فضای سایبر عرصه منازعات نفتی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از پایگاه اینترنتی جنگ نرم: در حالی که آمریکا و اسرائیل اخیراً از حملات سایبری به ایران خبر داده بودند، این حملات به تازگی دامن شرکتهای بزرگ نفت و گاز برخی متحدان آمریکا در خاورمیانه را هم گرفت تا فضای سایبر عرصه جدید منازعات نفتی شود.
جنگ نرم و عملیات روانی به گزارش فارس، شرکت “راس گاز″ که تولید کننده بخش اعظمی از گاز ال ان جی در کشور قطر است به تازگی مورد حمله ویروسی قرار گرفت به طوری که مشکلات جدی را در این شرکت به وجود آورده و همه رایانه های این شرکت را از شبکه خارج کرده است.

جنگ سایبری

براساس این گزارش تاکنون مسئولان این شرکت از جزئیات تخریب این حمله ویروسی اطلاعاتی نداده اند و باید منتظر خبرهایی در این رابطه در روزهای آینده بود.
این گزارش حاکی است در سال جاری میلادی این سومین حمله ویروسی هکرها به شرکت های نفتی حوزه خلیج فارس است به طوری که دو هفته قبل نیز شرکت ملی نفت عربستان “آرامکو” مورد حمله ویروسی قرار گرفت که به گفته مسئولان این شرکت به حدود ۳۰ هزار رایانه این شرکت آسیب جدی وارد کرد.
براساس این گزارش اگر چه مسئولان شرکت ملی نفت عربستان اعلام کرده اند که این حمله ویروسی به تولید نفت این کشور آسیب وارد نکرده است امادر خبرها آمده است پس از این حمله میزان تولید نفت عربستان کاهش یافت که برخی از منابع اعلام می کنند کاهش تولید نفت عربستان به دلیل تعمیر و بازسای شبکه آسیب دیده است.
این گزارش خاطرنشان می کند، مقامات آمریکا و اسرائیل در اقدامی غیر قانونی و غیر دیپلماتیک پیش از این به طور رسمی از حملات سایبری به تاسیسات نفتی و صنعتی ایران خبر داده بودند که در این راستا حمله ویروسی به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در اوایل سال جاری انجام شد که موجب اختلال در شبکه مخابراتی و اینترنتی صنعت نفت ایران شد.
به گزارش فارس، شرکت‌های امنیت سایبری اخیرا درباره وجود ویروس‌های رایانه ای هشدار می‌دهند که شرکت‌های نفتی بزرگ را مورد حمله قرار می‌دهد. آنها مدعی هستند که این ویروس ها اطلاعات را از رایانه ها نمی دزدند، بلکه تلاش می‌کند اطلاعات را از سیستم پاک کرده و امکان بازیافت آن‌ را غیر ممکن کنند.
در حالی اعلام رسمی آمریکا و اسرائیل مبنی بر حمله سایبری به تاسیسات نفتی ایران در راستای کاهش تولید نفت ایران و موفق جلوه دادن تحریمهای نفتی است که این حملات دامن عربستان متحد بزرگ نفتی آمریکا در قضیه تحریم را هم گرفت.
مسئولان پدافند غیر عامل ایران نیز پیش از این هشدارهای جدی را درباره حملات ویروسی به مسئولان صنعت نفت و گاز داده بودند که زیاد مورد توجه قرار نگرفت. غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفته بود روزانه ۵۵ هزار ویروس رایانه ای در جهان تولید و منتشر می شود که بر اساس تخمین اغلب مقاصد سیاسی و هکری را دنبال می کند. حوزه انرژی بیشترین حملات سایبری دو سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
مجموعه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران پس از این حمله ویروسی اقدام به افزایش قدرت مقابله با حمله های مشابه کرده است به طوری که مدیر پدافند غیرعامل وزارت نفت در خبرهایی اعلام کرده است هم اکنون صنعت نفت روش استفاده از رایانه و شبکه اینترنت را تغییر داده است که احتمال حمله مجدد ویروسی را کاهش می دهد.
این گزارش در پایان یادآور می شود که صنعت نفت ایران به عنوان یک صنعت مادر تلقی می شود وعلی رغم آنکه وظیفه تامین بودجه کشور را برعهده دارد رشد و پیشرفت آن نشان دهنده رشد و پیشرفت اقتصاد ایران است به همین دلیل مسئولان وزارت نفت باید تلاش خود را به کار برند تا این صنعت برای بار مجدد دچار حمله ویروسی قرار نگیرد.

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.