فشار اقتصادی مردم را مجبور به حمل بار و مسافر با موتورسیکلت کرده است

سیدجعفر تشکری هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساماندهی حمل بار در شهر تهران گفت: بعد از آنکه مجلس شورای اسلامی در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، موضوع ساماندهی حمل بار درون شهری را برعهده شهرداریها گذاشت و ضرورت داشتن یک آیین نامه اجرایی برای این کاراجتناب ناپذیر بود سال گذشته جلساتی در وزارت کشور تشکیل شد. اما آیین نامه ای که بتواند روابط بین اتحادیه ها، تعاونیها و برون و درون شهر را به صورت شفاف در اختیار ما بگذار تدوین نشد.

وی با تاکید براین که ساماندهی حمل بار می توانست موضوع یک چالش جدید در شهر باشد گفت: حمل بار می تواند هم در درون شهر وهم مقصد برون شهر وجود داشته باشد  اما این روابط به طور دقیق و شفاف در این آیین نامه مشخص نشده بود. برای جلوگیری از هرگونه تنشی، بحث ساماندهی حمل بار را در زمینه اجرایی از اولویت کاریمان قرار ندادیم.

جمع آوری اطلاعات ساماندهی بار / تدوین مدل حمل بار در پایتخت

وی با بیان این که در بحث تدوین چارچوبهای قانونی همفکری و مشاوره های خوبی با سایر کلان شهرها داشتیم گفت: جمع آوری اطلاعات، آمار و ارقام مرتبط با حمل بار به صورت بسیار مبسوط و تشریحی تهیه شده و امروز دسترسی مان به اطلاعات این حوزه کامل است.

تشکری هاشمی افزود: مذاکراتی با برخی ازاتحادیه ها جهت فراهم آوردن امکان مشارکت حداکثری داشتیم که با اقبال آنها نیز هم مواجه شد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: به دلیل همین ابهامات تا به امروز کار اجرایی شروع نشده است. اگر آیین نامه به صورت دقیق و شفاف این روابط را تعریف کند با توجه به اطلاعات وارقامی که داریم و مدل حمل باری که برای داخل شهر تدارک دیدیم می توانیم با سرعت بالایی ساماندهی بار را اجرایی می کنیم.

تشکری هاشمی در توضیح بیشتر این ابهامات گفت: روابط بین درون شهر و برون شهر مشخص نیست به طورمثال وقتی محموله ای با مقصد یک شهر دیگری در تهران بارگیری می کند تردد کامیون در داخل تهران است اما در ادامه به شهر دیگری می رود. همچنین ابلاغیه های قبلی که به اتحادیه ها شده بود و وظایفی را برای آنها تعریف کرده بود که با مسئولیتهای ما برای ساماندهی حمل بار به عنوان تنها نهاد مسئول مغایرتهایی داشت که نیاز به تصمیم گیری یک مقام بالا دستی بود.

تعریف ساختاراجرایی برای ساماندهی حمل بار

وی با اشاره به ساختاراجرایی ساماندهی حمل بار گفت: ساختار اجرای این ماموریت می تواند هم به عنوان سازمان حمل بار تعریف شود و هم یک واحد تحت پوشش معاونت اما باید منتظر ماند بعد از تدوین آیین نامه اجرایی ساختار مناسب برای تصویب به شورای شهر تهران ارسال می شود .

حمل بار و مسافر با موتورسیکلت مجاز نیست

تشکری هاشمی در خصوص جابه جایی بار توسط موتورسیکلت ها در سطح شهر گفت: براساس قانون حمل بار و مسافر با موتورسیکلت مجاز نیست و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: موتورسیکلتها به لحاظ ساختاری و ویژگی های فنی وسیله حمل بار نیستند و اگر در شهرهای ما دیده می شود موتورسیکلت ها حمل بار می کنند دلیلش کرایه ارزان و مقرون به صرفه بودن جابه جایی بار با موتورسیکلت برای صاحبان بار است. همچنین با توجه به اینکه محدودیتی برای ورود موتورسیکلتها به محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک اعمال نمی شود شاهد افزایش تمایل به استفاده از موتورسیکلت برای جابه جایی بار و مسافر در تهران هستیم.

وی ادامه داد: ایمنی موتورسیکلتها پایین است و استفاده از موتورسیکلت برای جابه جایی مسافر و بار خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است و می تواند چهره نازیبایی در شهر ایجاد کند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: ساماندهی جابه جایی بار با موتورسیکلت معنا ندارد و یک کار انتظامی را می طلبد که با متخلفانی که به جای وانت و کامیونت از موتور سیکلت برای حمل بار استفاده می کنند، برخورد شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه براساس قانون حمل بار و مسافر با موتورسکیلت مجاز نیست و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود گفت: ما به مشکلات جامعه واقف هستیم. در جامعه ای که هزینه های زندگی و شغل از مسائل و دغدغه های جدی ساکنین آن محسوب می شود، طبیعی است برخی از شهروندان به سمت کارهایی بروند که برایشان ایجاد شغل و درآمد کند. اگر معضلات شغل در جامعه کمتر بود و از نظر هزینه های زندگی مردم کمتر در فشار قرار داشتند طبیعتا روی آوردن به روش های پرخطر جابه جایی بار و مسافر برای راکبین موتورسیکلت و شهروندان نمی توانست الگوی خوبی باشد.

نمی توان وضعیت معیشتی را در بحث ساماندهی حمل بار نادیده گرفت

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: برخی از بارها در فضای استاندارد موتورسیکلتها جا می شوند و جابه جایی چنین بارهایی مشکل آفرین نیست ولی ما در سطح شهر شاهد آن هستیم که گاه موتورسیکلتها نسبت به جابه جایی ده ها طاق پارچه، یا ده ها حلقه لاستیک و.. اقدام می کنند که می تواند خطرات زیادی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت معیشتی شهروندان نمی تواند در بحث ساماندهی حمل بار نادیده گرفته شود و باید وضعیت قشر عظیمی که از راه جابه جایی بار و مسافر در شهر کسب درآمد می کنند مورد توجه قرا گیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.