فرهنگستان‌ها ادغام نمی‌شوند/در مورد افزایش ظرفیت پزشکی مشورتی از فرهنگستان گرفته نشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با برخی از اعضای هیئت رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: فرهنگستان‌ها سرمایه هستند و هیچ اراده‌ای برای ادغام آن‌ها وجود ندارد. این‌که در این موضوع کشور با سایر کشورها مقایسه می‌شود، درست نیست. آمریکا یک فرهنگستان بیشتر ندارد و ذیل آن حوزه‌های دیگر را ایجاد می‌کند. در حال حاضر تقاضا برای فرهنگستان‌های جدید وجود دارد که ما مخالف آن هستیم و همچنین با ادغام آن‌ها هم مخالف بوده، چراکه فرهنگستان‌ها کارکرد مفید و مؤثری دارند و صرفا نیازمند تقویت هستند.

فرهنگستان‌ها ادغام نمی‌شوند/در مورد افزایش ظرفیت پزشکی مشورتی از فرهنگستان گرفته نشد

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر سعیدرضا عاملی در این دیدار در سخنانی اظهار کرد: فرهنگستان علوم پزشکی از ظرفیت‌های بزرگ ملی کشور برای راهبری، تدبیر، نظارت و ارزیابی حوزه سلامت و پزشکی است. لازم است یک ارتباط معنادارتر و سامان یافته‌تری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم پزشکی ایجاد شود. از مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوعات مرتبط با قلمرو چند بخشی و گسترده فرهنگ و علم و فناوری را می‌توان ورود مؤثر پیدا کرد.

عاملی گفت: بحث سواد سلامت که نقش پیشینی و پیش‌گیری برای تامین سلامت افراد جامعه را دارد، در این راستا قطعاً آموزش و پرورش نقش کلیدی دارد. در همین ارتباط به نظرم مناسب است فرهنگستان علوم پزشکی پیشنهادهای راهبردی را ارائه کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های فرهنگی کشور و صدا و سیما را در حوزه سلامت فعال کند و یک نگاشت نهادی مناسبی در این راستا شکل بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: وضعیت پزشکی ما به خصوص در حوزه درمان افتخارآمیز است و موفقیت‌های زیادی داریم، اما ۴۳ سال از انقلاب گذشته و حتماً نیازمند آسیب‌شناسی هستیم. البته جامعه پزشکی ما ظرفیت نقدپذیری خوبی دارد و حتما زبان نقد با هدف تقویت نظام پزشکی کشور حرکت می‌کند. به نظر می‌رسد فرهنگستان یکی از وظایف مهمی که دارد مقوله آسیب‌شناسی نظام سلامت و پزشکی کشور است.

وی افزود: فعالیت نزدیک به ۶۰۰۰ پزشک در عمل‌های زیبایی در شرایطی که اصل درمان با مشکلاتی مواجه است، نیازمند توجه و تدبیر است.

هیچ اراده‌ای برای ادغام فرهنگستان‌ها وجود ندارد

عاملی تصریح کرد: فرهنگستان‌ها سرمایه هستند و هیچ اراده‌ای برای ادغام آن‌ها وجود ندارد. این‌که در این موضوع کشور با سایر کشورها مقایسه می‌شود، درست نیست. آمریکا یک فرهنگستان بیشتر ندارد و ذیل آن حوزه‌های دیگر را ایجاد می‌کند. در حال حاضر تقاضا برای فرهنگستان‌های جدید وجود دارد که ما مخالف آن هستیم و همچنین با ادغام آن‌ها هم مخالف بوده، چراکه فرهنگستان‌ها کارکرد مفید و مؤثری دارند و صرفا نیازمند تقویت هستند.

وی همچنین توصیه کرد: فرهنگستان علوم پزشکی راهبردهایی را برای تقویت فرهنگ بهداشت و سلامت و تقویت شبکه ملی سلامت ارائه کند و همچنین در خصوص سند ملی سلامت معنوی، اعلام آمادگی کرد که موضوع در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

ضرورتی برای دایر کردن رشته‌های دانشگاه‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد

وی همچنین از فرهنگستان علوم پزشکی خواست تدابیر در خصوص رابطه تکمیل بین حوزه آموزش سلامت و علوم پزشکی با دانشگاه‌های آموزش عالی کشور برقرار شود. هیچ ضرورتی ندارد که دانشگاه‌های علوم پزشکی رشته‌های دایر در دانشگاه‌های آموزش عالی را دایر کنند. لازم است از ظرفیت علوم پایه، مهندسی، علوم بین رشته‌ای نانو و بایو و حتی رشته‌های گسترده حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی و علوم انسانی مرتبط با حوزه سلامت بهره‌گیری شود و دوباره شاهد یک نوع دانشگاه جامع در علوم پزشکی بدون ارتباط با دانشگاه‌های آموزش عالی کشور نباشیم.

بنابر اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در پایان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگستان تدابیر خوبی در حوزه‌های مختلف تاکنون داشته و در حوزه سلامت معنوی هم سندی در حال شکل‌گیری است که از زحمات و تدابیر همه اعضای فرهنگستان علوم پزشکی تشکر می‌کنم و خصوصا از تلاش و تدبیر دکتر مرندی و هیئت رئیسه فرهنگستان تشکر ویژه دارم.

