فرنگی‌کاران در اندیشه تداوم افتخارات المپیک

۲۷فروردین۱۳،

 بعد از درخشش کشتی فرنگی در بازی‌های المپیک لندن، فرنگی‌کاران کشورمان برای حضور در اولین میدان رسمی بعد از المپیک راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا در دهلی‌نو می‌شوند؛ میدانی که درخشش کشتی‌گیران ما در این مسابقات با توجه به فراتر بودن کشتی فرنگی ایران در سال‌های اخیر از سطح آسیا و جهانی شدن فرنگی، چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

به گزارش فارس، رقابت‌های کشتی فرنگی در حالی‌ از فردا (پنج‌شنبه، ۲۹ فروردین) به میزبانی دهلی‌نو در هند آغاز می‌شود که فرنگی‌کاران کشورمان با ترکیبی از کشتی‌گیران جوان و با تجربه گام به این رقابت‌ها گذاشته‌اند. البته نفرات جوانی هم که در قالب تیم ملی راهی دهلی‌نو می‌شوند چندان کم‌تجربه نیستند و به غیر از یکی دو کشتی‌گیر سایرین تجربه حضور در رده سنی بزرگسالان را در کارنامه دارند.

عبداله چمن‌گلی، مربی ارشد تیم ملی که حدود یک ماه است هدایت این تیم را بر عهده گرفته است بعد از کنار گذاشته شدن از تیم ملی فرنگی جوانان در آزمونی سرنوشت‌ساز قرار دارد و به قهرمانی در اولین میدان مهمی که هدایت تیم فرنگی بزرگسالان را بر عهده دارد، می‌اندیشد. آزمونی که موفقیت در آن می‌تواند به نوعی جای پای این مربی تازه وارد و همکارانش را محکم کند؛ هر چند که شاید قهرمانی در آسیا توشه‌ای برای کشتی ایران که فراتر از قاره کهن است، نداشته باشد، اما در این برهه زمانی و برای کادر جدید تیم ملی موفقیت در این میدان، حیاتی به نظر می‌رسد.

به هر صورت موفقیت در میدان آسیایی و کسب مقتدرانه عنوان قهرمانی می‌تواند به نوعی به کادر جدید اعتماد به نفس لازم را بدهد تا از این پس با فراغ بال بیشتری به آماده‌سازی تیم خود برای حضور در میدان جهانی بپردازند.

ترکیبی که برای حضور در این مسابقه اعلام شده است، هم با تجربه می باشند و هم تعدادی از آنها در عین جوانی سابقه کسب مدال در میادین جهانی و آسیایی را در کارنامه دارند.

البته کادر فنی تنها در وزن ۱۲۰ کیلوگرم هنوز به نتیجه‌ قطعی نرسیده و به همین دلیل ۲ کشتی‌گیر را به دهلی می‌برد تا کسی که آماده‌تر است را روی تشک بفرستد، اما با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد چمن‌گلی ریسک نکرده و از بشیر باباجان‌زاده باتجربه در قیاس امیر قاسمی جوان استفاده کند.

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان که در ۵ دوره از ۶ دوره اخیر این رقابت‌ها بر سکوی قهرمانی ایستاده است و تنها در سال ۲۰۱۰ که این مسابقات در همین دهلی‌نو برگزار شد قهرمانی را به کره‌جنوبی داد؛ در این دوره هم در اندیشه کسب نهمین قهرمانی در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها است تا بالاتر از کره‌جنوبی قرار بگیرد. تیم‌های ایران و کره‌جنوبی در ۲۲ دوره قبلی هر کدام موفق به کسب ۸ عنوان قهرمانی شده‌اند که به عنوان پرافتخارترین تیم‌ها در آسیا حضور دارند.

ایران در دوره قبل با هدایت محمد بنا با کسب ۳ مدال طلا (علیزاده، اخلاقی و گیل‌نیرنگ)، نقره بیابانگرد و برنز محمد قربانی بر سکوی قهرمانی ایستاد.

بدون شک فرنگی‌کاران کشورمان با توجه به حضور مدعیان در اوزان سبک به خصوص در ۳ وزن اول (۵۵، ۶۰ و ۶۶ کیلوگرم) کار سختی خواهند داشت و به نظر می‌رسد رسیدن به مدال در اوزان سنگین‌تر راحت‌تر باشد.

در زیر تحلیلی وزن به وزن از نفرات اعزامی به مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا خواهیم داشت.

