فروش سلاح های انگلیسی به عربستان همچنان ادامه دارد

رسانه های انگلیسی از رسوایی قرارداد فروش سلاح های انگلیس به عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ؛روزنامه انگلیسی ساندی تایمز نوشت مقامات  وزارت دفاع انگلیس به علت دست داشتن یک شرکت امنیتی در رسوایی پرداخت رشوه به مسئولان عربستان سعودی مورد بازجوئی قرار  می گیرند.

این شرکت برای به اتمام رساندن فروش سلاح انگلیس به عربستان سعودی رشوه پرداخت.

ساندی تایمز در گزارشی که در پایگاه اینترنتی شبکه بی بی سی منتشر شد، تصریح کرد: باوجود اینکه وزارت دفاع انگلیس دو سال از اقدام پیمانکار وابسته به خود به پرداخت رشوه خبر داشت، اما این پیمانکار همچنان در اقدامات خود ادامه می داد.

دفتر مبارزه با تخلفات در انگلیس درباره معامله مشکوک فروش سلاح بین دولت این کشور و عربستان سعودی تحقیقات انجام می دهد.

سمیون هیل فعال انگلیسی ضد تجارت سلاح در این باره تصریح کرد:« من از رفتار دولت (انگلیس) در پرونده های فساد غافلگیر شدم. دولت انگلیس معامله های شرکتهای سلاح را بر  منافع عمومی ترجیح می دهد».

روزنامه گاردین همچنین گزارش داد، در معامله ای که ارزش ان حدود دو میلیارد پوند است، تجهیزات، دستگاه های ارتباطاتی و نظارت به نیروهای گارد سلطنتی عربستان سعودی به فروش رسید.در همین حال  بیش از چهارده و نیم میلیون پوند در سال دو هزار و هفت و دو هزار و ده به دون هیچ دلیل و توجیهی به حساب مسئولان عربستانی در جزیره های کایمن واریز شد.

بنابر این گزارش تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس مجبور شده بود، بازجویهای اداره مبارزه با تخلفات در سال دو هزار و شش را متوقف کند. این بازجویها در مورد معامله بین ریاض و شرکت بی ای ئی سیستمز  بود، که فاسدترین معامله در تاریخ معرفی شده است.

جون لیز روزنامه نگار انگلیسی گفت« ما می دانیم دولت انگلیس قبلا بازجویی ها درباره معامله های مشکوک بین دولتهای انگلیس و عربستان سعوی متوقف کرد، اما این معامله(فروش تجهیزات به نیروهای گارد سلطنتی عربستان سعودی) دستگاه قضایی را ملزم می کند بررسی های خود را ادامه دهد، تا شرکتهای تجاری  از پرداخت رشوه برای به دست آوردن معامله های تجاری خودداری کنند».

معامله های فروش سلاح- که بیش از چند میلیار دلار قیمت دارد- اکثر اوقات زیر پوشش امنیت ملی انجام می شود و زمینه خوب برای فساد در انگلیس به شمار می رود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.