فصل اصلاح قوانین انتخاباتی در مجلس

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

فصل اصلاح قوانین انتخاباتی در مجلس

ایران > قانونگذاری – هرچه به انتخابات مجلس دهم که قرار است اواخر سال آینده برگزار شود نزدیک می‌شویم مصوبات مجلس رنگ و بوی انتخاباتی به‌خود می‌گیرد؛ تا آنجا که سرو‌صدای مجلسی‌ها نیز بلند شده است.

۹ اذر یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات در مجلس تصویب شد. جواد جهانگیر‌زاده، نماینده مردم ارومیه در مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس در صحن علنی گفت: «با تصویب فوریت این طرح در اذهان عمومی این سؤال مطرح می‌شود که چرا مجلسی‌ها در پایان سال‌های دوره به فکر تجدیدنظر در قانون انتخابات مجلس افتاده‌اند؟ آیا این نوعی تلاش برای ابقا در مجلس نیست؟»

مهرماه سال ۹۰؛ تقریبا ۵‌ماه مانده به انتخابات مجلس نهم، نمایندگان مجلس، لایحه افزایش تعداد نمایندگان از ۲۹۰ به ۳۱۰نماینده را در دستور کار قرار دادند، این موضوع ۲ بار با قید دوفوریت به صحن آمد اما هر بار نمایندگان مجلس به فوریت آن رأی ندادند. نهایتا اردیبهشت‌ماه سال۹۱و یک‌ماه مانده به پایان عمر مجلس هشتم این لایحه در مجلس مطرح شد و نمایندگان آن مجلس با این استدلال که عدالت در تقسیم حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگانی که قرار است در آنها افزایش یابد رعایت نشده است با کلیات موضوع مخالفت کرده و لایحه دولت را رد کردند،

تا اینکه مجلس نهم و در شرایطی که حدود یک سال و نیم دیگر انتخابات مجلس دهم برگزار می‌شود، طرح جنجالی افزایش تعداد نمایندگان را بعد از ۶ سال تأخیر با قید یک فوریت در صحن علنی مطرح کردند که به‌دلیل واکنش منفی اکثر نمایندگان مجلس بار دیگر سرنوشت این طرح بلاتکلیف ماند و فوریتش رأی نیاورد. این موضوع باعث شد تا مجلسی‌ها به سراغ طرح استانی شدن انتخابات مجلس بروند تا شاید از این تنور آبی گرم شود.‌

  • چند دوره ناکامی یک طرح

تغییر سازوکار انتخاب نمایندگان که اخیراً در قالب استانی شدن انتخابات مجلس، طرح شده است ایده تازه‌ای نیست. پیش‌تر چندبار تلاش برخی از نمایندگان برای تغییر شیوه انتخابات مجلس ناکام مانده بود. سابقه طرح استانی شدن انتخابات را باید قبل از اصولگرا شدن مجلس جست‌وجو کرد. اواخر مجلس ششم بود که طرح مذکور مطرح شد اما در آن دوره هم به نتیجه‌ای نرسید و ناکام ماند. همان ایام مجید انصاری معاون پارلمانی فعلی رئیس‌جمهور در قامت نماینده مردم تهران از مخالفان پرو پاقرص استانی شدن انتخابات به‌حساب می‌آمد.

حالا سال‌ها از مجلس ششم می‌گذرد و بحث تغییر سازوکار انتخابات در قالب یک طرح یک‌فوریتی به دستور کار بهارستان بازگردانده شده که در عمل این چهارمین بازگشت این طرح به دستور کارخانه ملت است، اگر چه طرح مذکور در قیاس با ۲ طرح قبلی در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد و بسیاری از ایرادهای آن رفع شده و روز گذشته هم یک فوریت آن با ۱۳۳رای موافق به تصویب رسید. طراحان این طرح در مورد فحوای آن مطرح کرده‌اند انتخابات مجلس به ۲ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی تقسیم و به وزارت کشور معرفی می‌شوند. در این بین تأکید شده است که در این طرح داوطلبان انتخابات مجلس برای ورود به خانه ملت، علاوه بر کسب آرای مورد نیاز در شهرستان‌ها باید حداکثر آرای نسبی از کل آرای اخذشده استان مربوطه را کسب کنند.

موافقان این طرح معتقدند با تصویب نهایی این طرح، نمایندگان به بررسی امور ملی می‌پردازند و وقت نمایندگان صرف امور جزئی و محلی نخواهد شد. علاوه بر این سطح کیفی و کارایی مجلس با انتخاب داوطلبان شاخص‌تر و با صلاحیت برتر، افزایش می‌یابد. مخالفان طرح هم معتقد بودند با استانی شدن انتخابات، حلقه ارتباط حاکمیت با مردم منطقه محروم و شهرها، قطع خواهد شد و این فرصت از نظام برای حل مشکلات مردم گرفته می‌شود.

تصویب کلیات «طرح استانی شدن انتخابات» نخستین گام مجلس نهم در به سرانجام رساندن طرحی است که سال‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برد. طراحان و موافقان این طرح در تلاش هستند تا هر طور شده «طرح استانی شدن انتخابات مجلس» را به انتخابات سال ۹۴برسانند. محمدحسین میرمحمدی در رابطه با ضرورت تصویب یک فوریت این طرح در مجلس گفت: سال آینده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و درصورت عدم‌تصویب یک فوریت آن، بررسی این موضوع به دوره‌های بعدی مجلس موکول خواهد شد، لذا باید به آن رأی مثبت داد.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.