فشار کاری، مسئولان را در معرض سکته و بیماریهای عصبی قرار می‌دهد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس انجمن روانشناسی بالینی گفت: گاهی مأموریت‌های کاری، فشار بسیاری به مسئولان وارد می‌کند و آنها را در معرض انواع بیماریهای عصبی مانند اسپاسم و حتی سکته قرار می دهد.

حمید یعقوبی در گفت‌وگو با فارس، گفت: معمولاً اشخاص بر اساس ویژگی‌های شخصیتی اشخاص به گروه‌های مختلف(تیپهای) A و B تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: اشخاص تیپ A اشخاص عجول، اهل خشونت، سختگیری و پرتوقع می باشند و معمولاً در کارهای خود کمی‌گرا و پر استرس رفتار می‌کنند.

مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: این اشخاص حرص و جوش بسیاری در کار دارند و همواره سعی می‌کنند تمام ابعاد کار را در نظر بگیرند به همین سبب به فرد دیگری اعتماد ندارند و نمی‌توانند کار را به دیگری بسپارند.

یعقوبی افزود: اشخاص تیپ A فکر می‌کنند که دیگران نمی‌توانند مانند آنها از عهده کار برآیند بنابراین زمانی که این اشخاص در مشاغل پراسترس نیز قرار می‌گیرند دشواری‌های آنها مضاعف می‌شود.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی ادامه داد: اشخاصی که همیشه در کار دچار استرس می باشند در مسئولیت‌های سنگین و مشاغل مهم دچار استرس و اضطراب بیشتری می‌شوند و در نتیجه بیماری‌هایی مانند فشار خون، بیماری‌های قلبی و در بعضی موارد سکته در کمین آنها قرار دارد.

وی گفت: اشخاص تیپ A معمولاً در کار حرص می‌خورند و به اشخاصی مشهور می باشند که اورژانس زمانی دارند به این معنی که زمانبندی برایشان بسیار مهم است و کارها را می‌خواهند سر وقت و به موقع انجام دهند.

استاد دانشگاه شاهد افزود: اشخاص این تیپ معمولاً کارمندان و مدیران خوبی می‌شوند هر چند که فشار و استرس بسیاری بر آنها وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه بعضی مسئولان کشور همواره در مواجهه با مسائل کاری دچار استرس و اسپاسم‌های شدید می‌شوند، گفت: مشخص نیست که این اشخاص حتماً تیپ شخصیتی A را دارند اما به طور کلی این اشخاص بهتر است برنامه‌ریزی در کارشان داشته باشند و اهداف و کارهای خود را برحسب اهمیت و زمان طبقه‌بندی کنند و بر اساس آن رفتار کنند.

وی ادامه داد: لیست‌بندی و هدف‌گذاری برای این اشخاص پیشنهاد می‌شود چرا که برنامه‌ریزی به آنها کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشد همچنین برنامه‌های ورزشی و آرام‌سازی نیز از اقداماتی است که در کاهش استرس مؤثر است.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی گفت: بعضی مسئولیت‌ها حساسیت خود را دارند و ممکن است اشخاص در بعضی موارد و مقاطع زمانی حساس، فشار بسیاری بر رویشان باشد.

یعقوبی افزود: گاهی مأموریت‌های کاری، فشار بسیاری به این اشخاص وارد می‌کند و وظیفه اطرافیان است که کمک کنند رسالت انجام این مأموریت‌ها را به طریق بهتری انجام دهند چرا که مسئولان به اندازه کافی نگران مأموریت خود می باشند و می‌خواهند بهترین عملکرد را داشته باشند.

وی در مورد تیپ شخصیتی B نیز گفت: این اشخاص مخالف تیپ شخصیتی A می باشند اشخاصی آرام و خونسرد بوده و دیر برانگیخته می‌شوند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.