فروش اولین ژن درمانی در اروپا تا ۲۰۲۴

۲۳ آبان ،

گام بلند دانشمندان در درمان بیماری‌های ارثی به ثمر می‌نشیند :

فروش نخستین ژن درمانی در اروپا تا 2013

نخستین ژن‌درمانی تایید شده در اروپا اواسط سال ۲۰۲۴ به فروش می‌رسد.

به گزارش تفسیری راسخون به نقل از ایسنا، هم‌اکنون شرکت Glybera در حال تولید دارویی است که برای درمان نوعی اختلال نادر ارثی موسوم به نارسایی لیپاز لیپوپروتئین (LPLD) به کار می‌رود.

آغاز فروش این دارو اولین فروش ژن درمانی در اروپا یا امریکای شمالی لقب خواهد گرفت. این موضوع اواخر ماه میلادی گذشته توسط کمیسیون اروپایی تایید شد.

گفته می‌شود با این موفقیت ژن‌درمانی در آغاز عصر رشد سریع، درست شبیه به توسعه تجارت آنتی‌بادی در دهه اخیر قرار خواهد گرفت.

ژن‌درمانی تقریباً همزمان با اولین ترسیم ژنوم انسان طی دهه ۱۹۹۰ به عرصه ظهور رسید. با این حال مطالعه درمان‌های ژنتیکی به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد.

در این روش محققان یک ژن عملگر را با هدف جایگزینی یک ژن جهش‌یافته رمزگشایی یا نوعی ساختار دی ان ای را به بدن بیمار معرفی می‌کنند که در نهایت یک پروتئین درمانی را به بدن وی وارد می‌کند.

ژن‌درمانی هنوز هم به درمان اختلالات ژن منفرد محدود می‌شود در حالی که بسیاری از انواع بیماری‌های شایع مشکلات چند ژنی پیچیده‌تر می باشند.

در غرب این نوع درمان همواره سرچشمه بحث‌های جدی بوده و دانشمندان بر این باورند که این شیوه قادر است بسیاری از بیماری‌های ارثی حاوی درمان‌های اندک را شفا بخشد.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.