هیچ وزیری سند سیاست حوزه سلامت را دنبال نکرده

در این جلسه دکتر علیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی نیز در سخنانی گفت: باید به اصل مقوله سلامت توجه کانونی و محوری داشته باشیم و موضع‌گیری‌های عاقلانه و منطقی صورت گیرد؛ زیرا نقشه جامع علمی کشور، نقشه علمی سلامت، نقشه مهندسی فرهنگی و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها توجهات مهم و کانونی به حوزه سلامت داشته‌اند.  سیاست کلی حوزه سلامت موضوعی است که بیشترین تاکید را بر روی آن داریم و مقام معظم رهبری نیز در فروردین سال ابلاغ کردند که مقوله بسیار ارزشمندی بوده است. به طوری که مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از همین سند حوزه سلامت به واسطه جامع و کامل بودن استفاده کردند. اما متاسفانه این سند سیاست حوزه سلامت عملاً فراموش شده و هیچ وزیری آن را دنبال نکرده است.

وی افزود: مقوله دیگر که اهمیت زیادی دارد، شبکه ملی بهداشت و درمان است که مورد تاکید رهبری و سفارش ایشان به دو وزیر اخیر وزارت بهداشت است، اما مورد توجه قرار نگرفت، بنابراین اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاهی برای سلامت می‌بیند شبکه بهداشت و درمان بهترین راه و ارزان‌ترین راه برای رسیدن به منویات رهبری است. در واقع اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت یعنی همین شبکه ملی بهداشت و سلامت که از جامعه شروع می‌شود؛ یعنی خانه‌های بهداشت که این کار بهترین راه برای کمک به اقشار مختلف جامعه به خصوص مستضعفین است. زیرا شاخص‌های بهداشتی با استفاده از این شبکه به طور کلی کامل می‌شود. البته باید بگویم این شبکه در حال حاضر ناقص بوده، به طوری که خیلی از به‌ورزها بازنشسته شده‌اند؛ اما اکنون باید شبکه بهداشت از محلات در سطح پیگیری سلامت آغاز شود و به دکترهای فوق تخصص برسد. اگر دانش ما بر مبنای جامع‌نگری باشد، سلامت در کشور ارتقاء خواهد یافت.

ادغام فرهنگستان‌ها به صلاح نیست

وی تصریح کرد: باید در دانشگاه‌های وزارت علوم مهارت افزایی و تخصص دانشجویان به صورت عملی دنبال شود، زیرا تنها با گذراندن دروس تئوری با کمبود نیروی کارآمد برای کشور مواجه خواهیم شد. از طرفی باید بگویم ما در راستای فعالیت‌های علمی و پژوهشی از دانشگاه‌های خود در استان‌ها اقدام به تشکیل گروه‌های علمی زیر نظر فرهنگستان سلامت کردیم که به صورت مرتب مسائل مربوط به سلامت را پیگیری کنند. موضوع قابل اهمیت دیگر مربوط به سند سلامت معنوی است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد و نکته مهم‌تر اینکه صحبت‌هایی از ادغام فرهنگستان‌ها شنیده می‌شود که دراین باره باید بگویم این اتفاق به صلاح نیست.

دکتر مرندی تصریح کرد: با بیمارستان‌سازی، ابعاد سلامت دیده نمی‌شود؛ اکنون بیماری سرطان که تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری است را رها کردیم باید به مراقبت‌های اولیه سلامت بپردازیم، زیرا درمان نقشی در ارتقاء سلامت ندارد و باید نسبت به سلامت معنوی حساسیت بیشتری شود.

همچنین دکتر محمدعلی محققی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه جلسه در سخنانی گفت: براساس آخرین اساسنامه بازنگری شده فرهنگستان علوم پزشکی که در شورای عالی تصویب و ابلاغ شده است، برنامه ۵ ساله سوم فرهنگستان را تنظیم کردیم که ۴ ضلع و بخش اساسی دارد که اول فرهنگ و فرهنگ‌سازی است؛ در این حوزه یک بررسی انجام دادیم که اسناد لازم الاجرایی که بهترین مفاهیم، راهبردها و اقدامات را پیشنهاد کرده، دو سند بوده که یکی مهندسی فرهنگی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و یکی از بندهای مهم در بیانیه گام دوم انقلاب بحث اخلاق و معنویت است و به جنبه‌های فرهنگی توجه خاصی را دارد. امیدواریم در این رابطه یک کار اساسی و اصولی صورت گیرد، چون ضعف‌ها و مشکلات عمیق است که یکی از مصادیق این بحث بند یک سیاست‌های کلی سلامت است که قسمتی از آن ناظر بر ارتقاء انتخاب، تعلیم و تربیت و ارزشیابی استاد، دانشجو و مدیران سلامت است که شامل ۹ محور است که بیشترین موضوع آن جنبه‌های فرهنگی، اخلاقی و معنوی است.

