فعالیت همکاران “جمشید بسم الله” در سوریه

۲۸م آذر ،

به دنبال افزایش ناگهانی نرخ برابری دلار در مقابل لیره سوریه در بازار غیر رسمی، خرید و فروش ارز به پایین ترین سطح خود در این کشور رسید.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از  العالم، دیروز نرخ خرید هر دلار امریکا توسط دلالان بازار “سیاه” ارز، ۹۱ لیره سوریه و نرخ فروش آن نیز ۹۲ لیره تعیین شد و گزارش ها از کاهش شدید معاملات در بازار حکایت دارد.
همچنین در بازار غیر رسمی، بهای خرید هر یورو، ۱۱۹ لیره و نرخ فروش آن ۱۲۱ لیره سوریه بود. با این وجود به نقل از تاجران ارز، یورو در مقایسه با دلار، در بازار بیشتر در دسترس بود.
به نوشتۀ این روزنامۀ سوری، ناظران اقتصادی بر این باورند که قیمت های فوق کاملا ساختگی بوده و هدف از آن، افزایش کاذب قیمت دلار در مقابل واحد پول سوریه است. زیرا به سبب عدم جدیت دلالان ارز در فروش، هیچ گونه خرید و فروشی صورت نمی گیرد. هدف اصلی دلالان ایجاد هیجان در بازار با هدف دستیابی به بیشترین سود ممکن است.
این در حالی است که براساس اعلام رسمی بانک مرکزی سوریه، نرخ خرید هر دلار در بازار رسمی ۷۳٫۶۶ لیره و فروش آن ۷۴٫۱۰ لیره است و تنها افزایش ناچیز ۵ قرش (۰٫۰۵ لیره) در قیمت دلار ملاحظه می شود. نرخ یورو نیز بدون تفاوت با روز قبل، یعنی ۹۶٫۸۴ لیره برای خرید و ۹۷٫۵۴ برای فروش باقی ماند.
گفتنی است، بهای هر دلار در بازار سوریه که به مدت حدود سی سال، ثابت و برابر با ۵۰ لیره بود، از زمان آغاز بحران سوریه، به تدریج افزایش یافت و اکنون با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به دو سال پیش، به حدود ۷۵ لیره رسیده است. به نظر می رسد با توجه به ناکامی تروریست ها در رسیدن به اهداف نظامی خود در برابر ارتش و ملت سوریه، اکنون رویارویی با نظام سوریه در جبهۀ اقتصادی؛ و در رأس آنها افزایش کاذب نرخ ارزهای خارجی، در دستور کار مخالفان دولت سوریه قرار گرفته است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.