فرونشست در کشور بحرانی‌تر شد / وزارت راه: به مرحله هشدار رسیده‌ایم

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید بر ایجاد محدودیت‌ برای برداشت آب‌های زیرزمینی در محدوده‌های فرودگاهی و خطوط راه آهن خبر داد.

فرونشست در کشور بحرانی‌تر شد / وزارت راه: به مرحله هشدار رسیده‌ایم

به گزارش ممتاز نیوز، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که فرونشست زمین در کشور به مرحله هشدار رسید، گفت: با توجه به اینکه یک سوم دشت‌های کشور تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار دارند حل این  مشکل و یا کند کردن روند آن باید در برنامه‌ها و سیاست‌های دولتمردان قرار بگیرد.

شکرچی‌زاده تغییر الگوهای کشاورزی و همچنین تغییر در برداشت از آب‌های زیرزمینی را راهکارهایی برای حل معضل فرونشست و روشی برای کند کردن این مشکل عنوان کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی به دلیل حوزه مسئولیت گسترده خود و انجام پروژه‌های مختلف در فضای سرزمینی، بیشتر از سایر دستگاه‌ها، تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار دارد و به طور ویژه تاثیر فرونشست در فرودگاه ها و خطوط راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.

به گفته وی، انجام مطالعات فرونشست به شکل ویژه در ۱۰ فرودگاه اصفهان، مشهد، تبریز، اردبیل، یزد، ایلام، شیراز، کرمان، کرمانشاه و بم از سال ۹۸ به کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها در دستور کار مرکز قرار گرفت. بررسی نتایج فرونشست در ۱۰ فرودگاه به سرانجام رسید و گزارش آن هفته گذشته به کارفرما تحویل شد. بر اساس بررسی‌های مرکز تحقیقات، هم‌اکنون وضعیت اغلب این فرودگاه‌ها نگران کننده نیست. اما از آنجاییکه محدوده فرونشستی رو به گسترش است می‌تواند به فضای فرودگاهی نزدیک بشود. بنابراین با اینکه فرودگاه ها در شرایط بحرانی نیستند و استفاده از آنها مخاطره ای را به همراه نخواهد داشت اما لازم است برای فرودگاه‌ها حریم‌هایی را قائل شویم. برداشت آب‌های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی باید مدیریت هوشمندانه باشد تا بتوان موضوع فرونشست را حتی الامکان به تاخیر انداخت و یا روند آن را کند کرد.

شکرچی‌زاده از تدوین و تنظیم درخواستی برای مدیریت برداشت آب‌های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی خبر داد و افزود: مقرر شد تا شرکت فرودگاه‌ها با همراهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درخواستی را تهیه و تنظیم و به وزیر راه ارایه بدهد و درخواست با تصویب در هیات وزیران و سازمان مدیریت بحران کشور عملیاتی و اجریی شود. بر اساس مصوبه هیات وزیران،  سازمان آب و وزارت نیرو، محدودیت هایی را برای برداشت آب های زیرزمینی در پهنه فرودگاه ها و در حریم فرودگاه ها انجام خواهند داد. الزام هنوز ایجاد نشده است و در تلاش هستیم تا با تصویب هیات وزیران و همکاری سازمان مدیریت بحران اینکار به الزام برسد. با توجه به برداشت های بی رویه، این معضل مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مجموع شرایط فرونشست برای ۱۰ فرودگاه مطالعه شده، بحرانی نیست، تاکید کرد: وضعیت فرونشست به گونه‌ای است که در فرودگاه‌ها، ظرفیت و استعداد اینکه در آینده مشکل جدی ایجاد شود، وجود دارد.

وی از انجام مطالعه در تعداد دیگری از فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات، هم‌اکنون مطالعاتی برای راه آهن تهران- مشهد انجام شده و توصیه‌هایی برای کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط راه‌آهن برای شرکت راه آهن ارسال شده است. همچنین، برای تعدادی دیگر از خطوط راه آهن در حال اجرای مطالعاتی با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی تاکید کرد: شرکت راه آهن نیز به کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط ریلی توجه دارد و امیدواریم با تعامل ایجاد شده مشکلات حل شوند.

شکرچی زاده تصریح کرد: برای طراحی جدید خطوط راه آهن توصیه هایی داریم که حتی الامکان در مناطقی باشد که در زون کم فرونشست باشد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.