فعال سیاسی: فرانسه نیازمند روابط سالم با آفریقا است

به گزارش ایرنا، ˈفرانسوا بایروˈ روز جمعه درگفت و گو با شبکه تلویزیونی ˈب اف امˈ فرانسه افزود: دستیابی به روابط سالم با آفریقا باید از محورهای اصلی سفر اولاند به کشورهای آفریقایی باشد.

ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه روز جمعه با هدف بازدید از کشورهای سنگال و جمهوری دمکراتیک کنگو راهی ˈداکارˈ مرکز سنگال شد.

این نخستین سفر رسمی اولاند به قاره آفریقا از زمان آغاز پذیرش مسوولیت ریاست جمهوری فرانسه است.

ˈایجاد فصلی جدیدˈ در روابط فرانسه با کشورهای آفریقایی از جمله محورهای اصلی سفر اولاند به این کشورها عنوان شده است.

بایرو که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی فرانسه حائز ۱۳/۹ درصد از آراء مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری شده بود و از گردونه رقابت ها کنار رفت، افزود: به اعتقاد وی، ایجاد روابطی سالم با قاره آفریقا بر امکان تاثیرگذاربودن فرانسه درآفریقا به ویژه با در نظر داشتن حضور چین در قاره آفریقا، موثرخواهد بود.

رهبرحزب مودم فرانسه به دو موضوع ˈبرقراری روابط سالم با قاره آفریقاˈ و ˈحضور چین برای کنترل سرمایه و ثروت این قاره کهنˈ اشاره کرد و گفت: فقط در صورت توجه به این دو موضوع فرانسه از امکان اثرگذاری در قاره آفریقا برخوردار خواهد بود.

فرانسه که به ویژه به دلیل سوابق نه چندان خوب مستعمراتی خود از جمله در موضوع الجزایر، همچنان مورد انتقاد افکارعمومی است، از سالیان پیش در تلاش است تا حد امکان از مداخله مستقیم نظامی برای تحقق منافع خود در قاره آفریقا خودداری کند.

اکنون حضور نظامی فرانسه در کشورهای آفریقایی غالبا در چارچوب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد است و این کشور به ویژه در درگیریهای سالیان اخیر درقاره سیاه از مداخله نظامی مستقیم و بدون مجوز سازمان ملل اجتناب کرد و بیشتر در تلاش برای استفاده از فرصت ها بوده است.

ˈشرایط اقتصادی ناگوارموجودˈ، ˈرشد روز افزون بیکاری درکشورˈ، ˈخطر بسته شدن شمار زیادی از صنایع و واحدهای تولیدیˈ، ˈکاهش نسبی محصولات صنعتی تولیدی کشور در ماههای اخیرˈ، ˈکاهش نسبی برخی اقلام و محصولات تولیدی آن به ویژه با وجود کشورهای صنعتی نوظهورˈ، ˈمحدود شدن زمینه های رقابت در بازارهای فروش جهانی و وجود کسریهای روزافزون تراز بازرگانی خارجیˈ، دولت سوسیالیست فرانسه را بر آن داشت تا در روابط خود با قاره آفریقا از در احتیاط وارده شود و اصل ˈاعتمادسازی در روابط ˈ را در دستور کار قرار دهد.

سنگال و کنگو از جمله مستعمرات فرانسه در قاره آفریقا بودند.

اروپام ** ۱۴۹۵**۱۵۴۵

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.