وزیر سوریه از دولت بشار اسد جداشده است و به صف مخالفان پیوسته که تحلیل گران غرب مدعی هستند این امر نشانه فروپاشی دولت بشار اسد می باشد.

 رویداد، تلویزیون سوریه از برکناری ریاض حجاب نخست ‌وزیر این کشور و انتصاب عمر غلاونجی به عنوان جانشین وی خبر داد.
سخنگوی ریاض حجاب نیز اعلام کرده است: جدایی حجاب از نظام از دو ماه پیش آغاز شده بود و وی از همان روزهای اول برای کناره‌گیری نقشه می‌کشیده است.
به گفته این سخنگو ریاض حجاب از ماه‌ها پیش با مخالفان مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه در ارتباط بوده تا امنیت خروج وی از سوریه را تامین کنند.
اما تحلیل گران غربی مدعی هستند پیوستن ریاض حجاب به صف مخالفان دولت بشار اسد، ضربه نمادین قابل توجهی به دولت می باشد که نشان از عدم وفاداری مقامات دولتی است.

به گزارش روز سه شنبه (۷ اوت) سی ان ان، بشار اسد ریاض حجاب را در ماه ژوئن سال جاری، یک ماه پس از آنکه انتخابات پارلمان دولت توسط مخالفان ادامه حضور بشار اسد بایکوت شد، به نخست وزیری برگزید.
دیوید هارتول تحلیل گر ارشد امور کشورهای اسلامی، گفت: به طور خلاصه باید عرض کنم، آنچه بین بشار اسد و مقامات دیگر می گذرد بینش اسد را درباره ادامه حضور خود تغییر می دهد. مسلم است که چنین شکست هایی برای وی شرم آور است و به دولت صدمه جدی وارد می کند.
وی همچنین افزود: حجاب نیز یکی دیگر از اعضای کابینه دولت بود که قدرت چندانی نداشت و البته گوش به فرمان اسد نیز نبود.
به گزارش منابع داخلی سوریه؛ وزیر اطلاعات این کشور اظهار داشته است: آنچه که ریاض حجاب انجام داد یعنی فرار از پست و مقام خود به صورت نامشروع و طفره رفتن از مسولیت، حاکی از ضعف در آگاهی ملی و سیاسی وی بوده است.
در واقع آنچه که باعث فرار حجاب، نواف الفارس دیپلمات سوری و طلاس پسر وزیر دفاع پیشین شد، مذهب سنی گرایی آنها بود که وارد نظام سوریه شدند و این نظام توسط اقلیت علویت شاخه ای از مذهب شیعه اداره می شد. غرب که از مخالفان حکومت بشار اسد می باشد، بی جهت پیوستن بعضی از این افراد را نشانه های سقوط اسد می دانند.

ایندیپندنت نیز در گزارش نوشت، قدرت های غربی می گویند: فرار نخست وزیر سوریه ریاض حجاب از علامات فروپاشی نظام سوریه است. کاخ سفید اعلام کرده است: زمان در اختیار مخالفان دولت است. حکومت بشار اسد در حال عذاب کشیدن است.
ریاض حجاب نخست وزیر فراری این کشور روز گذشته اعلام کرد به صف مخالفان دولت پیوسته و برای انقلابی کودتایی آماده همکاری با شورشیان است.
ارتش آزاد سوریه اعلام کرد: با فرار نخست وزیر این کشور به مراتب شاهد پناهندگی دیگر اعضای کابینه دولت و تحقیر هرچه بیشتر بشار اسد خواهیم بود.
ارتش آزاد سوریه عملیات پیچیده ای را برای فراری دادن ریاض حجاب و انتقال خانواده او به خارج از کشور و سپس اردن ترتیب داده اند.
ارتش آزاد که در واقع همان شورشیانی هستند که ۱۷ ماه است ناآرامی ها را در سوریه به راه انداخته اند، اعلام کرده اند ما با بسیاری از افسران ارتش و نیروهای امنیت دولت از جمله ژنرال علویون در ارتباط هستیم و به فرار آنها از کشور کمک خواهیم کرد. طی هفته های آتی شاهد فرار بیشتری از این افراد و خانواده هایشان خواهیم بود.

برخی منابع دیگر از جمله رویترز و خبرگزاری فرانسه و همچنین رسانه‌های اردنی از ورود حجاب به قطر خبر دادند و اعلام کردند که وی بزودی اردن را به مقصد قطر ترک می‌کند.
العربیه، الجزیره و کلیه رسانه‌های ضدسوری اعلام کردند که حجاب، از نظام سوریه جدا شده و به اردن فرار کرده است.
اما این شایعات برای پوشش دادن فرار حجاب به لبنان و سپس عربستان سعودی است.

برخی منابع مطلع اعلام کرده اند این امر در چارچوب طرح فریبکارانه ای است که سرویس اطلاعاتی آمریکا برای پوشش فرار حجاب به خاک لبنان طرح ریزی کرده اند. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که حجاب از طریق گذرگاه‌های غیرنظامی سوریه به خاک لبنان وارد شده است.
فرافکنی غرب در حالی ادامه دارد که سمیح المعایطه به شبکه خبری المنار لبنان اعلام کرد: اخبار و شایعات ورود ریاض حجاب نخست‌وزیر برکنار شده سوریه به اردن صحت ندارد.
همچنین پایگاه خبری عاجل سوریه نیز به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که ریاض حجاب شب گذشته پس از افطار حکم برکناری خود را دریافت کرد و اکنون در دمشق است اما از مکان حضور او دقیقا اطلاعی در دست نیست.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.