فرق میان نشان لیلا حاتمی و جایزهٔ بیست میلیون‌تومانی مدیرعامل استقلال/ چند سوال نویسندهٔ کافه سینما از رسانهٔ ملی/ آیا سینمای ایران هم فرصت گفتن از جوایزش را روی آنتن برنامهٔ زنده دارد؟

۱۵م آذر ،

سه شنبه, ۱۴ آذر ساعت ۰۵:۱۰ کافه سینما

(۱۲۷+)(۱۱-)(۲۴ نظر در ساعات اخیر) کافه سینما-احسان دبیروزیری: دقایقی پیش در برنامه نود حرف‌هایی رد و بدل شد که اشاره به بخشی از آن‌ها به سبب شباهت عجیب‌اش به بعضی اتفاقات در سینمای ایران؛ خالی از لطف نیست.

داستان از آنجا آغاز می‌شود که علی فتح الله‌زاده (مدیر عامل باشگاه استقلال) در مصاحبه‌هایی با آب و تاب اعلام می‌کند نشان شوالیه از فلان مرکز را به سبب خلاقیت در مدیریت دریافت کرده، که اگر خودش مصاحبه و اعلام نمی‌کرد کسی متوجه آن نمی‌شد چون در هیچ خبرگزاری و پایگاه اینترنتیی در خارج از ایران این خبر را اعلام نکرده بود.
همین مصاحبه سبب شد برنامه نود به این موضوع بپردازد و از او سوالاتی را دربارهٔ این نشان بکند. با اینکه مشخص بود و هست این نشان هیچ ارتباطی با نشان معروف و معتبر “شوالیه” در فرانسه (که هنرمندان بزرگی در جهان از جمله شهرام ناظری از ایران، آن را دریافت کرده‌اند) ندارد (به قول فردوسی‌پور این کجا و آن کجا)؛ ولی فتح الله‌زاده تمام قد از خودش و نشانی که صاحب فلان شرکت به او اهدا کرده تمام قد دفاع کرد. از عجایب‌اش این بود که حاج فتح الله روی آنتن گفت برای دریافت این نشان پنج هزار یورو (نزدیک به بیست میلیون تومان) پول داده!

اصلا برای من و شما اهمیتی ندارد حاجی چه نشانی گرفته و چقدر پول داده. این‌ها را گفتم که به اینجا برسم: یک لحظه این هدیه را مقایسه کنید با جوایز افتخاری و نشان‌هایی که در جهان به اهالی سینمای ایران اهدا می‌شود. برای مثال خانوم لیلا حاتمی را یادآوری می‌کنم که یکی از جوایز و نشان‌هایش؛ «نشان هنر و ادب» یا‌‌ همان درجه شوالیه است که از طرف وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور فرانسه به صورت رایگان “به خاطر مشارکت در تلالو هنر و ادب در فرانسه و جهان” دریافت کرد. پس از این قیاس معالفارق حالا چند سوال در ذهن شکل می‌گیرد:

– هم اکنون و در همین لحظه حدود ده، بیست میلیون ایرانی از جایزهٔ پولکی حاج فتح الله باخبر شدند. چند نفر ایرانی از نشان اهدا شده به لیلا حاتمی از طریق رسانه‌ی ملی چیزی می‌دانند؟

– آیا خانم لیلا حاتمی می‌تواند به مدت ۴۰ دقیقه در پربیننده‌ترین برنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از نشان اهدا شده به خود بگوید و دربارهٔ آن توضیح دهد و خبررسانی کند و سبب غرور، و نه سرافکندگی شود؟ (حتی ۵ دقیقه در شبکه بازار!)

– چرا احتمال ممنوع الخروجی فتح الله‌زاده در سفرهای خارجی بعدی‌اش سر زبان‌ها نمی‌افتد ولی چند روز بعد از دریافت نشان توسط لیلا حاتمی این موضوع مطرح می‌شود؟

– چرا این نشان پولکی، تهاجم فرهنگی، وطن فروشی، دلبسته شدن و چشم داشتن به غرب و به اسارت در آوردن ورزشی‌ها در یوغ تجملات و بی‌بند و باری‌های غربی محسوب نمی‌شود؟ اما در مورد بسیاری از جوایز افتخاری سینمای ایران این اتفاق می‌افتد؟

– و چرا و چرا و چراهای دیگر…

احسان دبیروزیری / کافه سینما

لیلا حاتمی - فتح الله زاده

Tags:

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.