فروزنده: وزرا انقدر به مجلس می​آیند که گویی کارمند مجلس می باشند/پورمختار: بعضی وزرا یا نمی​خواهد پاسخ نمایندگان را بدهد، یا نمی توانند یا به او گفته​اندکه پاسخ ندهد/۳/

۲۹م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور و محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مهمان امشب برنامه تلویزیونی دیرو، امروز، فردا با محوریت « قانون و قانون مداری» بودند.

فروزنده با اشاره به اینکه دستگاه​های نظارتی مانع از هر گونه تخلفی در دولت می​شوند از تعدد این دستگاه​ها یاد کرد که گاهی اختلال در اجرا ایجاد می​کند. او که می​گفت برای تعامل دولت و مجلس بسیار تلاش کرده است، ادامه داد: وزرا در روزهای یکشنبه و سه شنبه در جلسات کمیسیون​های مجلس حضور می​یابند که گویی کارمند مجلس شده​اند!

معاون پارلمانی رئیس جمهور در واکنش به بخشی از سخنان پورمختار که پرسیده بود «دولت از کجا بودجه مهر ماندگار را تامین می​کند؟» گفت: بودجه مهر ماندگار ربطی به لایحه بودجه ندارد. چون بخشی از آن تهاتری است و بخشی هم از فروش اوراق مشارکت است. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خودش می​داند که دولت نمی​تواند یک ریال از بودجه را جای دیگری هزینه کند.

او با تاکید بر اینکه شورای حل اختلاف تنها مرجع تشخیص اختلاف بین دو قوه است که گزارش آن را به رهبری می​دهد، ادامه داد: دولت ما تا دهداری​ها نیرو دارد و به واسطه سفرهای استانی از تمامی مشکلات مردم مطلع است. اما بعضی طرح​های دو فوریتی دمجلس، مانع کارهای اجرایی دولت است. مثل متوقف کردن اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه​ها یا اجبار دولت به تخصیص ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان به طرح​های عمرانی.

فروزنده تاکید کرد که هر چه تعامل دولت و مجلس بیشتر باشد، در اجرای قانون، مفیدتر خواهد بود.

پورمختار در واکنش به سخنان فروزنده که گفته بود تنها چهار مورد از اختلافات دو قوه به هیات حل اختلاف ارجاع شده است، یادآور شد که ۶ مورد از تقاضای دولت و مجلس به شورای حل اختلاف رفته، نه ۴ مورد. علاوه بر این، مصوبه مجلس دربارهٔ متوقف کردن فاز دوم هدفمندی نبوده، بلکه دربارهٔ ممانعت از افزایش پرداخت یارانه نقدی به مردم بوده که به سبب آثار تورمی بسیار بسیار آن بوده است. چه برسد به اینکه این یارانه را ۵ یا ۶ برابر کنند که تورم وحشتناکی خواهد داشت.

وی از عدم حمایت دولت از کشاورزان در جریان اجرای هدفمندسازی یارانه​ها انتقاد کرد و در پاسخ به سوال مجری که واکنش وی را در قبال اظهارات فروزنده دال بر مانع تراشی​های مجلس در برابر کارهای اجرایی مجلس جویا می​شد؛ گفت: تمامی مصوبات مجلس با کار کارشناسی در صحن و کمیسیون​ها همراه است که نظر دولت هم اخذ می​شود. ممکن است قوانینی تصویب شود که بر اساس نگاه واقع بینانه از توان اجرایی دولت نباشد؛ اما اگر دولت آمار و اطلاعات مورد نیاز مجلس را ارائه کند، مجلس در جهت کمک به دولت حرکت می​کند.

پورمختار که می​گفت در ۷ ماه قبل، مجلس نهم بیشترین تعامل را با دولت داشته است از حواشی​ای سخن گفت که مانع از تعامل دو قوه می​شود و باید کاهش یابد.

فروزنده که می​گفت دولت هرچه را که نمایندگان خواسته​اند در اختیارشان قرار داده و به نامه​های نمایندگان مجلس پاسخ داده است، از تعامل بالای دولت با مجلس سخن گفت.

پورمختار هم در پاسخ به او گفت: اسم نمی برم اما وزیری که برای پاسخ به سوالی دعوت می​شود، در جلسات کمیسیون​ها، جلسه غیرعلنی و حتی جلسه علنی مجلس اظهارات یکسانی ارائه می​دهد که اطلاعاتی کلی و روزنامه​ای است، نشان می​دهد که یا وزیر نمی​خواهد پاسخ نمایندگان را بدهد، یا نمی تواند پاسخ بدهد یا به او گفته​اندکه پاسخ ندهد! خب نمایندگان فکر می​کنند که حتما یک خبری هست دیگر!

اما فروزنده گفت که باید اعتماد دو طرفه وجود داشته باشد. تعامل دولت و مجلس خوب است، ولی قطعا جایگاه اشخاص متفاوت است. کسانی که قبلا در دولت بوده​اند و امروز در مجلس می باشند از موضعی دیگر به مسائل می​نگرند.

ادامه دارد…..

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.