* ۵۵ کیلو: حاجی‌پور در اندیشه جبران مافات

بعد از منتفی شدن سفر سامان عبدولی به هند به دلیل مشکل خروج از کشور، امسال هم محسن حاجی‌پور به عنوان نماینده وزن اول کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی آسیا روی تشک خواهد رفت. این کشتی‌گیر جوان آملی تاکنون ۲ بار در رقابت‌های آسیایی به میدان رفته است که حاصل آن یک مدال برنز در سال ۲۰۱۱ و یک عنوان هشتمی در سال ۲۰۱۲ بود.

وی که با توجه به حضور در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۱ یکی از باتجربه‌های تیم محسوب می‌شود امسال در اندیشه جبران مافات سال‌های قبل و اضافه کردن یک طلای خوشرنگ آسیایی به کارنامه‌اش است. حاجی‌پور گزینه اول کادر فنی برای جانشینی سوریان تلقی می‌شود و با کسب طلای آسیا می‌تواند جای پایش را بیش از پیش محکم کند.

سال قبل در این وزن لی‌جانگ از کره‌جنوبی به عنوان قهرمانی رسید که امسال کره‌ای‌ها چوی جیو جین دارنده مدال طلای ۲۰۱۰ آسیا را به عنوان نماینده خود معرفی‌ کرده‌اند. عبدالرشید بدرعلی‌یف از ازبکستان، کانی‌بک ژولچوبکوف از قرقیزستان، سارنس بایف از قزاقستان، جاگیندار سینگ از هند و شوتا تانوکورا از ژاپن در کنار حاجی‌پور از دیگر مدعیان این وزن محسوب می‌شوند.

* ۶۰ کیلو: کار سخت پاپی در حضور مدعیان

عبدالمحمد پاپی به عنوان گزینه اول جایگزینی امید نوروزی قهرمان المپیک، راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا خواهد شد. سال قبل در این وزن محمد زارع به میدان رفت که به عنوانی بهتر از هفتمی نرسید. البته پاپی کشتی‌گیر کم‌تجربه‌ای نیست و در سال ۲۰۱۱ عنوان سوم وزن دوم را در قهرمانی آسیا به خود اختصاص داده بود. این فرنگی‌کار خوزستانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت کسب موفقیت در این میدان می‌تواند خود را به عنوان مدعی وزن دوم و آلترناتیو نوروزی معرفی کند.

سبک‌ وزن‌های آسیا همواره در این وزن در جهان مدعی بوده‌اند. ریوتارو ماتسوموتوی ژاپنی در لندن مدال برنز المپیک را بر گردن آویخت و بعید است در هند به میدان برود. البته ژاپنی‌ها در این وزن کازوما کوراموتو را به فیلا معرفی کرده‌اند. المورات تسمرادوف از ازبکستان که سال قبل در ۵۵ کیلو به مدال نقره دست یافته بود امسال در یک وزن بالاتر و در ۶۰ کیلو به میدان خواهد رفت، اما بدون شک آلمات کبیسپایف ازبکستانی که مدال نقره ۲۰۱۱ و برنز ۲۰۱۰ جهان و طلای ۲۰۱۱ آسیا را در کارنامه دارد جدی‌ترین مدعی قهرمانی در این وزن به شمار می‌رود.

* ۶۶ کیلو: زیدوند جوان، در اندیشه خودنمایی

مهدی زیدوند که با ۲۱ سال سن جوان‌ترین عضو تیم محسوب می‌شود در رده‌های مختلف سنی برای تیم ملی کشتی فرنگی به میدان رفته است و موفق به کسب مدال هم شده است. وی امسال اولین تجربه‌اش در رده  سنی بزرگسالان را تجربه می‌کند که در صورت موفقیت در این میدان می‌تواند سکوی پرتابی در ادامه عمر ورزشی‌اش باشد. این کشتی‌گیر خوزستانی کارش را با کسب مدال طلای نوجوانان آسیا در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۱ به طلای جوانان آسیا رسید. وی در سال ۲۰۱۲ هم در رقابت‌های جوانان جهان موفق به کسب مدال برنز شد که امسال برای اولین بار حضور در رده سنی بزرگسالان را تجربه خواهد کرد.

دوره قبل در این وزن ژنگ پان از چین به عنوان قهرمانی رسید و افشین بیابانگرد نماینده کشورمان موفق به کسب مدال نقره شد.

با توجه به اسامی اعلام شده کیم هیون وو کره‌ای، دارنده مدال طلای المپیک لندن در این وزن غایب است که البته ممکن است در یک وزن بالاتر به میدان برود. هیرویوکی شیمیزو نفر سوم ۲۰۱۱ آسیا از ژاپن و یان پنگ‌فی برنده برنز ۲۰۱۱ آسیا از چین در کنار زیدوند از مدعیان این وزن می باشند.

