فروش ۲۵ در صدی “بنزین” از طریق کارت جایگاهداران/”کارتهای هوشمند سوخت” از نظر کیفیت مشکلی ندارند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: به طور معمول ۲۰ تا ۲۵ درصد فرش بنزین آزاد به قیمت ۷۰۰ تومان از طریق کارتهای جایگاه داران صورت می گیرد و امارها بیانگر این است که اشخاصی با خودرو شخصی اقدام به سوخت گیری می کنند حدود ۱۵درصد است.

محسن روحانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:  اولویت شرکت ملی پالایش و پخش فروارده‌های نفتی ایران تامین و توزیع سوخت به موقع به مشتریان است و زمانی که با خودرو شخصی به جایگاه سخت مراجعه می کنند در صورت نداشتن کارت سوخت با مشکل مواجه نشوند. 

وی تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به اندازه نیاز مردم، کارت در اختیار جایگاهداران سوخت قرار داده به محض مراجعه مشتریان در صورت نداشتن کارت سوخت، کارت جایگاه در اختیارشان قرار داده می شود.

وی در خصوص اینکه برخی مدعی می باشند که در حال حاضر در جایگاهها با کمبود کارت مواجه هستیم گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مدودیتی در توزیع کارت سوخت به جایگاهها ندارد در صورت اعلام نیاز جایگاهها، کارت در اختیارشان قرار می گیرد.

روحانی با اشاره به کیفیت کارتهای سوخت موجود گفت: کارتهای هوشمند سوخت تهیه شده در کشور مورد تایید شرکت های بین المللی است بطوریکه تقریبا نیمی از کارتهای هوشمند سوخت دنیا را این شرکتها تامین می کنند به نظر بنده کارتهای موجود از نظر کیفیت هیچ گونه مشکلی ندارد و شرکت ملی پالایش و پخش نیز بصورت مدوام کنترل و بررسی می کند.

وی تاکید کرد: در صورت بروز مشکل در کارتهای سوخت شرکت ملی پالایش و پخش این کارتها را گردونه خارج و کارتهای جدید را صادر می کند.

روحانی در خصوص فروش روزانه بنزین گفت: به طور معمول ۲۰ تا ۲۵ درصد فرش بنزین آزاد  به قیمت ۷۰۰ تومان از طریق کارتهای جایگاه داران صورت می گیرد و امارها بیانگر این که که اشخاصی با خودرو شخصی اقدام به سوخت گیری می کنند حدود ۱۵درصد است.

وی تاکید کرد: در دو روز قبل از ۶۰ میلیون لیتر بنزینی مصرفی در کشور حدود ۱۹ میلیون لیتر به صورت فروش آزاد بوده است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: طبق آمار حاصله از شهریور ماه سالجاری میانگین فروش بنزین از۱۳ میلیون و ۸۰۴ هزار لیتر حدود ۹۰۰ هزار لیتر با کارت خودرو شخصی بوده و مابقی بصورت فروش آزاد کارت جایگاهداران صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر تمام خودروهای لوکس در کشور از کارت سوخت برخوردارند در صورت نداشتن کارت مشتریان خودروهای لوکس می توانند اقدام به تهیه کارت سوخت المثنی کنند.

ناصر رییسی‌فر رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های عرضه سوخت اظهار داشت: از هفته‌ دوم هر ماه تقاضا برای استفاده از بنزین آزاد به سبب اتمام ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی افزایش می‌یابد. اگر یک جایگاه به صورت شبانه‌روزی با حداقل ۱۰ کارگر کار کند، نیاز به تعداد بیشتری کارت جایگاه وجود دارد.
 
به گفته‌ وی هر سکوی جایگاه سوخت بین چهار تا هشت نازل دارد که با وجود یک کارت برای هر سکو سوخت‌گیری خودروهای خواهان بنزین آزاد بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و این سبب تراکم خودرو در جایگاه و برخورد بین کارگر و مردم می‌شود.

* نیاز ۲۰ کارت در جایگاه سوخت

رییسی‌فر با اعلام این‌که هر جایگاه عرضه سوخت به‌طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ کارت سوخت نیاز دارد، گفت: ضروری است که در اختیار هر کارگر در یک سکو حداقل دو تا سه کارت قرار گیرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل کمبود کارت سوخت جایگاه‌داران پیش از اجرای کاهش اجازه برداشت بنزین ۷۰۰ تومانی بود یا بعد از اجرای این مصوبه اتفاق افتاد؟ تصریح کرد: در ابتدا تعداد کارت کافی در اختیار جایگاه‌داران قرار داده شده بود، اما بعد از مدتی تعدادی از این کارت‌ها سوزانده شد. 

* خطای ۲۵ در برخی از کارتهای سوخت

رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های عرضه سوخت با اظهار این‌که پیش از این با سوختن کارت سوخت جایگاه‌داران بلافاصله کارت دیگری در اختیار آنها قرار می‌گرفت، گفت: درحال حاضر صدور کارت جایگاه در مدت زمان طولانی‌تری انجام می‌شود. ضمن این که به سبب فرسوده‌شدن کارت و سیستم کارت‌خوان جایگاه‌داران، بسیار شاهد خطای کد ۲۵ هستیم این درحالی است که در قبل کد خطای ۲۵ نادر بود.

رییسی‌فر همچنین از محدودیت دفعات استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران نیز گله کرد و توضیح داد: هر کارت جایگاه‌دار در روز می‌تواند ۲۵۶ بار مورد استفاده قرار گیرد، این درحالی است که در صورت فروش به موتورسیکلت‌ها و اشخاصی که به سبب تمام‌شدن بنزین خودرویشان با ظرف سوخت خریداری می‌کنند در نیمه‌ی روز اکثر کارت‌های جایگاه‌داران به سبب اتمام ظرفیت استفاده، غیرفعال می‌شود.
 
رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های عرضه سوخت با اشاره به جلسه چند روز پیش جایگاه‌داران با مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: آقای روحانی معتقد بود مشکلی برای عرضه‌ی بنزین آزاد وجود ندارد و در صورت بروز مشکلی تلاش خواهد شد که آن را حل کنند. این در حالیست که با وجود وعده داده شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همچنان با کمبود کارت مواجه هستیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.