فعال اروپایی حقوق بشر فرمان های ترور دولت آمریکا را نقض قوانین بین المللی دانست

به گزارش ایرنا، ‘رید برودی’ در مصاحبه با هفته نامه ‘اکسپرس’ چاپ پاریس، گفت: این قبیل اقدامات سبب بروز واکنش هایی نزد مدافعان حقوق بشر و سازمان های مرتبط شده است.

وی درمقدمه مصاحبه با اشاره به اینکه آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین برای قتل های هدفمند، استفاده می کند، افزود: این عمل مورد اعتراض سازمان های مدافع حقوق بشر قرار داشته زیرا قوانین بین المللی نقض می شود.

نشریه فرانسوی در این زمینه نوشته است: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خود بر روندی که اعضای مظنون به همکاری با القاعده ای در انتظار مرگ، نظارت می کند.

برودی با اشاره به افشاگری های نیویورک تایمز در مورد مدیریت استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از سوی کاخ سفید، اظهار داشت: ذکر یک نکته ضروری است که مساله استفاده از این هواپیماها نیست که سبب نگرانی شده، بلکه دغدغه ما صرف ارتکاب قتل های هدفمند با استفاده از این هواپیماها می باشد.

این هواپیماها وسائلی است که به طور بالقوه (برای این کار) موثر می باشند و می توانند میزان خسارات وارده به غیرنظامیان را زمانی که درست مورد استفاده قرار گیرند، کاهش دهند.

وی با اعتراض به نبود شفافیت در اینگونه عملیات، گفت: باید در مورد تعیین ابعاد حقوقی این اقدامات اطلاعات بیشتری ارائه شودف اما دولت آمریکا اطلاعات کمی منتشر می کند.

این عملیات ها توسط سیا اجرا می شود و از همین روف جنبه محرمانه قوی برآن حکمفرما می باشد.

دیده بان حقوق بشرهمچنین در مورد مدیریت عملیات هواپیماهایی که تحت نظارت وزارت دفاع یا سایر سرویس های اطلاعاتی آمریکااست گفت، که اطلاعات کمی وجود دارد.

برودی در مورد توصیف این قتل ها گفت: در واقع، مساله بر سر استفاده از نیروی مهلک علیه فردی از قبل انتخاب شده، می باشد که ابزار آن استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، حتی موشک یا عملیات سرویس های ویژه است.

اگر فرد هدف در جنگ مسلحانه علیه آمریکا شرکت نداشته باشد، ما دیگر در چارچوب حقوق و قوانین جنگی نیستیم و وارد عملیات دیگری شبیه عملیات پلیسی می شویم و از این جهت، استفاده از نیروی مهلک قانونی نیست مگر برای نجات جان انسان ها لازم دیده شود و امکان دستگیری یا سلب قدرت فردی که خطرناک وصف می شود، وجود نداشته باشد.

کسی نباید به دلیل رفتار غیرقانونی گذشته، هدف نیروی مهلک قرار گیرد. باید فرد مورد نظر، دستگیر و محاکمه شود.

یکی دیگر از نگرانی های دیده بان حقوق بشر در مورد اطرافیان چنین افرادی است. بر اساس مطالب منتشره از سوی نیویورک تایمز تمام افرادی که از نظر سنی در حد توانایی انجام خدمت وظیفه می باشند و اطراف این فرد قرار دارند نیز به عنوان رزمنده محسوب می شوند.

اگر چنین چیزی درست باشد، این امر یکی از مصادیق بارز نقض حقوق بین المللی می باشد که ضرورت تشخیص اهداف نظامی از غیرنظامی را ایجاب می کند.

این فعال حقوق بشر در باره مطابقت صدور فرمان های قتل توسط اوباما با قوانین جنگی نیز گفت: حتی در چارچوب قوانین جنگی نمی توان دست به هر کاری زد. در زمان جنگ کشتن سرباز اردوگاه دشمن خلاف قوانین نیست، اما دو اصل اساسی برای چنین کاری لازم است.

تشخیص نظامی یا غیرنظامی بودن و تناسب شدت عمل، دو مورد وابسته به حمله است. بدین معنا که خسارات وارده به افراد و اموال غیرنظامی نباید نسبت با مورد انتظار، نامتناسب باشد، در حالیکه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در موارد یاد شده در هر دو زمینه مساله ساز هستند.

برودی در باره توجیه های کاخ سفید برای انجام قتل در دیگر کشورها نیز اظهار داشت: به نظر می رسد، دولت اوباما زمانی که مرتکب قتل های هدفمند در هر جای جهان می شود، این تصور را دارد که آمریکا در وضعیت جنگی به سر می برد.

به عبارتی، می توان گفت که برای مقامات آمریکایی تمام دنیا میدان جنگ است. اکنون اگر روس ها یا چینی ها در خیابان های واشنگتن به کشتن افرادی که از نظرآنان دشمن تلقی می شوند، دست زنند، مقامات آمریکایی چه خواهند گفت؟

این فعال حقوق بشر، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شما از کارنامه اوباما در زمینه رعایت حقوق بشر مایوس هستید؟ گفت: دولت کنونی آمریکا برخی نارسایی های دوران ‘جرج بوش’ را ترمیم کرد اما در زمینه حقوق گره های جدیدی به وجود آورد.

برای نمونه، ماه آوریل گذشته یک زندانی گوانتانامو در برابر کمیسیون نظامی حضور یافت که در چارچوب برنامه زندان های مخفی سیا در اروپا، محبوس و هدف شکنجه قرار گرفته و در این کمیسیون فاقد استقلال، با مجازات اعدام روبرو بود.

اروپام **۱۴۹۵**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۵۸۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.