فرصتی برای احیای صادرات فرش/ دلایل مهاجرت طراحان به کشورهای رقیب

رئیس مرکز ملی فرش ایران رویداد اکسپو ۲۰۲۰ دبی را فرصتی برای احیای جایگاه قبلی فرش دستباف ایرانی در تجارت جهانی دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل دشواری هایی که در حوزه ورود موقت فرش به کشور وجود دارد، طراحان و مرمت کاران فرش به کشورهای رقیب مهاجرت می‌کنند.

فرصتی برای احیای صادرات فرش/ دلایل مهاجرت طراحان به کشورهای رقیب

به گزارش ممتاز نیوز، فرح‌ناز رافع در نشست خبری با بیان اینکه اکسپو یک رویداد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که رویکرد فرهنگی و اجتماعی آن قوی‌تر از رویکرد اقتصادی آن است، اظهار کرد:  برای نخستین بار مرکز ملی فرش ایران با همکاری بخش خصوصی در اکسپو حضور پیدا کرده است. هفته فرش در پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی از ۱۸ تا ۲۴ دی‌ماه امسال برگزار می‌شود که در هر روز آن یک رویداد خواهیم داشت.

وی همچنین از رونمایی از علامت تاییدیه و گواهی تاییدیه فرش دستباف با حضور مسئولان سازمان بین‌المللی وایپو در اکسپو دبی خبر داد و گفت: در هفته فرش پاویون همایش دیپلماسی اقتصادی فرش و دیدارهای رو در رو با فعالان اقتصادی و تجاری از روسیه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، کشورهای غربی و غیره برگزار خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در این هفته فرشی در اکسپو دبی بافته خواهد شد که عبارت “گره همدلی برای صلح جهانی” با مشارکت همه کشورها و ملیت‌ها در آن درج می‌شود. در هیچ کشوری هنر و هنرمندان تحریم نمی‌شوند و ما می خواهیم از این راه،  این مسئله را برجسته کنیم. در اصل هدف ما رفع تحریم و توسعه صادرات غیر نفتی به ویژه فرش است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اشتغال بیش از دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف، اظهار کرد: هدف تحریم هم از بین بردن اشتغال و کارآفرینی بوده، چرا که این جمعیت با خانواده هایشان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین از درخواست و امضای قرارداد برای فروش فرش در نمایشگاه اکسپو خبر داد و اظهار کرد: فروش فرش در این نمایشگاه از هفته آینده شروع می‌شود. در سال جاری هم صادرات فرش به دلیل تحریم ها و تعهد ارزی کاهش داشته اما در حال حاضر تمرکز ما روی نمایشگاه اکسپو است تا این شرایط بهبود پیدا کند.

ماجرای مهاجرت مرمت کاران و طراحان فرش

رافع با اشاره به لزوم همکاری بخشهای مختلف حاکمیتی برای توسعه صادرات فرش دستباف به دلیل مزیت نسبی آن، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل دشواری هایی که در حوزه ورود موقت فرش به کشور وجود دارد، طراحان و مرمت کاران فرش به کشورهای رقیب مهاجرت می‌کنند. بنابراین این قانون باید اصلاح شود. در اصل فرش دستباف برای ارائه خدمات پس از فروش و مرمت باید به کشور برگردد، اما عوارض سنگینی از آنها گرفته می‌شود.

وی افزود: اما کشورهای همجوار از جمله ترکیه و آذربایجان هیچ عوارضی در این زمینه دریافت نمی‌کنند و به دلیل شرایط مساعد آنها، سرمایه انسانی ما به این کشورها مهاجرت می‌کند. بنابراین در حال حاضر کشورهای همسایه از این وضعیت استفاده می کنند و ایران در حال فرصت سوزی است. درخواست ما تغییر این قانون است و اگر امکان آن نباشد به عنوان راه جایگزین حداقل به دنبال ارائه خدمات پس از فروش بدون پرداخت عوارض در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.