فصل دوم پرونده ۳هزارمیلیاردی گشوده شد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

فصل دوم پرونده ۳هزارمیلیاردی گشوده شد

ایران > حقوقی‌ و قضایی – از ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۰که نخستین جلسه دادگاه اصلی‌ترین متهمان پرونده مفاسد اقتصادی برگزار شد تا ۲۵ تیرماه سال ۹۱ در مجموع به اتهامات ۳۹ متهم رسیدگی شده بود که حکم ۲۵نفر آنها بهمن‌ماه سال ۹۱با تأیید دیوان عالی کشور از سوی محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه اعلام عمومی شد.

با وجود این پرونده همچنان باز بود و اژه‌ای در همان نشست خبری اشاره شده گفت که ۱۶نفر دیگر هم در دور دوم رسیدگی‌ها محکوم شدند. با بازداشت‌های مرتبطی که اخیرا در امارات متحده عربی و ارمنستان صورت گرفته است دایره محاکمه نشده‌های فساد ۳هزارمیلیاردی گسترده‌تر شده است. تعداد متهمان فساد بزرگ مالی در فاصله ماه‌های نیمه دوم سال ۹۰- که سخن بر سر تنظیم کیفرخواست آنان بود- بنا به اعلام مسئولان قضایی نزدیک به ۸۰نفر بود. این تعداد بعدها با بازشدن ابعاد دیگری در پرونده همچون بخش گمرکی افزایش نیز یافت. با این همه بودند چهره‌های شناخته شده دولتی و غیردولتی که با وجود مطرح شدن نام‌شان در جریان رسیدگی به پرونده در جریان دادگاه‌ها محاکمه نشدند.

در نشست‌های مختلف سخنگوی قوه قضاییه نیز نتیجه مشخصی از سرنوشت رسیدگی به پرونده این افراد به‌دست نیامد. در این پرونده هنوز متهمانی هستند که محاکمه نشده‌اند و محاکمه آنها شاید سرنخ‌های جدید از این فساد بزرگ مالی به‌دست دهد.

او بی‌گناه است؟

مهرماه سال گذشته بود که ناصر سراج قاضی پرونده و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در تلویزیون اعلام کرد در جریان پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی چند معاون وزیر در زندان به‌سرمی‌برند. این در حالی بود که پای معاونان وزرای سابق صنایع و راه و ترابری دولت دهم هم به پرونده تخلف بانکی ۳هزار میلیاردی باز شده بود ولی در مراحل بعدی خبری درباره آنها منتشر نشد. ح. پ قائم‌مقام سابق بانک مرکزی ازجمله مدیران دولتی بود که در جریان رسیدگی به پرونده تخلف بانکی ۳هزار میلیاردی بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

وی در بحبوحه رسیدگی به اتهاماتش و در دی‌ماه سال ۹۱ با حکم معاون وقت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (در دولت دهم) به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی این معاونت منصوب شد. پرونده این شخص پیش از این از سوی قوه قضاییه در حال رسیدگی عنوان شده بود. هفته گذشته خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر اینکه قائم‌مقام سابق بانک مرکزی تبرئه شده است از سخنگوی دستگاه قضا در این زمینه خواستار توضیح شد که محسنی اژه‌ای گفت: پرونده این فرد مسلما به دادگاه نرفته که بخواهد تبرئه شده باشد. اما اینکه در دادسرا قرار نهایی برای وی صادر شده باشد یا نه؟ اطلاعی ندارم. این پاسخی به سخنان نوبخت هم بود که در جواب منتقدان به ابقای شخص مورد نظر گفته بود: هر ۳قوه اعلام کرده‌اند او بی‌گناه است.

متهمی که فساد را کشف کرد

محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم و مدیرعامل سابق بانک صادرات که ال سی‌های پرونده تخلف۳هزار میلیاردی در این بانک صادر شده بود ازجمله مدیران دولتی سابق متهم این پرونده بود. هر چند قوه قضاییه تصریح داشت که او حتما در دادگاه حاضر و محاکمه خواهد شد ولی این اتفاق تاکنون نیفتاده است. جهرمی جزو نخستین افرادی بود که درباره فساد بزرگ ۳هزار میلیاردی و همچنین فرار مدیرعامل سابق بانک ملی و نقش خواهر‌زاده رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور به رسانه‌ها خبر داد. خودش هم در ابتدای کشف پرونده از مدیریت بانک صادرات استعفا داد. سخنگوی دستگاه قضا درباره‌ آخرین جزئیات پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات نیز گفت که «این پرونده به دادگاه رفته است، اما برای آن حکم صادر نشده است.»