با توجه به غیبت قهرمانان دوره‌های قبل زیدوند در صورت کمی دقت می‌تواند به راحتی صاحب یکی از سکوهای قهرمانی شود.

* ۷۴ کیلو: علیزاده باز هم شگفتی‌ساز می‌شود؟

هادی علیزاده پورنیا یکی دیگر از کشتی‌گیران جوان تیم ملی فرنگی است که در عین جوانی کارنامه درخشانی دارد. وی سال قبل در رقابت‌های قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی با غلبه بر تمام حریفان مدال طلا را در عین جوانی بر گردن آویخت و به نوعی پدیده رقابت‌ها لقب گرفت و شگفتی‌ساز شد.

این کشتی‌گیر قمی در سال ۲۰۱۰ برنز جوانان آسیا و پس از آن برنز جوانان جهان را کسب کرد و امسال در دهلی‌نو باید از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند.

کیم هیون وو، دارنده مدال طلای المپیک لندن در وزن ۶۶ کیلو در رقابت‌های قهرمانی آسیا در یک وزن بالاتر به میدان خواهد رفت که به نظر می‌رسد از جدی‌ترین رقبای علیزاده باشد.

بسیکی سالادزه برنده مدال نقره وزن ۸۴ کیلوگرم سال ۲۰۱۲ از ازبکستان و ماکسات یرژپوف دارنده مدال برنز وزن ۸۴ کیلوگرم دوره قبل از قزاقستان که هر دو امسال به یک وزن پایین‌تر آمده‌اند در کنار روسلان تسارف از قرقیزستان از رقبای جدی علیزاده برای تکرار عنوان قهرمانی می باشند.

* ۸۴ کیلو: نعمت‌پور باتجربه به دنبال طلایی دیگر

طالب نعمت‌پور با کوله‌باری از مدال‌های رنگارنگ در آسیا گام به میدان آسیایی دیگر می‌گذارد. این کشتی‌گیر ۲۹ ساله کوهدشتی در اولین حضورش در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب مدال نقره آسیا شد، اما سال بعد یعنی ۲۰۰۹ مدال طلا را بر گردن آویخت تا کارنامه‌اش درخشان‌تر از قبل شود. نعمت‌پور که نماینده وزن پنجم ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو هم بود نشان طلای این رقابت‌های معتبر را بر گردن آویخت، اما در مسابقات جهانی توفیقی نداشت و در سال ۲۰۱۰ به عنوانی بهتر از ۳۱ نرسید.

دانیل گادجی‌یف برنده مدال برنز المپیک لندن از قزاقستان سرشناس‌ترین غایب آسیایی این وزن محسوب می‌شود. با توجه به اسامی اعلام شده به نظر می‌رسد نعمت‌پور از شانس‌های مسلم مدال طلای ایران در این وزن باشد. رستم آساکالوف از ازبکستان، عزت بیشبکوف از قرقیزستان و آندری ساموخین از قزاقستان از رقبای اصلی نعمت‌‌پور در این میدان می باشند.

دوره قبل حبیب‌الله اخلاقی نماینده کشورمان در این وزن بود که با پیروزی مقابل تمام حریفان مدال طلا را بر گردن آویخت.

* ۹۶ کیلو: گیل‌نیرنگ از قهرمانی‌اش دفاع می‌کند؟

داود گیل‌نیرنگ در عین جوانی کوله‌باری از تجربه دارد. وی که سال قبل موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود برای سومین سال پیاپی به عنوان ملی‌پوش این وزن در آسیا به میدان خواهد رفت.

فرنگی‌کار ۲۶ ساله نوشهری تیم ملی که در تمام رده‌های سنی صاحب مدال است کارش را با کسب مدال نقره نوجوانان آسیا در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد که این مدال را در سال بعد یعنی ۲۰۰۴ تکرار کرد. گیل‌نیرنگ کارنامه‌اش را در سال ۲۰۰۶ با طلای جوانان آسیا درخشان‌تر از قبل کرد و در سال ۲۰۰۷ مدال نقره جوانان جهان را بر گردن آویخت.

وی در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار در رده سنی بزرگسالان در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۱ آسیا به میدان رفت که با ناداوری در فینال مغلوب حریف ازبک که میزبان مسابقات بود، شد و مدال نقره را از آن خود کرد، ‌اما سال بعد یعنی ۲۰۱۲ این نقره را به طلا تبدیل کرد. با توجه به شرایط سنی گیل‌نیرنگ وی می‌تواند به جانشینی مناسب برای قاسم رضایی قهرمان المپیک لندن بدل شود.

