فناوری‌های جدید و دیجیتالی خطاهای بیمارستانی را افزایش داده‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سید’شهاب‌الدین صدر’ روز چهارشنبه در همایش بین‌المللی مدیریت ایمنی بحران و فناوری‌های بیمارستانی در بیمارستان فرهیختگان تهران با بیان اینکه هر چه فناوری‌های جدیدتر و دیجیتال وارد عرصه پزشکی شده، خطاها بیشتر می‌شود، افزود: به طور معمول، خطا در تجهیزات دستی کمتر است.

وی افزود:البته از سوی دیگر، نقص اطلاعاتی پرونده و نبود سوابق بیمار یکی از عوامل قصور پزشکی است که استفاده از تکنولوژی های پیشرفته برای تعیین هویت بیماران و دسترسی به سابقه آنها کمک می‌کند که در این راستا پرونده الکترونیک سلامت نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: با این وجود استفاده از فناوریهای جدید، حساسیت موضوع را بالا برده و ریسک ناشی از خطا را افزایش داده است.

به گفته دکتر صدر، برخی اشتباهات پزشکی نیز به علت کمی دانش کابران این دستگاهها ممکن است رخ دهد که باید از آنها پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه به رغم تمام حاشیه‌هایی که در رسانه‌ها در مورد پزشکان اعمال می‌شود فضای جامعه پزشکی ما فضای خوبی است، افزود: چون هدف حفظ جان بیمار است و اتفاقاتی که در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر رخ می‌دهد بالاتر از کشور ما است.

وی، کمبود آموزش در بیمارستان‌ها را یکی دیگر از مسایلی دانست که باید اصلاح شود، افزود: از طرفی استرس کاری به دلیل فشار کار، کمبود نیرو و فضای کاری از جمله مواردی است که بر مدیریت ایمنی بیمارستان تاثیرگذار است.

دکتر صدر در مورد مساله ایمنی بیماری نیز گفت: موضوع ایمنی بیمار خودش یکی از واژه‌هایی است که در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد و به فرآیندهای بیمارستانی مانند ساختار فیزیکی بیمارستان، نیروی انسانی و تجهیزات به کار گرفته شده در آن بستگی دارد.

دومین همایش مدیریت ایمنی،‌بحران و فناوری های بیمارستانی صبح امروز -چهارشنبه- با حضور جمعی از مسوولان و کارشناسان حوزه سلامت در بیمارستان فرهیختگان تهران آغاز بکار کرد و تا فردا ادامه دارد.

اجتمام**۹۱۳۴ **۱۵۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۴۴۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.