فقط یک درصد از اقیانوس های کره زمین محافظت می شود

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد – تهران ، ‘ ایرینا بوکووا’ در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس ها افزود: روز جهانی اقیانوس ها به ما فرصت می دهد حقیقتی ساده را به یاد آوریم که کره زمین ما ، قبل از هر چیز کره ای ابی رنگ است.

۸ ژوئن ۲۰۱۲ برابر با ۱۹ خرداد ماه روز جهانی اقیانوس ها است .

وی گفت: حفاظت از اقیانوس ها اولویتی اقتصادی – اجتماعی است زیرا میلیون ها شغل در بخش صنعت ، جهانگردی ، حمل و نقل و انرژی وابسته به دریاست .

وی اظهارداشت: بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان در ۱۰۰ کیلومتری دریا زندگی می کنند ، بیش از یک میلیارد نفر پروتیین حیوانی خود را از طریق اقیانوس ها به دست می آورند و بیشتر شهرهای بزرگ دنیا ماندن ریو ، توکیو، کراچی و مانیل در کنار سواحل بنا شده اند. رشد سبز و توسعه پایدار مبتنی بر مدیریت مسوولانه منایع موجود در اقیانوس ها و مناطق ساحلی است.

در پیام مدیر کل یونسکو آمده است :ما ابتدا باید دانسته های خود در مورد اقیانوس ها افزایش دهیم تا بتوانیم حفاظت از آن را بهبود بخشیم. باور کردنی نیست که دانش ما درباره اهمیت اقیانوس و آینده مرتبط با آن تا چه اندازه اندک است.وی ادامه داد: زباله های پلاستیکی که در دریا انداخته می شوند به مرور زمان تبدیل به لکه هایی شده که چندین میلیون کیلومتر مربع از سطح آب را پوشانده ، در جریان آب گیر کرده و منجر به تاثیرات ویرانگری بر روی گونه های گیاهی و جانوری می شوند.

ایرینا بوکووا گفت: حفاظت از اقیانوس ها مستلزم همکاری های قانونی ، علمی و سیاسی محکم تری بین کشورها است . یونسکو در نظر دارد فعالیت های علمی دراین زمینه را از طریق کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی ارتقاء دهد .

وی به برگزاری کنفرانس ریو + ۲۰ اشاره کرد و اظهارداشت: این کنفرانس نقطه عطفی در تعریف آینده ای که می خواهیم است که در آنجا بایستی اقیانوس ها در طرح اصلی ایجاد الگوی توسعه قرار گیرند.

علمی **۹۰۱۴**۱۵۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۴۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.