«فرکانس» از متن تا اجرا / نمایشی که از حوزه هنری به جشنواره تئاتر فجر رسید

۳۰م دیماه ،

زینب کاظم‌خواه: نمایش «فرکانس» تصویر دیگری از جنگ است، جنگی که البته محدود به جغرافیای خاصی نیست. داستان این نمایش در مورد سربازی است که حالا از جنگ برگشته و در یک مکان مراقبت شده قرار گرفته است؛ مکانی که ویژگی‌های خاص خود را دارد و او در وضعیت‌های مختلف با انسان‌های مختلف مواجه می‌شود.

عباس جمالی که پیش‌تر او را در صحنه بازیگری دیده‌ایم، نویسنده این کار است. او به خبرآنلاین می گوید که جنگی که در این متن به نمایش در آمده جنگ خاصی نیست و ما هم جنگ خاصی را مد نظر نداشته‌ایم.

این بازیگر تئاتر که پیش از این در کار «ابرها» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی به ایفای نقش پرداخته بود، دربارهٔ ایده این نمایشنامه می‌گوید: «به سبب همکاری قبلی با مرتضی میرمنتظمی – که البته در آن کار بازیگر بودم- وارد فضای دوستی شدیم و در گپ‌هایی که باهم داشتیم دربارهٔ ایده این کار صحبت شد. در مشق‌های خصوصی هم دیدم که چیزهایی برای این ایده دارم، در واقع مشق‌های من و ایده‌های کارگردان در کنار هم قرار گرفت و سبب شد که متن شکل بگیرد.»

او بر این باور است که این کار حاصل یک کار گروهی است و همه همدیگر را کامل کرده‌اند و متن در یک اتاق در بسته نوشته نشده است.


نمایی از نمایش فرکانس

جمالی این متن را نوشته و گام به گام توسط گروه خوانده شده و کمبودها در رفت و برگشت‌ها درست شده است.

او دربارهٔ این موضوع که متن اولیه چقدر در رفت و برگشت‌ها دستخوش تغییر شده است، می‌گوید:«ما هیچ متن اولیه‌ای نداشتیم که بگویم  چقدر آن متن عوض شده است، در واقع تنها یک متن ابتدایی داشتیم که ازآغاز قرار گذاشتیم که این متن با ایده اجرایی به صورت موازی با هم پیش بروند و در واقع باهم چکش بخورند تا به متن نهایی برسیم.»

او در کار «ابرها» به عنوان بازیگر حضور داشت کاری که در حال و هوای جنگ است، تجربه در آن کار سبب شده که او به همراه گروه در کار تازهشان فکر کنند که به چه سمت و سوهایی نروند، با تجربه‌ای که از کار قبلی داشتند، گروه می‌دانست از چه راهی نرود که به تعیبر نویسنده کار «دچار کلیشه» نشوند.

جمالی می‌گوید: «ما سعی‌مان را کردیم که راه‌های طی شده قبل را نرویم؛ نه این‌که مدعی شویم الان کار ما متفاوت از اجراهایی‌است که می‌شود،اما سعی کردیم که در برخوردمان با سوژه متفاوت باشیم؛ این‌که چقدر متفاوت بودیم برای خود ما هم سوال است.»

کارگردان کار در اجرای این کار به شدت از تکنولوژی بهره برده است و به نقل از جمالی تکنولوژی به کار گرفته شد و وضعیت در متن آمیخته شده فضای سومی به وجود آورده است، سربازی که از جنگ برگشته در وضعیت‌های متفاوت قرار می‌گیرد که این وضعیت‌ها در نسبت با آدم‌هایی است که از طریق تکنولوژی با آن‌ها مواجه می‌شود.

به اعتقاد این نویسنده جنگ شاید بهترین دورانش بازه‌ای است خودش اتفاق می‌افتد و بدترین‌اش وقتی است که جنگ تمام می‌شود و زخم‌های جنگ آغاز به سر باز کردن می‌کند.  

او دربارهٔ نام این نمایش نیز توضیح می‌دهد: «این نام به شیوه اجرایی و همان فضای مراقبت شده‌ای که برای کاراکتر ساخته شده، مربوط می‌شود که ترجیح می‌دهیم مخاطب برود ببیند و خودش درک کند که چرا نام نمایش فرکانس است.»

این نمایش پیش از این در سالن ماه حوزه هنری به صحنه رفته بود.

۵۷۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.