«فرزند ایران» اردیبهشت ماه رویت می​شود

۰۷م اسفند ،

 صالح رامسری، مدیر انتشار یافتنت معین عنوان کرد که این کتاب هم اکنون مراحل پایانی انتشار یافتن را سپری می‌کند و تا نمایشگاه آماده می‌شود. میرجلال الدین کزازی دربارهٔ این کتاب به «ایبنا» گفت که در بخش‌هایی از این داستان شخصیت فردوسی را کنار پدر، مادر، همسر یا فرزندانش نشانده و توصیف کرده است. وی افزود: این کتاب بر سه پایه بنیاد گرفته است؛ شاهنامه، نکته‌هایی که نویسندگان زیست‌نامه‌ها (تذکره‌ها) دربارهٔ فردوسی نوشته‌اند و پندار خودم. فردوسی در بخش‌هایی از شاهنامه، پاره‌ای از رخدادهای زندگانی خویش را بازنموده است. بیشتر این بخش‌ها در دیباچه شاهنامه آورده شده که از دید من، این دیباچه، واپسین بخشی است که فردوسی سروده است. او همچنین در میانه داستان‌ها و گاه در پایان آن‌ها به کوتاهی از خود سخن گفته است که از آن‌ها نیز بهره برده‌ام.

این پژوهشگر، اساس دیگر داستانش را تذکره‌های قدیمی خواند و گفت: در کتاب‌هایی مانند «تاریخ سیستان» و «چهار مقاله» و نیز در زیست‌نامه‌های کهن، دربارهٔ زندگی فردوسی نکته‌هایی آورده شده است که از آن‌ها برای نگارش «فرزند ایران» بهره بردم. این بخش بر پایه افسانه‌هایی است که دربارهٔ این سخنور بزرگ بر زبان‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که بعضی از تهی‌ماندگی‌ها در زندگی فردوسی را خود پنداشته و نوشته است، افزود: در این بخش، چهره‌ها و قهرمانان بنیادین داستان همگی برگرفته از شاهنامه و زیست‌نامه‌های کهن است.

کزازی در پاسخ به این پرسش که «فرزند ایران» رمان است یا زندگینامه مستند و داستانی فردوسی، گفت: داوری در این باره با خوانندگان کتاب است، اما من می‌خواستم داستانی بنویسم بر پایه زندگینامه فردوسی. از این رو نمی‌توانم «فرزند ایران» را زیست‌نامه فردوسی بدانم.

این استاد ادبیات فارسی افزود: در بخش‌هایی از این داستان که بر پایه افسانه استوار است، فردوسی را در کنار پدر، مادر، همسر یا فرزندانش نشانده‌ام که گفت‌وگوهایی گاه درازدامان میان آن‌ها درمی‌گیرد. منش و کنش فردوسی را بیشتر در این گفت‌وگوها نشان داده‌ام.

به گفته کزازی، دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها،‌ شیوه سخنوری و پیوند فردوسی با تاریخ ایران در این گفت‌وگوها آشکار شده است.

«فرزند ایران» در ۱۹۸ صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه و بهای هشت‌هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشار یافتنات معین منتشر می‌شود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.