متهم گریخت

از میان مدیران دولتی سابق محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی یکی از معروف‌ترین چهره‌های پرونده فساد بزرگ مالی بود که همچنان در پس پرده و خارج از کشور به سر می‌برد. خاوری چه بسا اگر در ایران بود اکنون عنوان متهم ردیف اول فساد بزرگ مالی را یدک می‌کشید و جایگزین مه‌آفرید خسروی بود. او تابستان سال ۹۰قبل از اینکه کار به بازداشت‌های گسترده برسد با تابعیت کانادایی که داشت به این کشور فرار کرد. اژه‌ای یک سال بعد در اردیبهشت ۹۱با افزایش انتظارات مردمی و سؤالات مکرر خبرنگاران در نشست‌های خبری گفت که پرونده خاوری به‌زودی به دادگاه فرستاده می‌شود و او به‌صورت غیابی محاکمه خواهد شد.

با گذشت یک سال دیگر و مشخص نشدن وضعیت قضایی خاوری در ایران دادستان کل کشور آذرماه سال ۹۲در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: پیش از هر چیز من از قاضی سراج می‌خواهم که این دادگاه را هرچه زودتر برگزار کند و پرونده موسوم به ۳هزار میلیاردی را به اتمام برساند. بهار سال ۹۳نیز با وجود اینکه اخباری از تلاش‌های خاوری برای فروش خانه خود در کانادا به گوش می‌رسد و مقامات داخلی حضور او در این کشور را تأیید می‌کنند اما همچنان هیچ تضمینی از هیچ جایی در مورد بازگرداندن او به داخل کشور مشاهده نمی‌شود. با توجه به حکم سنگینی که درصورت غیاب خاوری می‌تواند در دادگاه‌ها برایش رقم بخورد، بالا رفتن احتمال تداوم حضور او در خارج شاید علت عمده ترجیح دستگاه قضایی برای تأخیر در این پرونده و تشکیل دادگاه‌ها بعد از بازگشت خاوری است.

اندک‌اندک جمع مستان می‌رسند

در میان متهمان محاکمه‌نشده پرونده ۳هزار میلیاردی، ۳متهم دیگر هم هستند که اخیرا دستگیرشده و به کشور بازگردانده شده‌اند. سردار مسعود رضوانی رئیس دفتر اینترپل در تهران اخیراً اعلام کرد که پس از استرداد یکی از مجرمان مالی از امارات ۲نفر دیگر نیز از ارمنستان به کشور بازگردانده شدند. نیمه دوم اردیبهشت‌ماه با بازگشت فرد دستگیرشده در امارات به ایران، محسنی‌اژه‌ای توضیح داد که این فرد مسئول دولتی نبوده، بلکه یکی از عناصری است که با شخص مه‌آفرید کار می‌کرده و ارتباطاتی با برخی بانک‌ها و نهادها داشته و واسطه برخی پرداخت‌ها بوده است. از «ح. س» به‌عنوان مشاور ارشد امیرمنصور آریا نام برده می‌شد که با دستگیری او قاضی ناصر سراج گفت:

یکی از مشکلات در رسیدگی به پرونده خاوری برطرف شده است. سراج در عین حال درباره هویت فرد دستگیر شده در پرونده فساد بزرگ مالی گفت: او در خارج از کشور بوده و چون موضوع محرمانه است، نمی‌شود نام او را گفت. با توضیحات مقامات قضایی دادسرا اکنون در حال تحقیق درباره پرونده «ح. س» است تا پرونده وی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شود. قاضی سراج اما به‌طور کلی اتهام وی را اخلال در نظام اقتصادی کشور عنوان کرد.

به‌گونه‌ای‌که نام و مشخصات متهمان فراری در وب‌سایت رسمی اینترپل درج شده است مهرگان امیرخسروی، برادر مه آفرید خسروی که از او به‌عنوان مغز متفکر تشکیلات امیرمنصور آریا یاد می‌شود، به اتهام «میلیاردها تومان کلاهبرداری، پولشویی، جعل اسناد، انتقال غیرقانونی ارز به خارج کشور، رشوه و کسب غیرقانونی اموال» تحت‌تعقیب است. درحالی‌که در دادگاه‌های فساد بزرگ مالی نامی غیراز مه‌آفرید در خاندان خسروی‌ها برجسته نبود اژه‌ای در نشست خبری اخیر خود آنجا که از اعدام مه‌آفرید سخن گفت اشاره‌ای هم به برادر سوم متهم خانواده خسروی کرد. او گفت: در پرونده موسوم به فساد ۳هزار میلیاردی برادر فردی که اعدام شد غیابا محاکمه و محکوم شده است. محاکمه و بازداشت خاوری شاید فهرست جامع‌تری از ابعاد باقیمانده این فساد در آینده به‌دست بدهد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.