فردو؛ ‌روستایی که به خاطر شهیدانش شهرت جهانی یافت

به گزارش خبرنگار مهر، روستای فردو منطقه‌ای ییلاقی و در محدوده کوهستانی جنوب شرقی بخش کهک از توابع استان قم قرار داشته و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد که آب و هوای این روستا در بهار و تابستان خنک و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است.

چند سالی است که به دلیل احداث یک سایت هسته‌ای در اطراف قم و انتخاب اسم فردو برای آن، این اسم شهرت جهانی یافته که  رسانه‌های بیگانه نیز گزارش‌هایی از این منطقه تهیه و پخش کرده‌اند.

فردو بیشترین شهید را در بین روستاهای ایران تقدیم انقلاب کرده است

البته سایت هسته‌ای جدید ایران در شمال قم قرار دارد و با توجه به اینکه روستای فردو در جنوب استان واقع است این نامگذاری به دلیل قرابت جغرافیایی نیست بلکه حرکتی نمادین به منظور تجلیل از مقام شهدای جنگ تحمیلی است، زیرا روستای فردو در بین روستاهای ایران بیشتر شهید در طول هشت سال دفاع مقدس را تقدیم انقلاب کرده است.

روستای فردو از اولین روستاهایی بود که اهالی آن در‌‌ همان سال‌های ابتدای انقلاب که امام راحل دستور ایجاد پایگاه‌های بسیج داده بودند، نسبت به راه اندازی پایگاه بسیج مبادرت کرده و در اعزام رزمندگان به مناطق مختلف عملیاتی نیز از همین پایگاه و به فرماندهی سردار شهید جعفر حیدریان صورت می‌گرفت.

حضور ۲۰۰ نفر از رزمندگان این روستای کوچک در منطقه عملیاتی تپه چشمه دزفول و نیز شرکت در عملیات‌هایی همچون آزاد سازی بستان، ‌شکست حصر آبادان و نیز عملیات فتح المبین و آزاد سازی خرمشهر بخشی از دلاوری‌های رزمندگان این خطه است.

۱۰۸ شهید، ۵۰۰ رزمنده، ‌ ۲۵۰ جانباز و پنج آزاده در فردو

این روستای کوچک در دوران دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و کشور کرده و به گفته اهالی این روستای شهید پرور، ۵۰۰ نفر از این روستا به عنوان رزمنده در جبهه‌های حق علیه باطل و مناطق عملیاتی حضور داشتند که ۲۵۰ نفر از آن‌ها جانباز و پنج نفر نیز سال‌ها در زندان بعثی‌ها اسیر بودند.

این روستای کوچک ۱۰۸ نفر از بهترین‌های خود را در لبیک به ندای هل من ناصر خمینی کبیر تقدیم اسلام کرده که شش نفر از آنها از سرداران سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم بودند که این تعداد شهید، ‌ آن هم در یک روستا دور افتاده و کوچک در کشور بی‌سابقه بوده و روستای فردو در این زمینه همچنان رکورد دار است.

۱۶ خانواده روستای فردو، دو شهید را تقدیم انقلاب کردند

آنچه که بیشتر از همه جانفشانی، وفاداری به امام و انقلاب و دلاوری‌های اهالی روستای فردو را به اثبات می‌رساند آن است که از میان خانواده‌های معظم شهدای این روستا، ‌یک خانواده‌ سه شهید و ۱۶ خانواده نیز دو شهید را در راستای دفاع از انقلاب و اسلام تقدیم کرده‌اند.

هفتاد نفر از شهدای روستا فردو در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم، چهارده شهید در گلزار شهدای شیخان و ۹ نفر نیز در گلزار شهدای فردو و سه شهید دیگر نیز گلزارهای دیگر شهر به خاک سپرده شده‌اند که یکی از شهدای این روستا به نام شهید اکبر گلباشی نیز همچنان جاوید الاثر است.

حضور رهبر انقلاب در فردو، سند افتخاری برای این روستا است

مردم این دیار افتخار آن را داشته‌اند که در سال ۱۳۶۵ میزبان حضور رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست جمهوری ایشان باشند که رهبر انقلاب در این سفر در یکی از مزارع به صورت نمادین به دروی گندم پرداختند که عکس معظم له در کنار مرحوم جابری پدر سه شهید این خطه، سند افتخاری برای اهالی فردو است.

هر ساله در فصل بهار به یاد شهدای این روستا مراسمی با شکوه برگزار می‌شود که سابقه برگزاری این یادواره به بازگشت پیکر اولین شهید روستا یعنی شهید محمد حیدریان بر می‌گردد.

برنامه‌های یادواره سرداران و ۱۰۸ شهید روستای فردو

مسئول ستاد برگزاری یادواره سرداران و ۱۰۸ شهید روستای فردو در قم، در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح برنامه‌های این یادواره اظهار داشت: یکی از مراسم‌های ویژه یادواره، ‌ برگزاری آیین عطر‌افشانی و غبارروبی مزار شهیدان است که با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جمعی از مسئولین استانی و کشوری روز پنج‌شنبه ساعت ۱۵ در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) و همچنین ‌گلزار شهدای شیخان قم برگزار می‌شود.

مهدی رضاییان عنوان کرد: مراسمی در شب پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در مجتمع امام خمینی (ره) جنب گلزار شهدا علی ابن جعفر(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر رفیعی، و مداحی مهدی سلحشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت نیز مراسمی در حسینه شهدای روستای فردو برگزار می‌شود، افزود: در این مراسم که با حضور خانواده‌های سرداران و ۱۰۸ شهید این روستا برگزار می‌شود حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: مداحی برادر مجتبی رمضانی و همچنین خاطره گوئی مسعود ده نمکی از کارگردان‌های سینما از دیگر برنامه‌های این یادواره است.

……………………………………..
مهدی بخشی سورکی

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.