فرانسوی ها بدترین نمره ۵۳ سال گذشته را به سارکوزی دادند

آخرین آمارهای اعلام شده، نشان می دهد که رای دهندگان روز یکشنبه فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست ها را با ۵/۲۸ درصد در جایگاه نخست قرار داده اند و سارکوزی از حزب حاکم را با ۱/۲۷ درصد در ردیف دوم نشانده اند.

این نتیجه سارکوزی را به تنها رییس جمهوری ۵۳ سال گذشته فرانسه تبدیل کرده است که در دور اول رای کمتری از رقیب خود به دست می آورد و اگر بازهم بنا به پیش بینی ها، ۱۷ اردیبهشت این وضعیت در دومین مرحله تکرار شود، وی سومین رییس جمهوری تک دوره ای فرانسه پس از جمهوری پنجم خواهد بود.

گستردگی این رویگردانی مردمی نه تنها برای سارکوزی و حزب حاکم یو ام پی بلکه حتی برای کارشناسان نیز کمتر قابل پیش بینی بود، زیرا نظرسنجی ها حتی در بدترین شرایط، رییس جمهوری کنونی و اولاند را همدوش نشان می داد یا حداقل تفاوتی اندک و قابل چشم پوشی را تصویر می کرد.

اکنون که سارکوزی با وجود هزاران وعده جدید، با رای منفی افکار عمومی فرانسه به عملکرد پنج ساله خود بویژه در عرصه اقتصادی و اجتماعی مواجه شده است، مشکلات بیشتری برای حفظ کاخ الیزه خواهد داشت.

فرانسوی ها که سال ۲۰۰۷ با اعتماد به وعده انتخاباتی سارکوزی مبنی بر ‘فرانسه قدرتمندتر’، وی را بر مسند ریاست جمهوری نشاندند، از دو سال پیش به علت افزایش بیکاری، کاهش قدرت خرید، بیشتر شدن مالیات ها و سن بازنشستگی همراه اجرای طرح های ریاضت اقتصادی، فشارهای روزافزونی را حس می کنند.

از سوی دیگر، افزون بر ضعف اقتصادی فرانسه در عرصه داخلی، این کشور که با موج دوگلیسم در دهه ۱۹۵۰به پیشگامی شارل دوگل بنیانگذار جمهوری پنجم به رهبر استقلال سیاسی و اقتصادی اروپا در برابر آمریکا تبدیل شد، اکنون به علت دنباله روی های کامل سارکوزی از کاخ سفید در عرصه بین المللی، پاریس دیگر به عنوان یک بازیگر قدرتمند سیاسی شناخته نمی شود.

افزون بر اقبال مردم به نامزد سوسیالیست ها، افزایش آرا احزاب کمتر مورد توجه نیز از دیگر دستاورد نگاه منفی افکار عمومی فرانسه به سارکوزی و ریزش طرفداران جناح حاکم است.

بیشتر از همه در بین هشت نامزد دیگر این دوره از انتخابات، خانم مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی که به عنوان راستگرای تندرو شناخته می شود، توانست ۲/۱۸ درصد رای کسب کند که غیرمنتظره اعلام شده است.

هرچند هشت نامزد دیگر وارد دور دوم نمی شوند ولی اعلام حمایت آنها از هر یک از دو نامزد برتر، می تواند نتیجه نهایی انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد ولی اگر در ۱۳ روز آینده فضای سیاسی و افکار عمومی در فرانسه تغییری ناگهانی را شاهد نباشد، سارکوزی با اختلاف حداقل چهار درصدی، کلید کاخ الیزه را تحویل اولاند خواهد داد و سوسیالیست ها نیز جایگزین راستگرایان خواهند شد.

اروپام ۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۶۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.