فرصت های اقتصادی سازمان شانگهای برای ایران

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران در سال ۲۰۰۰ چهارمین تولید کننده نفت خام جهان بود. طبق برآوردها، تا ژانویه ۲۰۱۱، ذخایر قطعی نفت ایران به حدود ۱۳۷ میلیارد بشکه رسید که حدود ۱۰ درصد کل ذخایر جهان را شامل می شود.

ایران همچنین با دارا بودن ۱۰ هزار و ۴۵ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی، حدود ۱۶ درصد از ذخایر کل جهان را در اختیار دارد.

ایران همچنین در کنار صادرات انرژی، برخی از محصولات غیرنفتی را به کشورهای دیگر صادر می کند که از این لحاظ دارای توانمندی های بالقوه در منطقه و حتی جهان است.

سازمان همکاری شانگهای و ایران که سیاست های غرب ستیزانه را در منطقه دنبال می کنند از ظرفیت های زیادی برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی منطقه برخوردارند که به گفته کارشناسان ،ارتقای این همکاری ها به کاهش مجادلات و حل مشکلات منطقه ای کمک می کند.

به عقیده کارشناسان، استفاده کشورهای عضو و ناظر از انرژی ایران یکی از مزیت های همکاری دوجانبه است که برای دو طرف سودمند خواهد بود.

** ایران و سازمان همکاری شانگهای

تقاضای عضویت ایران در تاریخ ۱۰بهمن ۸۳ طی یادداشتی رسمی به دبیرخانه سازمان منعکس شد و در پایان نشست وزیران امور خارجه سازمان، پیوستن ایران به ‌همراه پاکستان و هند به‌عنوان اعضای ناظر در اجلاس سران سازمان در شهر آستانه در تاریخ ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال بعد امضا شد.

** فرصت‌های اقتصادی شانگهای برای ایران

حفظ و گسترش بازار مصرفی بزرگ و با دوام برای نفت و صادرات غیرنفتی و رفع نیازهای تکنولوژیکی و منابع مالی برای توسعه صنعتی، با توجه به ظرفیّت کشورهای عضو از جمله فرصت های ایران در این سازمان محسوب می شود.

بهره‌گیری از قدرت و توان اقتصادی و ظرفیت‌های چین به‌مثابه پل ارتباط میان شرق و جنوب شرق آسیا در این روابط می تواند مورد توجه قرارگیرد.

گسترش همکاری‌ها در بستر متنوّعی از همکاری‌ها نظیر انتقال خطوط مخابراتی، حمل و نقل کالا و ترانزیت انرژی نیز در این چارچوب دیده می شود.

ایجاد رویه‌ای به‌منظور مبادله آزاد کالا و دستیابی به توافقاتی در زمینه اعطای امتیازات و معافیت‌های مربوط به تعرفه‌های گمرکی نیز از دیگر راه های گسترش همکاری تهران و سازمان شانگهای است.

کشورهای عضو و ناظر از توانمندهای فراوانی در زمینه گردشگری برخوردارند که به گفته کارشناسان، توسعه گردشگری و تبادل هیات‌های بازرگانی و غیره برای این منظور ضروری است.

باتوجه به اینکه کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای از نظر موضوعات فرهنگی دارای قرابت هایی با یکدیگر هستند، گسترش صنعت گردشگری بین کشورهای یاد شده مزیت های سودمندی برای یکدیگر بوجود خواهد آورد.

ایران با غنای بزرگ فرهنگی و برخورداری از آثار باستانی کهن و همچنین جاذبه های طبیعی بکر می تواند به یکی از کشورهای گردشگرپذیر منطقه تبدیل شود.

نشست جدید سازمان همکاری شانگهای قرار است پس از نیمه دوم خردادماه جاری با حضور سران کشورهای عضو و ناظر در چین برگزار شود.

گزارش از علی حبیبی

اجتمام ** ۱۵۶۹*****

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۷۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.