آن چانگ گون برنده مدال برنز ۲۰۱۲ از کره‌جنوبی، یرلان ایسکاکوف از قزاقستان و سوخروب فاتوئف از ازبکستان از حریفان جدی گیل‌نیرنگ برای تکرار عنوان قهرمانی محسوب می‌شوند.

* ۱۲۰ کیلو: باباجان‌زاده هت‌تریک می‌کند؟

بشیر باباجان‌زاده تنها بازمانده فرنگی‌کاران المپیکی ایران است که به هند می‌رود، البته کادر فنی در این وزن نام امیر قاسمی منجزی جوان را هم قرار داده، اما با توجه به شرایط به نظر می‌رسد چمن‌گلی ریسک نکرده و برای کسب بهترین نتیجه بشیر را به میدان خواهد فرستاد.

باباجان‌زاده که تنها فرنگی‌کار ایران در سنگین ‌وزن است که مدال جهانی را در کارنامه دارد در المپیک لندن به عنوانی بهتر از هفتمی نرسید و به نظر می‌رسد حالا در اندیشه جبران ناکامی المپیک باشد تا باز هم نامی برای خود دست و پا کند.

این کشتی‌گیر مازندرانی در تمام رده‌های سنی کشتی و مدال گرفته است. وی کارش را در سال ۲۰۰۶ با طلای نوجوانان آسیا آغاز کرد و در سال ۲۰۰۸ هم طلای جوانان آسیا را به ‌دست آورد. وی در همین سال مدال نقره جوانان جهان را هم به کارنامه‌اش اضافه کرد و ۲ نشان طلای قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ را هم در کارنامه دارد.

بدون شک نورماخان تینالی‌یف دارنده ۲ مدال برنز جهان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ از قزاقستان و برنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو جدی‌ترین رقیب بشیر برای کسب سومین مدال طلای آسیاست.

مراد رامونوف دارنده مدال برنز ۲۰۱۱ آسیا از قرقیزستان، تویچی‌یف برنده ۲ مدال برنز آسیا از تاجیکستان و خاجی‌یف از ازبکستان دیگر حریفان باباجان‌زاده برای رفتن روی سومین سکوی قهرمانی محسوب می‌شوند.

هرچند پیش‌بینی کسب مدال نمی‌تواند در رشته‌ای مانند کشتی منطقی و علمی باشد، اما با توجه به ارزیابی صورت گرفته به نظر می‌رسد نمایندگان کشورمان در اوزان ۸۴، ۹۶ و ۱۲۰ کیلوگرم شانس بالایی برای کسب مدال طلا دارند و در ۷۴ کیلو علیزاده در صورت غلبه بر نماینده کره‌جنوبی بر سکوی قهرمانی خواهد ایستاد. در اوزان سبک وزن هم کم‌شانس نیستیم و در ۶۶ کیلوگرم زیدوند شرایط ایده‌آلی برای قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی دارد.

* ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی به شرح زیر است:

۵۵ کیلو: محسن حاجی‌پور

۶۰ کیلو: عبدالمحمد پاپی

۶۶ کیلو: مهدی زیدوند

۷۴ کیلو: هادی علیزاده پورنیا

۸۴ کیلو: طالب نعمت‌پور

۹۶ کیلو: داود گیل‌نیرنگ

۱۲۰ کیلو: بشیر باباجان‌زاده یا امیر قاسمی منجزی

مربی ارشد: عبداله چمن‌گلی

مربیان: علی اشکانی، حسن حسین‌زاده، بابک کریم‌زاده و مهدی شربیانی

پزشک تغذیه: رامین امیرساسان

پزشک: داود آزادبخت

سرپرست: بهرام مشتاقی

ترکیب تیم ایران در ۱۲۰ کیلوگرم پیش از آغاز این رقابت‌ها و پس از بررسی توسط کادر فنی تیم ملی اعلام می‌شود.

* برنامه رقابت‌های کشتی فرنگی به شرح زیر است:

چهارشنبه ۲۸ فروردین:

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹: وزن‌کشی اوزان ۵۵، ۶۰، ۶۶ و ۱۲۰ کیلوگرم

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین:

ساعت ۱۴ تا ۲۱:۳۰: مسابقات مقدماتی و نهایی اوزان ۵۵، ۶۰، ۶۶ و ۱۲۰ کیلوگرم

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹: وزن‌کشی اوزان ۷۴، ۸۴ و ۹۶ کیلوگرم

جمعه ۳۰ فروردین:

ساعت ۱۴ تا ۲۱:۳۰: مسابقات مقدماتی و نهایی اوزان ۷۴، ۸۴ و ۹۶ کیلوگرم


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.