فرهنگی: مجلس منتظر نظر مشورتی شورای نگهبان در مورد حدنصاب تغییرات در کابینه است

۸ م دیماه ،

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در گفتگو با خبرآنلاین درخصوص بعضی اظهارنظرها مبنی بر از حد نصاب افتادن کابینه دولت و ضرورت رای گیری مجدد برای کل کابینه، اظهار داشت: با ادغام‌هایی که اخیرا در چند وزارتخانه انجام شد و وزرایی که از کار برکنار شدند به نظر می رسد که در حال حاضر دولت از حد نصاب افتاده و نیمی از وزراء کنار رفته‌اند.
وی با بیان اینکه ابهام موجود در این خصوص را باید شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی مرتفع کند، گفت: در حال حاضر این ابهام وجود دارد که کنار رفتن بعضی وزرا در نتیجه ادغام آن وزارتخانه با وزراتخانه دیگر تغییر محسوب می‌شود یا نه؟، شورای نگهبان قبلا اعلام کرده بود که  اگر در یک وزارتخانه چند تغییر صورت بگیرد، یک تغییر محسوب می گردد. اما اینکه این تفسیر را به این موضوع نیز می‌توان تسری داد یا نه محل شک و ابهام است.
عضو هیات رییسه مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر با ادغام وزارتخانه‌ها سقف وزارتخانه‌ها نیز کاهش یافته است. از این رو اگر شورای نگهبان ادغام وزارتخانه‌ها را به معنای کاهش و برکناری وزرا و تغییر بداند، در نتیجه باید گفت که دولت از حد نصاب افتاده و نیاز به رای اعتماد مجدد است.
وی با اشاره به اینکه مشورت‌هایی با شورای نگهبان در این خصوص انجام شده است، خاطرنشان ساخت: رایزنی هیات رییسه با شورای نگهبان محدود به مشورتی بوده که قبلا صورت گرفته ولی اخیرا استعلام یا پاسخ رسمی از این شورا دریافت نکرده‌ایم. از این رو باید منتظر باشیم که شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی تفسیر قانون نظر خود در این خصوص را عنوان کند.
/۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.