فشارخون بالا عامل ۶۲ درصد سکته های مغزی

۳۱فروردین۱۳،

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۴۹ درصد بیماریهای قلبی و ۶۲ درصد سکته های مغزی در اثر فشارخون بالا رخ می دهد.

 به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛دکتر محمدرضا میرزایی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که در دانشگاه علوم پزشکی ساری برگزار شد، با بیان اینکه در ایران ۴۰ درصد مرگها را فشارخون و ۵/۱۰( ۱۰ و نیم) درصد کل باربیماریها ناشی از بیماریهای قلبی عروقی است، افزود:  ۱۶ درصد اشخاص ۱۵ تا ۶۴ سال دارای فشارخون بالا می باشند.

وی، عوامل وراثت، سن، چاقی، فعالیت کم بدنی، مصرف الکل و مصرف بسیار نمک را در ابتلا به بیماری فشارخون موثر دانست و تصریح کرد: در کشور درصد اشخاصی که کمتر از ۵ واحد میوه  وسبزی مصرف می کنند بالاتر از ۸۰ درصد  و در مازندران ۵/۸۷ ( هشتاد و هفت و نیم) درصد است که باید به  ۶۰ درصد در استان برسیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با تاکید بر اینکه تحرک مردم مازندران نسبت به میانگین کشوری کمتر است، اظهار داشت: این استان در چاقی رتبه یک را داراست که  جایگاه خوبی نیست.

دکتر میرزایی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر  در مازندران مبتلا به بیماری  فشارخون می باشند، افزود: نیمی از این اشخاص از بیماری خود آگاهی ندارند.

وی، تغییر شیوه زندگی، کاهش مصرف نمک و چربی، تحرک بدنی، عدم مصرف سیگار، دوری از استرس را مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به فشارخون دانست و گفت: آموزش ضمن خدمت به تمامی مدیران و کارکنان، طرح نظام پرستاری برای اندازه گیری فشارخون  و ادغام مراقبتهای بیماری فشارخون در نظام سلامت از جمله سیاستهای کشوری در راستای مبارزه با فشارخون بالا در سال جاری می باشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.