فلج اطفال در ایران ریشه‌کن شده است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : قائم‌مقام انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: کمبود و نبود یکی ـ‌ دو ماه واکسن فلج اطفال مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند چرا که در ایران فلج اطفال ریشه‌کن شده است و دیر آمدن واکسن خللی به وجود نمی‌آورد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر رهبری‌منش امروز در نشست خبری کنگره سالانه انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران، اظهار داشت: ۲۵ واکسن در دنیا ساخته شده که یکسری از آنها در ایران در امر واکسیناسیون استفاده می‌شود و تعدادی دیگر در ایران وارد نشده است.

دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: کمبود و نبود یکی دو ماهه قطره فلج اطفال نمی‌تواند مسئله اورژانسی و نگران کننده‌ای باشد و نبودن و دیر آمدنش مسئله‌ساز نیست چرا که در ایران فلج اطفال ریشه‌کن شده است و معضلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به شیوع عفونت تنفسی در این فصل اشاره داشت و گفت:‌ یکی از میزگردها در همایش پزشکی کودکان همین موضوع است و میزگرد دیگر نیز به مسئله واکسیناسیون خواهد پرداخت.

وی واکسن‌های سل، دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و … از جمله واکسن‌های اجباری و الزامی در واکسیناسیون کشوری نام برد و گفت: برنامه واکسیناسیون در ایران سطح بسیار خوبی دارد اما ما نیازمند یکسری واکسن‌های تازه به نام واکسن پنوموکوک نیز هستیم.

رهبری منش تأکید کرد: شایع‌ترین پاتوژن و عامل بیماری‌زای میکروبی به نام پنوموکوک می‌تواند سبب مننژیت، سینه‌پهلو، سینوزیت، گوش ‌درد و … شود که میکروب خطرناکی است و باید تزریق این واکسن در طرح واکسیناسیون کشوری گنجانده شود.

وی به واکسن‌های موجود در ایران اشاره داشت و گفت: اکثر این واکسن‌ها تا ۹۵ درصد قدرت حفاظتی دارند اما باید توجه داشت که ۳۰۰ نوع باکتری، ویروس، قارچ و انگل وجود دارد که در دنیا ۲۵ واکسن ساخته شده است.

قائم مقام و دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران تصریح کرد: باید واکسن‌هایی گلودرد چرکی، ضد عفونت ادراری، ضد آلرژی، ضد اعتیاد و ضد دفع پیوند ساخته شود تا بتواند مؤثر و مفید باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در کنار واکسیناسیون روتین باید به این امر نیز توجه کرد که واکسیناسیون در شرایط خاص و کسانی که نقص سیستم ایمنی یا آلرژی یا تشنج دارند، همچنین در اشخاصی که پیوند کبد شده‌ا‌ند، چگونه باید انجام شود.

قائم مقام انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران به نزاع بین انسان و پاتوژن‌ها اشاره داشت و گفت: ‌ما آنتی‌بیوتیک و واکسن می سازیم و ویروس‌‌ها و میکروب‌ها هم هوشمندانه مقابله می‌کنند حتی بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر چرک‌خشک‌کن‌ها مقاومت می‌کنند و بعضی دیگر پاتوژن جایگزین می‌سازند و دسته‌ای دیگر تغییر پیدا می‌کنند و عملا واکسن ما را بی‌اثر می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: چند سالی است که در دنیا واکسن‌ها را با هم مخلوط می‌کنند تا تعداد تزریق را کم کنند، البته در ایران نیز ساختن سه گانه همین‌گونه است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.