فروش کامپیوترهای مرجوعی به جای آکبند

۱۸خردادماه،

از حدود سه ماه قبل که کسبه بازار کامپیوتر حساب و کتاب‌های مالی یکساله خود را بسته و میزان سود و زیان آنها مشخص شده است، تا کنون بازار این کالا حال و روز خوشی ندیده است و بنا به نقل از کارشناسان و فعالان بازار در بازار شاهد بروز اتفاقات ناخوشایندی هستیم.
کاهش واردات محصولات تازه و در مقابل عرضه مجدد محصولات قدیمی با تکنولوژی‌های از رده خارج و قدیمی یا بهتر بگوییم در حال منسوخ شدن یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که بازار کامپیوتر ما با آن مواجه شده است. به غیر از این عرضه نمونه‌های مرجوعی و تعمیری به جای کالاهای آکبند به مشتری، قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای برای خدمات کامپیوتری و سوء استفاده از بی دانشی یا بی اطلاعی بعضی از کسبه و… از دیگر اتفاقات ناخوشایند بازار کامپیوتر است.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر،از ابتدای سال تازه نه‌تنها محموله‌های تازه در حد مورد نیاز بازار وارد نشده‌اند، بلکه انگیزه کار و فعالیت و… نیز در بازار از بین رفته است.
کسبه می‌گویند، تفاوت میزان سودی که بعضی از کسبه نسبت به سال قبل داشته‌اند در حدی بوده است که به کلی انگیزه کار و فعالیت را در آنها از بین برده است و آنها مدام در هراسند که سرانجام سرمایه‌ای که ماه‌ها و حتی یک سال است در بازار خوابیده است چه می‌شود. البته بعضی از کارشناسان اعلام می‌کنند که تعدادی از کسبه که کم هم نیستند، طی ماه‌های قبل سود خوبی عایدشان شده است. زیرا کالاهایی که قبلا ارزان‌تر از حال خریده‌اند با قیمت بالاتر به فروش رسانده‌اند و اینک منتظر سود بیشتر می باشند. همچنین کارشناسان می‌گویند، محال است فروشنده‌ای از سود بگذرد و کالا را ارزان‌تر از آنچه خریده به فروش برساند. این درحالی است که کسبه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گویند اگر چنین بود قیمت‌ها در بازار سر به ثریا می‌گذاشت.
صالح‌زاده، یکی از کسبه بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اگرچه ما مدل‌های قدیمی را با قیمت بالاتر از سال قبل می‌فروشیم، اما نیاز بازار این مدل‌ها است نه مدل‌های گران‌قیمت. وی در مورد روند قیمت‌ها و محاسبه سود نیز گفت: حقیقتا بسیاری از کسبه طی سه ماه اخیر کالا را با ضرر به فروش رسانده‌اند و هیچ سودی نکرده‌اند.
به گفته میرمحسنی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر، با توجه به این موضوع که قیمت دلار مدام در نوسان است و از ارز مبادلاتی نیز برای واردات لپ‌تاپ فعلا خبری نیست، واردکنندگان با شرایط بسیار سختی نسبت به واردات این کالا اقدام می‌کنند. به همین سبب حجم واردات لپ‌تاپ در بازار به شدت کاهش یافته است. به نقل از وی ، با توجه به این موضوع اکثر واردکنندگان به جای اینکه برای واردات مدل‌های تازه و بی‌مخاطب سرمایه‌گذاری کنند، روی واردات نمونه‌های قدیمی ارزان که مخاطبان بیشتری در بازار دارند تمرکز کرده و به این ترتیب بازار کامپیوتر ما به میزبانی همیشگی مدل‌هایی با کانفیگ (قابلیت‌های فنی) پایین و قیمت ارزان تبدیل شده است. یکی دیگر از فعالان بازار با تایید این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این موضوع صحت دارد و کسبه سعی می‌کنند سرمایه خود را صرف واردات کالایی کنند که مشتری داشته باشد نه یک کالا که پشت ویترین بماند.
وی افزود: کسبه که به فکر نجات سرمایه و از سوی دیگر جلوگیری از تعطیلی بازار می باشند تنها راه چاره را واردات مدل‌های ارزان و کم قابلیت یافته‌اند. غروی رام، مدیر عامل شرکت انفورماتیک گستر با تایید این موضوع به «دنیای‌اقتصاد »گفت: علاوه بر این موضوع در بازار با کاهش تنوع مدل‌ها نیز مواجه هستیم و واردکنندگان ترجیح می‌دهند به جای واردات مدل‌های گوناگون از کالاها تنها روی چند مدل که مطمئن می باشند به فروش می‌روند سرمایه‌گذاری کنند.
بکائی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان هم به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به مشکلات وارداتی سرعت ورود کالا به کشور کم شده است و واردکنندگان نیز توان واردات ندارند. در نتیجه اکثرا به سراغ ورود مدل‌هایی می‌روند که در صورت واردات مشتری داشته باشند نه اینکه روی دستشان بمانند. یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی ماه‌های اخیر و به ویژه سه ماه قبل تنها چند برند نسبت به واردات مدل‌های تازه اقدام کرده‌اند که هیچ مشتری‌ای در بازار ندارند. سایر برندها همچنان مدل‌های قدیمی را وارد بازار کرده‌اند. بعضی نیز دست نگه داشته و فعلا فعالیتی نمی‌کنند.
این فعال بازار در مورد عرضه نمونه‌های مرجوعی به جای نمونه‌های آکبند به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این اتفاقات در بازاری که در حال بحران است اصلا عجیب نیست و این خریدار است که باید حواس خود را جمع کند.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.