فلسطین نبض جریان مقاومت در منطقه

جام جم آنلاین: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران در خاورمیانه، موج جدیدی از جریان ضد اسرائیلی تشکیل شد که بعدها با همراهی سوریه، حزب‌الله لبنان و حماس و مقاومت فلسطین محور مقاومت را تشکیل دادند.

مبارزه با اشغالگران صهیونیستی و تاکید بر حق مشروع مردم فلسطین از جمله آرمان‌های محور مقاومت به شمار می‌رود، علاوه بر آن محور مقاومت مقابله با نظام سلطه را نیز در دستور کار دارد.

یکی از مهم‌ترین ستون‌های محور مقاومت گروه حماس است که یک تشکل سیاسی ـ نظامی مردمی در دل ملت فلسطین به شمار می‌رود.

این جنبش بر حرکت خود حول محور مقاومت و تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید دارد. حماس هرگز تن به قبول دولت صهیونیستی در کنار خود نداده و مذاکره با رژیم صهیونیستی را بی‌نتیجه دانسته است و این امر از جمله محورهایی است که سایر اعضای محور مقاومت بر آن نیز تاکید دارند.

همچنین حزب‌الله لبنان نیز یکی دیگر از ستون‌های محور مقاومت محسوب می‌شود. این گروه که فعالیت خود را با مبارزه علیه رژیم اشغالگر قدس شکل داد با نقش ویژه‌ای که در عقب نشینی این رژیم از جنوب لبنان داشت، توانست از محبوبیت ویژه‌ای میان مردم لبنان برخوردار شود و از سال ۱۹۸۵، به عنوان تنها حزبی که مبارزه علیه اسرائیل را رهبری می‌کند، شناخته شود.

حزب‌الله لبنان سال‌ها بعد با شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان نشان داد این حزب نه‌تنها از اقتدار مردمی در لبنان برخوردار است، بلکه به عنوان دژی مستحکم در خاورمیانه علیه اسرائیل شناخته می‌شود.

سوریه نیز هماهنگ با ایران یکی از کشورهای اصلی محور مقاومت بوده و در حال حاضر به عنوان خاکریز اول محور مقاومت شناخته می‌شود.

سوریه و فلسطین دو همسایه تاریخی بوده و در تمام مراحل مبارزات ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، دولت و ملت سوریه نقش آفرین بوده اند.

قضیه فلسطین در روند شکل‌گیری تحولات سیاسی و امنیتی سوریه، نقش کلیدی داشته و تمام مراحل تاریخ معاصر این کشور با تاثیرگذاری قضیه فلسطین و تحولات منطقه خاورمیانه سمت و سو پیدا کرده است تا آنجا که بشار اسد در آخرین مصاحبه خود مجدداً اعلام کرد که آغوش سوریه هنوز و همیشه روی فلسطین و مقاومت اسلامی و ملی آن باز است.

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بحران حاضر در سوریه را ناشی از تلاش کشورهای غربی برای جدا سازی سوریه از محور مقاومت می‌دانند و بنا به گفته منابع خبری از سال ۲۰۰۷ همکاری گسترده‌ای بین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و عربستان با هدف تضعیف سوریه، ایران و حزب‌الله لبنان شروع شده که حوادث امروز سوریه در جهت همین همکاری است.

محور سازش

علاوه بر این‌که آمریکا و اسرائیل و همتایان غربی آنها از اصلی ترین دشمنان محور مقاومت شناخته می‌شوند، در منطقه خاورمیانه نیز محوری دیگر وجود دارد که آن را می‌توان محور سازش نامید.

این محور که به رهبری ریاض و قاهره از پیش تشکیل شده و برخی از اعضای اتحادیه عرب از جمله قطر به آن پیوسته‌اند، از منافع غرب در منطقه حمایت می‌کند و روابط آشکار و پنهان با اسرائیل دارد.

همزمان با جریان بیداری اسلامی در منطقه، توازن قوا در این ائتلاف دستخوش تغییر شد و با سقوط بن علی و مبارک از یک سو و فرار عبدالله صالح و قیام مردم بحرین از سوی دیگر دچار بحران جدی شده است.

این محور اینک تلاش دارد از ناآرامی‌های سوریه استفاده کرده و این‌گونه وانمود کند که بیداری اسلامی در منطقه آینده محور مقاومت را نیز با مشکل مواجه ساخته است.

اما واقعیت این است که آنچه به عنوان زنجیره اتصال جریان‌ها و کشورهای وابسته به محور مقاومت همواره مورد تاکید این ائتلاف بوده است، حمایت از آرمان فلسطین در منطقه، مبارزه با اسرائیل و حفظ عزت و کرامت مردم مسلمان منطقه بوده است.

تقویت جایگاه اخوان‌المسلمین به عنوان قدیمی ترین جریان اسلامخواه و حامی فلسطین در اردن، مراکش، کویت و بویژه در مصر، در کنار موفقیت جنبش اسلامی النهضه در تونس و جریان‌های اسلامگرا در لیبی، همگی از برتری اهداف و آرمان‌های محور مقاومت در منطقه حکایت می‌کند.

در سوریه نیز حتی اگر مخالفان مسلح بشار اسد که با تحریک و تسلیح کشورهای خارجی عمل می‌کنند، بتوانند موفق شوند آنچه تغییر نخواهد کرد سیاست ضد صهیونیستی مردم سوریه است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.