فضاسازی رسانه‌های عربی برای جهت دادن به اظهارات مرسی دربارهٔ امنیت خلیج‌فارس

۱۵م دیماه ،

received002.jpg

برخی رسانه‌های عرب زبان منطقه در روزهای قبل تلاش کردند اظهارات محمد مرسی، رییس‌جمهور مصر دربارهٔ امنیت خلیج فارس را به ایران مرتبط کنند و با ارائه تحلیل‌های وارونه موضع گیری‌های مرسی در این‌باره را تحریف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارات محمد مرسی در دیدار با روزنامه‌نگاران شرکت کننده در همایش فعالان رسانه در قاهره برای اثبات این موضوع بود که مصر امنیت کشورهای خلیج فارس را امنیت مصر دانسته و گفته بود مصر در این حوزه به اقدام ضدامنیتی دست نخواهد زد.

حتی مرسی در پاسخ به پرسش شیطنت‌آمیزی که ایران را تهدیدی برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دانسته بود اشاره‌ای به نام ایران نداشت.

به نظر می‌رسد اظهارات مرسی دربارهٔ مربوط دانستن امنیت خلیج فارس و مصر اقدامی برای رفع اتهام از مصر دربارهٔ دخالت در امور داخلی در کشورهای کویت و امارات باشد.

به گزارش ایسنا، در آستانه سفر رسمی وزیر خارجه ایران به مصر بعضی فضاسازی‌های رسانه‌یی هدفمند در کشورهای عربی شدت بیش‌تری یافته است.

از جمله رسانه‌های امارات با تحریف اظهارات مرسی تلاش کرده‌اند موضوع ایران را به عنوان مساله‌ای مطرح شده از سوی مرسی نشان دهند و البته این امر با توجه به حضور احمد شفیق یکی از رقبا و منتقدان مرسی در امارات چندان دور از ذهن نیست.

با وجود انتظار مرسی برای بهره‌گیری از کمک‌های اقتصادی کشورهای ثروتمند عربی، کشورهای عربی خلیج فارس هیچ گونه کمکی به مصر نمی‌کنند زیرا از دیدگاه آنان موفقیت انقلاب مصر و دیگر کشورهای انقلاب کرده به ضرر آنان است و سبب صدور انقلاب از مصر به این کشورها خواهد شد.

مصر به کمک‌های اقتصادی این کشورها نیازمند است و در حال حاضر بر اساس آمارها حدود ۳ میلیون کارگر مصری در عربستان، امارات و کویت زندگی می‌کنند که منبع درآمد مهمی برای مصر می باشند.

امارات، عربستان و کویت بیش‌ترین ضربه‌پذیری را از حرکت اخوان المسلمین جهانی که در کشورهای عربی فعال است احساس می‌کنند و به تازگی ۱۳ نفر از اخوانی‌های مصر در امارات و تعدادی دیگر نیز در کویت دستگیر شده‌اند و مسوولان این کشورها اخوان المسلمین مصر را متهم می‌کنند که اقدامات ضد امنیتی علیه آنان انجام می‌دهند.

برخی رسانه‌های عربی با شیطنت خبری که بعضا با بی‌توجی بعضی رسانه‌های داخلی تشدید می‌شود تلاش می‌کنند در آستانه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قاهره نزدیکی ایران و مصر را مورد هدف قرار دهند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان، چهارشنبه آینده و در پایان سفر به کشورهای آفریقایی سفری هم به قاهره خواهد داشت که این سفر اولین سفر دو جانبه وزیر امور خارجه پس از انقلاب در مصر است.

مجتبی امانی، رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره ضمن تایید این خبر در مصاحبه با رسانه‌های مصری گفته است صالحی عصر چهارشنبه وارد قاهره می‌شود و این سفر تا عصر پنج‌شنبه طول می‌کشد و او در این مدت با محمد مرسی، رییس جمهور و محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در رایزنی‌های مقامات ارشد ایران و مصر در قاهره، موضوعات مهمی مانند مسائل دو جانبه، موضوع سوریه و دیگر مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی بررسی می‌شود.

هم‌چنین منابع دیپلماتیک از احتمال دیدار اخضر ابراهیمی و صالحی در مصر نیز خبر داده‌اند و در صورت حضور ابراهیمی در مصر این دیدار اهمیت بسیاری خواهد داشت.

رایزنی‌های صالحی در مصر تحرک سیاسی مهمی در چارچوب تحولات منطقه و موضوع سوریه است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.