در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی هم مشورتی از فرهنگستان گرفته نشد

در ادامه جلسه دکتر فروتن، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در سخنانی گفت: باتوجه به اینکه فرهنگستان‌ها بازوی مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، طی ۱۲ سال گذشته ما موردی را در حوزه سلامت ندیده‌ایم که در شورا تصویب شود و از فرهنگستان مشورت بگیرد، به‌طور مثال در آمایش سرزمینی ما خبر نداشتیم که پس از تصویب ۲ صفحه ایراد از آن گرفتیم و مورد دیگر درخصوص افزایش ظرفیت پزشکی هم مشورتی از فرهنگستان گرفته نشد در همین رابطه انتظار داریم همکاری و مشورت صورت گیرد.

دکتر سیدحسن امامی رضوی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در بخش دیگری از این جلسه گفت: نظام ادغام‌شده در حوزه پزشکی از کارایی بالایی برخوردار است و این به این سبب است که خدمات درست ارائه می‌دهد و مردم رغبت بیشتری برای مشارکت در این حوزه‌ها دارند.

خالی شدن ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعضای پزشکی اتفاق خوبی نیست

وی گفت: خالی شدن ترکیب جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، از  اعضای پزشکی و عدم حضور وزیر بهداشت و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اتفاق خوبی نیست.

دکتر امامی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ جایگاه بالایی که در حوزه علم و فرهنگ کشور دارد، می‌تواند با تأثیرگذاری بیشتر و بهتری نسبت ‌به علوم پزشکی ورود پیدا کند. گاهاً به دلیل تداخل وظایف سایر دستگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاهی که باید باشد نیست، که باید این مسئله در کشور تعیین تکلیف شود.

ایجاد سقف برای درآمد پزشکی به این حوزه ضربه وارد کرد

دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیز در سخنانی با اشاره به برخی دلایل خروج پزشکان از کشور، گفت: سقف ایجاد کردن برای درآمد پزشکی ضربه قابل‌توجهی به این حوزه وارد کرد. همچنین در گذشته مالیات تنها به درصدی از درآمد پزشک تعلق می‌گرفت، ولی اکنون بخش مهمی از درآمدهای پزشکی را پوشش می‌دهد که این مسائل باید بررسی بیشتری شود و با نظارت دقیق، از خالی شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از اساتید نخبه جلوگیری شود.

معتمدی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها باید جامع‌نگر باشد، اضافه کرد: با توجه به نقش ارزش‌های اسلامی در نظام سلامت و درمان پزشکی، این موضوع بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

افزایش ظرفیت پزشکی یکی از راهکارهای جلوگیری از کمبود پزشک است

دکتر منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مرحله اول باید بگویم یکی از راه حل‌ها که چند سال دیگر با کمبود پزشک مواجه نشویم، مساله افزایش پزشکی بود که انجام شد، این موارد از مطالبات رهبری بوده که از شورای عالی خواستند ورود کنند، حتی علاوه بر آمایش سرزمینی بحث آمایش آموزش عالی را مطرح کردند، به طوری که تربیت دانشجو متناسب با نیاز باشد. همچنین در رشته‌های علوم پایه و مهندسی ورود کردیم و درصد آنها را کاهش دادیم، حتی ۲۵ دانشگاه وزارت علوم را ادغام کردیم، چون بی‌رویه گسترش پیدا کردند؛ اما نگرانی ما در حوزه پزشکی این بود که تربیت نیروی پزشکی گسترده‌تر شود، چون در مطالعه ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته شاهد افت بوده‌ایم.

وی افزود: نقشه جامع علمی سلامت در مقابل نقشه جامع علمی نیست، بلکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم در ذیل نقشه جامع علمی است. از طرفی باید بگویم دانشگاه‌های صنعتی بر خلاف نظر دوستان دارای دستاوردهای خوبی در حوزه ماهواره، موشک و پهپادها هستند که مورد توجه رهبری هم قرار گرفت، زیرا توسعه و اقتدار کشور توسط همین نخبگان و دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود، البته اشکالاتی هم داریم که باید برطرف کنیم. درباره سیاست‌های کلی هم سلامت و هم علم وفناوری مسیر راه نقشه جامع علمی کشور بوده و ما سیاست‌ها را بر مبنای آن ترسیم می‌کنیم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درخصوص حقوق پزشکان گفت: ما در مورد افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و پزشکان پیگیری کردیم که خوشبختانه رییس جمهوری موافقت کرده و دستور تنظیم آیین نامه‌ای را دادند، اما افزایش حقوق اگر بی‌رویه باشد، می‌تواند مشکلات جانبی زیادی ایجاد کند. در عین حال ما به دنبال رفع خطر خروج نخبگان دانشگاهی بودیم.

وی همچنین تاکید کرد که باید جایگاه فرهنگستان‌های ما مشخص و ماموریت‌گرا شوند و خلأ نظام توسط فرهنگستان‌ها برطرف شود.

کبگانیان اضافه کرد: طب سنتی از توصیه‌های رهبری بود و در این رابطه سند ملی داریم که فرهنگستان‌ها می‌توانند در این راستا کمک کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.