فرانسه برای ایرونی ها …همان “فرنگ” است!

بهمن هدایتی در کلاشینکف دیجیتالش نوشت:فرانسه و فرانسوی ها برایمان جذاب هستد شاید چون مثل انگلیسی ها و آمریکایی ها استعمارمان نکردند- یا کمتر کردند!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، فرانسه برای ایرانی ها، “فرنگ” است، یک خاطره گنگ اما خوشایند،قدیمی ترین و شاید بهترین ذهنیتی که می شود از “خارجه ” داشت، نسل اول تحصیل کردگان ایرانی-دهه اول ۱۳۰۰ شمسی- به فرانسه رفتند، باسوادهای قدیمی ایرانی “فرانسه” حرف می زدند، فرانسه یک خاطره است.

بسیاری از کلمات مدرن و شهری را از فرانسه عاریت گرفته ایم، نمونه اش “بلوار، سالن ، شومینه، کامیون، کنکور،مغازه، آژانس، کنگره،کافه؛ آسانسور، لیسانس، دیپلم، مانتو، رژیم، آلرژی، رفوزه، ویلا، هاشور، رستوران، حتی “مامان” و املت”…! فرانسه برایمان جذاب است بخاطر برج ایفل! سینماتوگراف! بخاطر آلن دلون…با آن دوبله جادویی خسرو خسروشاهی!

فرانسه و فرانسوی ها برایمان جذاب هستد شاید چون مثل آلمانی ها اهل سخت گیری و دقت و نظم ماشینی و نژاد پرستی نیستند، مثل انگلیسی ها و آمریکایی ها استعمارمان نکردند- یا کمتر کردند!-حمله نکردند به خاک مان، فرانسوی ها مثل اسکاندیناوی ها “سرد” نیستند، ما هم خون گرم دیگر! خوشمان آمده، فرانسوی ها مثل ایتالیایی ها خیلی شلوغ و بی کلاس و پرسرصدا هم نیستند، فرانسه را شاید دوست داریم بخاطر زیدان، بخاطر انبوه مهاجران سیاه و مثل خودمان که آنجا هستند …از شکست سارکوزی خوشحال شدند و شدیم شاید خیط شدن کارلا بورنی که نشست زیر پای سارکوزی و زندگی اش را به جدایی کشاند و زنش شد و فکر می کرد هشت سال همسر رئیس جمهور است، دل بعضی ها را خنک کرد-به خصوص در مورد خانم ها- هرچه بود خیلی از ما، بیخود یا باخود، خیلی خاص از پیروزی هولاند بر سارکوزی خوشخال شدند! می دونی؟


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.