فروش جهانی رایانه رکورد زد

بازار رایانه شخصی در سال میلادی گذشته ۱۴.۸ درصد رشد کرد و رایانه‌های شخصی رومیزی، لپ تاپ و ورک استیشن بزرگترین فروش سالانه را از سال ۲۰۱۲ تجربه کردند.

فروش جهانی رایانه رکورد زد

به گزارش ممتاز نیوز، اطلاعات شرکت IDC نشان می دهد فروش رایانه شخصی سال میلادی گذشته ۳۴ درصد در مقایسه با رکورد پایین این صنعت در سال ۲۰۱۷ رشد کرد و به ۳۴۹ میلیون دستگاه رسید.

بهبود فروش رایانه شخصی که تا چند سال پیش تصور می رفت با گسترش استفاده از تلفنهای هوشمند رو به زوال می رود، قابل توجه بوده و مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصول در بازار دستگاه‌های الکترونیکی بوده است.

رشد فروش رایانه شخصی تحت تاثیر قرنطینه ها و افزایش دورکاری و یادگیری از راه دور در دوران پاندمی کووید ۱۹ روی داد و افراد برای شرکت کودکان در کلاسهای درس مجازی و ادامه فعالیت کاری از منزل، به خرید لپ تاپها و رایانه‌های رومیزی جدید پرداختند. افزایش تقاضا برای این دستگاهها باعث کمبود موقتی عرضه در بازار رایانه‌های شخصی به خصوص در پاییز شد که ناشی از کمبود جهانی تراشه و محدودیت تامین قطعات ضروری بود.

بعضی از ناظران بازار بر این باورند که روند فروش پس از فروکش کردن پاندمی پایدار نخواهد بود. به عنوان مثال شرکت IDC در دسامبر اعلام کرد بازار اوج تقاضا در دوران پاندمی را پشت سر گذاشته و کاهش فروش در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی کرد. اما برخی همچنان خوش بین مانده اند که فروش رایانه شخصی با همین روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. پت جلسینگر، مدیرعامل شرکت تراشه سازی اینتل در مصاحبه‌ای در اکتبر اظهار کرد: بر این باور است که بازار رایانه شخصی در مسیر صعودی جدیدی قرار دارد که پایدار است. اینتل با داشتن ۸۰ درصد سهم بازار، سازنده بزرگ پردازنده های مرکزی برای رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌ها به شمار می رود.

راهول تیکو، نایب رییس ارشد گروه محصول مشتری شرکت دل هم اظهارات مشابهی داشت و اعلام کرد پاندمی باعث تغییر دائمی در رفتار خرید شده و اکنون همه نیاز دارند یک رایانه شخصی داشته باشند. از یک رایانه شخصی به ازای هر خانه به سمت یک رایانه شخصی به ازای هر فرد در خانه پیش می رویم که مدل تلفن هوشمند است.

طبق گزارش شرکت IDC، شش شرکت بزرگ سازنده رایانه شخصی از نظر میزان فروش در سال ۲۰۲۲ شامل لنوو، HP، دل، اپل، ایسوز و ایسر هستند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، مایکروسافت که سیستم عامل ویندوز را برای انواع مختلف رایانه‌های شخصی می فروشد، برنده بزرگ دیگر رونق بازار رایانه شخصی بود. اگرچه این غول نرم افزاری در سالهای اخیر توجه خود را به خدمات ابری مانند آزور معطوف کرده است اما ویندوز همچنان کسب و کار قابل توجهی است که ۵.۶۸ میلیارد دلار فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ داشت و رشد ۱۰ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ ثبت کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.