فرهنگ و تمدن اسلامی به زبان سیریلیک ترجمه شد

کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان» نوشته محمدرضا ناجی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و با حمایت موسسه بین المللی الهدی به زبان سیریلیک ترجمه و در تاجیکستان منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، محمدرضا ناجی کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان» را در ۹ فصل با عناوین: «تاریخ سیاسی سامانیان»، «جغرافیای سیاسی قلمرو سامانیان»، «دیوان سالاری و تشکیلات اداری»، «وضع اجتماعی»، «زندگی اقتصادی»، «معماری و هنر»، «ادیان و فرق»، «آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی»، «علوم رایج در قلمرو سامانیان» تدوین کرده است.

ناجی در مقدمه این اثر آورده است؛ «دوره سامانیان با وجود پاره ای ضعف ها و خطاها مانند هر دوره تاریخی که ممکن است روی دهد دارای جنبه های ویژه و مثبت و ماندگاری است که از لحاظ سیاسی و فرهنگی شایان تامل و تاسی است. این کتاب در واقع به این پرسش های اساسی پاسخ می دهد که تاریخ و فرهنگ و تمدن عصر سامانیان حامل چه پیامی برای ایران امروز است.

همچنین دامنه تحقیقات این کتاب گستره زمانی اواسط سده سوم تا اواخر سده چهارم هجری قمری را در قلمرو سامانیان که از آن به مشرق یا خاوران و خراسان بزرگ و گاه خراسان و ماوراء النهر یاد می شود، در برمی گیرد. این قلمرو پهناور افزون بر خراسان کنونی، مشتمل بر بخش های گسترده ای از افغانستان و منطقه ای که در عرف جغرافیای سیاسی امروز آن را آسیای مرکزی می نامند از جمله جمهوری های تازه استقلال یافته، ترکمنستان، تاجیسکتان، ازبکستان و قرقیزستان است».

دکتر سیف الله ملاجان، لقمان بایمت اُف و محمود غیاث اُف با همکاری محمدحسین امیراردوش، رایزن فرهنگی ج.ا.ا ایران در تاجیسکتان در مدت ۲ سال ترجمه سیریلیک این اثر را به عهده داشته اند و در نهایت نسخه سیریلیک کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان» با حمایت موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی توسط نمایندگی این موسسه در تاجیکستان به چاپ رسیده است. رونمایی از این اثر به زودی در تاجیکستان برگزار خواهد شد.

نسخه فارسی کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان» سال ۱۳۸۶ توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.